Cheesen
Cheesen: [citat] Både och. Det kommer att ta några år innan trallen bleknar och innan dess har oljan regnat bort. Oljan tillför inget skydd på tryckt virke första åren. Däremot blir trallen mörk om man oljar den.
4 svar · 4,8k läst
H
huggan: Jag skulle skråskruvat i kortlingen istället, 100 mm skruv.
1 svar · 2,9k läst
M
Manfreds: Har precis samma problem. Vi rev det befintliga gamla taket av kanalplast samt den gamla altanen som var i dåligt skick. Vi tänkte först att vi ville ha lite tak pga praktiskt vid regn osv. Dock blev det så mycket ljusare inomhus att en ny permanent lösning inte längre kändes aktuell. Vi började kolla på pergolamarkiser men dessa var sjukt dyra och i många fall fula. Vi arbetar nu på
1 svar · 2,3k läst
raveper
raveper: Plocka bort plattorna. Stoppa ner plintar istället. Bygg altanen typ i höjd med altandörren. Gör som ett etageplan vid förrådsdörren.
4 svar · 1,6k läst
·
N
Nordspets: Vi vill bygga ett insynsskydd på en del av vår altan. Vad är bästa sättet att fästa stolparna med? Jag har hela tiden haft stolpskor som plan men av en slump läste jag att det inte blir stabilt? Höjden på insynsskyddet kommer att vara 160 cm och den kommer att vara fäst från husvägg och sen som ett L (7,5 m och 4m). Tanken först var Jabos färdiga insynsskydd men måtten passade inte
0 svar · 2,8k läst
K
Klocko: Hej, Vi har för nuvarande en trall runt poolen med reglarna direkt på/i sanden. Vi vill plocka bort hela trallen inklusive reglar och lägga ny samt förbättra konstruktionen. Vi har tänkt lägga reglarna på plattor (med syllpapp emellan). Men min fundering är ifall man kan jämna ut sanden under, padda och lägga markduk (behövs detta?) och skippa att lägga grus/makadam för att spara
0 svar · 3,2k läst
·
Lizzy78
Lizzy78: Tack!
4 svar · 1,9k läst
P
pajson: Hej, Jag har en sidotrapp som jag har renoverat för sprickor mm som nu behöver kläs på något sätt. I botten på trappan ansluter en uteplats som idag har markplattor som lades i betong när huset byggdes (1947). Underlaget är därmed stumt och fast men är idag sliten, sprickor, håligheter och skador så den är ful och behöver snyggas till och jag hade en tanke om att lägga klinkers
0 svar · 791 läst
thomasjonsland
thomasjonsland: Har ett radhus från 1968, med traditionell pergola på plats sedan huset byggdes. Funderar nu på att lägga ett tak eller eventuellt markis på det, för skydd mot sol och regn. Har ni några ideer om hur jag kan gå till väga?
0 svar · 2,0k läst
Ehi
Ehi: Det brukar väl gå att justera vinkeln på markisen så att du inte har något fall, eller i alla fall ett litet fall. Om markisen skulle ”sjunka” av sin egen tyngd är det något fel på den. Leta runt på olika tillverkares hemsida, det borde vara specificerat vilka mått och vinklar den uppfyller.
1 svar · 2,2k läst
berisen
berisen: Håller och på och gräver ner plintar till ett altanbygge precis och hade tänkt mig 45x170 på både bärlinor och reglar men börjar nu få lite second thoughts om det verkligen behövs. Slipper gräva så jäkla djupt om jag går ner en storlek på golvreglarna. Måtten är 9x4.5 meter där det är som mest 2m mellan plintarna (1.70 - 2m) och sen cc 60 mellan reglarna och jag har tre
0 svar · 985 läst
A
AndersS: Så kan det se ut.. Du kommer med tiden även att få vissa skiftningar/skit även på undersidan om det finns t.ex. frömjöl på ovansidan som sedan följer med när du kör in den och pressas mot undersidan. Man kör u den max och sedan backar man 1 cm så blir den sträckt.
3 svar · 2,1k läst
·
D
Derbyboy: Det finns även ett alternativ till den dyra ankarmassa men det förutsätter att du har tillgång till en Betongborr med en större diameter. I några hål på berg har jag kört hål på d24mm och expanderbetong.
15 svar · 4,7k läst
·
Luc Reiner
Luc Reiner: Har tyvärr ingen bild och plattorna är inte lagda än men tänker lägga dem enbart intill själva trappan. Hur man än gör så kommer det bli en höjdskillnad nånstans pga lutningen så jag tycker ju det är lättare att gräva bort 10 cm än att lägga till sån mängd för att få det jämnt.
