M
MegakriL: Vad har du för virkesstorlekar och mått ?
4 svar · 34,5k läst
·
Lizzy78
Lizzy78: [citat] 9 cm/ m
9 svar · 3,3k läst
·
Ö
Örby Villastad: Hej! Skall bli med utespa till hösten är det tänkt, jobbar med placeringen av detsamma och skulle behöva forumets samlade expertis. Har en nygjuten betongplatta, där alltså spat skall placeras. Vill dock ha träbeläggning på denna, men vill inte att det bygger mer än absolut nödvändigt för att inte få onödigt högt trappsteg mot övriga tomten. Funderingen är därför om det skulle
0 svar · 1,6k läst
·
optimum
optimum: Har man problem med läckage kan man fundera på om det är takbalkarna som rör på sig. Även så att det finns stabila tvärgående stag som håller avståndet mellan balkarna. Kallas även takåsar. Har man byggt tak med kanalplasttak med takbalkar av vanliga reglar kan man nog få problem med mer rörelser i sidled än med limträbalkar. Kanalplast rör på sig rejält vid
8 svar · 22,6k läst
·
raveper
raveper: [citat] Du skojar..
13 svar · 14,5k läst
·
I
InsidersUnited: Har du mycket trall så behöver du inte mer ställningar/saker/solskydd byggda av mer tryckt virke. Försök få in andra material istället annars blir är risken för trall overload stor...) En stor sten placerad lämplig kanske, nedfällda lådor för att sätta buskar etc etc Behöver du inspiration så kolla www.houzz.com finns väl några hundra tusen bilder på utemiljöer om du klickar
3 svar · 4,2k läst
B
Bonzo2000: [citat] Det är i stort sett exakt detta moment jag kommit fram till i mitt bygge och jag har också kliat mig i huvudet en hel del. Jag har det dock lite enklare då jag kommer köra med pulpettak och kommer därför ha liggande 45x70 över takbalkarna. Detta innebär att jag inte behöver ta hänsyn till den vågräta delen av den främre bärlinan dä taket ändå kommer gå fritt över denna.
1 svar · 3,2k läst
A
Abrovinken: Ska renovera en trappa till entrén. Den ska ha samma form som den gamla som är av svartmålad tryckimpregnerat trä. Den leder upp till en veranda av samma material som enbart kommer målas om. Men trappan ska bytas och jag väljer mellan rillad brunimpregnerad trätrall som kommer att målas svartare om något år eller en rillad träkomposit mörkgrå. Material kostnaden för komposit är ca
0 svar · 4,6k läst
·
L
Limesmak: Får se om jag kan få liv i denna tråden med en fråga! Funderar på att lägga en limträ 56x225 som kommer bli 4.5m som ytter bärlina, skull de funka tro? Sedan två stolpar 95x95. Kommer även ha reglar CC60 45x145 mellan huset och den yttre bärlinan. Tack på förhand!
4 svar · 9,1k läst
·
B
bjuran76: [citat] Den är 3 år gammal och var helt obehandlad.
19 svar · 41,8k läst
D
Derbyboy: De där ska du va nöjd me!
5 svar · 8,1k läst
·
useless
useless: En stång från sidan av altanen som skjuts in i en ögla på undersidan av luckan och låses med ett hänglås?
3 svar · 2,1k läst
tottoiz
tottoiz: Hej! Jag har precis fått solskydd på min inglasade balkong uppsatt. Jag fick uppsatt fel sorts gardin, en mer tät än den genomskiliga jag beställt (3502 heter den) och fick höra från montören (inte Lumons, ett annat gardinföretag) att de ofta får reklamationer att väven fransar sig så att jag skulle vara glad för att jag fått "fel". Är det någon som varit med om detta? Har
0 svar · 1,1k läst
Bjorn R
Bjorn R: [citat] Mycket bra input - tack. Ja när vi gjöt plattan så drog vi el lite var stans, men bra att vi tänker på placeringen även nu när vi ska bygga i trä. Lätt att ångra sig i efterhand annars.
13 svar · 3,2k läst
·
K
Krejtos: Hur långa hakgångjärn rekommenderas av er här? En grind som kommer sitta på en stolpe (sitter i betongplint) Bredd ca 80-90 cm och 170 hög... Tänkte använda tre stycken så att den blir stabil. Tack på förhand
0 svar · 1,8k läst
useless
useless: Största risken är väl att träet krymper olika mycket beroende på hur torrt det är när det monteras (framför allt själva trallen), men förvarar man det någorlunda täckt så borde det inte spela så stor roll.
