Monterade igår upp vår helt nya markis och upptäckte när vi skulle lyfta upp den på fästena att där är en skada i själva väven. Skadan har troligen uppstått i transporten och företaget jag har köpt den av har erbjudit att ordna det på fabriken alternativt kompensation (vad det innebär är oklart för tillfället).

Skadan är främst kosmetisk skulle jag tro vilket talar för kompensation men frågan är om den kommer påverka hållbarheten över tid, skadan är dessutom på den delen av duken som inte är väderskyddet när den är ihoprullad. Vill även ogärna ta ner den just nu om vi skulle byta den då vi inte kan använda vår uteplats utan markis då det blir hiskligt varmt där (direkt söder mot ett mörkgrått hus). Är dessutom lite småjobbigt att ta ner den då den väger 60 kg och elen till motorn måste kopplas ur först.

Vad skulle vara rimligt i kompensation? Markisen kostar ca 23 tkr och en ny duk ligger på ca 7 tkr till konsument. Kan man limma en bit tyg över skadan och därmed laga den? (Har en provbit av tyget till den så jag kan lappa).

Några råd?

Bifogar ett foto på skadan
Närbild på en grå markisväv med en synlig skada eller utslitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.