4 svar · 1,3k läst
·
raveper
raveper: Ja det är väl bara att börja bygga. Det är lyx att slippa trappsteg när man kliver ut på altanen.
1 svar · 1,0k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Giftiga gaser? Vad skulle det vara för gaser? Vad jag vet är det koppar man använder till tryckimpegnerat, och jag har aldrig någonsin hört att koppar ger ifrån sig gaser. Låter som en skröna...
2 svar · 5,1k läst
·
J
JKrister: [citat] Vad säger länken? Ibland får man upp lite röda alternativ dem funkar ofta också. Lite för stor nedböjning är vanligt men har du inte skjutdörr under så är det inga större problem med att ha några mm för mycket. Varför finns viljan att dra ner dimensionen överallt? Har du låg bygghöjd? Priset är ju marginellt på 45x145 och 45x170
8 svar · 3,3k läst
·
Staketbygger
Staketbygger: Tack för all er hjälp ! Trött i huvudet idag men har kommit vidare.
7 svar · 1,3k läst
Totte_S
Totte_S: Känner någon till nån bra leverantör av dynor till trädgårdsmöbler utanför Sverige som antingen har brett utbud eller skräddarsyr? Jag Handlar mycket annat textil från Polen till bra pris och hög kvalitet, men är lite dålig på polska för att utrycka det försiktigt. Har en massa fri form möbler och de dynorna kostar ju 2500-3000kr per stol !
0 svar · 1,0k läst
G
Gogga: [citat] Skaffade Camo istället, blev bättre, men skulle knappast kalla de osynliga.
5 svar · 17,8k läst
·
F
Fredrik Simson: ja, det låter ju enklare faktiskt. (y)
4 svar · 4,4k läst
·
Airolantie
Airolantie: Hej! Jag håller på o kliar mig fördärvad hur jag ska kunna lösa mitt projekt bäst. Jag bifogar några bilder som det är och har varit. Men själva tanken och idéen är att integrera nuvarande matkällare med det nya trädäcket som ska på plats. Dock ställer höjden till det lite. Det är ca 60cm höjd från dörr till mark. Ritning :) På ritning så ser man att altandörren som det
0 svar · 1,7k läst
·
S
Sibre: Hej, Vi är i uppstarten av vårt altanbygge (flytande, står på mark/betongplattor) och jag har en fråga kring stommen. "Måste/bör" man göra 1 ram av reglar eller räcker det att ha 1 bärlina mot muren och sen skruvregel ut? Altanen är 4x7 meter, Trall 28x120cm (har letat i gamla trådar men har ännu inte hittat något svar på detta) Tack för hjälpen!! :) /S
0 svar · 1,4k läst
Pålle0919
tak
Pålle0919: Hej jag vill bygga ett plasttak har fått reglar för fyra hörn 45x120x2 Men dimensioner på takvirke är jag okunning om trädäck är 3x3 [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: [citat] Såg att jag skrev under 18°, ska naturligtvis vara över 18°
7 svar · 9,1k läst
J
JFree: Ofta kan man deala med bygghandlarn när man köper så mycket virke (förutsatt att det inte är Bauhaus eller byggmax). Jag fick Essves A4 till priset av C4. Och jag köpte bara stomme och trall till 20kvm!
1 svar · 2,9k läst
A
Annika G: Hej Jag vill ha en trappa utomhus till husets övervåning. Utrymmet där trappan ska sitta är begränsat och vill innan det byggs en ordentlig trapp testa och se om en trappa på stället verkligen kommer att användas. Vad händer om jag köper en enklare lofttrappa och monterar dit den (se länk för vilken typ jag kikat på) och låter den stå ute under sommaren som ett test för att se om
0 svar · 1,9k läst
Elsa71
Elsa71: Vi har ett stort trädäck (200 kvm) , 3 år gammalt. Vi har inte gjort något med det men nu börjar det bli grönt och smutsigt här och var. Jag har skaffat rengöringsmedel för att få bort all smuts. Men sen vill jag helst inte olja det då jag vill behålla den ljusa och matta ytan. Kan man ersätta oljans vårdande egenskaper med såpa?
0 svar · 3,4k läst
M
Mawe85: [citat] du kan beräkna hållfasthet här: https://www.setragroup.com/sv/limtra/dimensioneringsverktyget-lathunden/ Jag hade skitit i bygglov eftersom man förbättrar en befintlig konstruktion, men det är jag som hade gjort så :)
18 svar · 19,6k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Självklart ska man grilla säkert, följa tillverkarens rekommendationer på avstånd, ha brandsläckare tillgängligt etc. Mitt svar var mera ett svar på os och röksituationen.
14 svar · 11,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.