1 svar · 6,2k läst
Lizzy78
Lizzy78: Har tagit bort panel för att komma närmre reglarna. Behöver jag lägga vindpapp innan jag sätter upp bärlina?
0 svar · 2,2k läst
·
S
satellit: Funderar på att sätta upp en fristående vägg på ett berg. Väggen tänkte jag sedan sätta mosaik på. Tänkt höjd 1,5m. Vad rekommenderar ni för att bygga detta? Tänker att jag borrar ner armeringsjärn i berget som håller i väggen. Alternativt järn som man kan sätta reglarna direkt i. Finns det ngt superlätt plastmtrl som kan agera vägg och överleva vintrarna eller är det en
0 svar · 1,6k läst
delux
delux: Det där gjorde du jättesnyggt!
17 svar · 5,1k läst
·
N
Nygge72: [citat] Då dina står på olika mått är inget du märker av? Funderar på att sätta första raden (närmast huset) på betongplatta med syll och stolpe istället för plint och låta den stå uppe på stödmuren, och plintar resterande, så vida det ej går att att ha ett bra överhäng så jag kan placera dem utanför stödmuren. Vill ogärna röra den så jag ej påverkar huset som oxå
2 svar · 860 läst
joakim_j
joakim_j: Hej! Vi har en liten balkong i betong. Förut var den målad, men färgen började flagna på sina ställen så för ett par veckor sedan så slipade jag ner den med en flexslip. Nu funderar vi på om vi skall olja in den för att göra den åtminstone lite mer motståndskraftig mot fläckar ifall man skulle spilla lite ketchup eller något på den. Jag tänkte köra med parafinolja. Hur skall
0 svar · 767 läst
H
HMJL: Går det att lacka trä utomhus? Vi har gjort nytt plank på uteplatsen. Byggde med tryckimpregnerat trä.Vi vill ha planket träfärgat, och tänkte först måla det med en ljus lasyr som förändrar träets färg så lite som möjligt. Nu har jag börjat fundera på om det går att lacka med någon sorts klarlack. Ska fråga i färgaffären i veckan, men vill först höra om någon här vet och
0 svar · 1,3k läst
N
Nygge72: Hej, bygger en altan på plint med storleken 5700x3600. Ca 50 cm ovan mark. Bärlina kör jag195 och golvreglarna är 145. Jag räknar med 9 st plintar. Kommer vila helt på plint och fästes ej med bärlina i hus. Nu har jag två frågor gällande detta: 1- Hur mycket överhäng ifrån plint kan/törs man ha utan att den sviktar? 2- Hur noga är det att plintarna står i raka rader så länge
0 svar · 1,4k läst
R
Robbinb85: En fråga till, varför är det viktigt att plintar ska sticka upp 5cm? jag måste på några ställen sätta plint i markhöjd för att få plats med den underliggande bärlinan (va den nu heter på fackspråk) jag har sett till att den inte ska stå vatten där iaf, men finns det ngn annan anledning?
14 svar · 5,0k läst
·
Janus82
Janus82: Det låter super. Det är liknande den höjden som jag bör få om jag bygger pergola. Då kan jag släppa oron för att det kommer kännas lågt.
18 svar · 19,8k läst
·
AndersPS
AndersPS: Inga bra inspel?
1 svar · 2,0k läst
·
Murkenlurk
Murkenlurk: Jag kommer att hjälpa en vän att bygga en pergola. Det är inte jag som har ritat den. Jag skulle gärna ta emot lite åsikter som infästning och eventuellt beslag. rostfri skruv 100mm borde väl kunna hålla det mesta? reglarna som ligger ovanpå balkar, skråskruvar jag dem bäst eller vill man ha någon snyggare infästning där? en av bjälkarna fäster endast i en stolpe och hänger under
0 svar · 2,0k läst
·
D
Daniel 109: Lägg en fris runt så att två 4,8 räcker tvärsöver. Lägg sedan varannan med skarv i mitten och varannan med löpande skarvar. Jag tror jag skulle gjort så.
1 svar · 2,1k läst
A
arvid53: Ok kanske inte är så mycket "skyddande effekt" i medlet, känns nog säkrare med pigmenterad olja.
4 svar · 1,8k läst
·
L
Lovelycatlady: [citat] Jag varken vill eller orkar helt enkelt! Och hade jag grävt så hade det inte blivit klart på mkt mkt länge och sen hade jag alldeles säkert knäckt ryggen och blivit sjukskriven på köpet....:p
17 svar · 10,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.