Altan & Uteplats
Der Koenig: Ja jävlar, hur hamna jag i denna tråden, sorry och godnatt..
bossespecial: Om du tar bort en stolpe ökar lasteffekten på bärlinan i framkant. Det kan vara en idé att se över denna. De nya pelarna håller gott och väl.
rob-f: [citat] Svarar här istället för att skapa ny tråd då vi har exakt samma problem. Vår trall är sex år gammal. Rejält med "fliskritning" de första åren och nu i år ser jag spår av röta på ca 20% av brädorna. Har kontaktat byggvaruhuset där vi köpte trallen och beskedet hittills är att Organowood ersätter rötskadade brädor. Jag är dock inte intresserad av att varje år byta en
byron v2: Inte min tråd. Men det logiska är nog som flera skriver. Ta bort plåt och klistra /värm på någon rejäl papp. Borde var klockrent.
Smasko: Hej! Har löst en del om att måla tryckimpregnerat, lärt mig att det ska torka etc, 16% fukt, etc etc. Vilket fantastiskt forum att lära sig saker i. Nu till min fråga/resonemang. Frun är konstnärlig ledare/formgivare för våra hemmaprojekt, har hittat på en kul lösning för cykelparkering osv som föranlett att vi flyttat en bit staket, slagit ned en ny stolpe att fästa den biten på
Workingclasshero: 10 cm överhäng kanske, och speciellt invid vägg där ingen kommer stå.
GoC: Längderna spelar ingen roll. Alla längder på virke är baserade på 60cm intervall så har du reglar c/c 60 så är det bara att lägga och kapa. Har du kortare t.ex mellan de yttersta reglarna så lägg anpassa efter reglarna längre in, låt dom sticka ut utanför det tänkta slutmåttet. När all trallen är lagd så ”renkapar” du med en cirkelsåg längs kanterna. Viktigast är att
Prodigys: Ska man vara riktigt kinkig så är det ju skillnad på sand och grus där det är sand om det är max 2mm och utifrån bilden skulle jag vilja säga att du fått just sand. Iom att kornstorleken är så liten så blir det lätt att det flyger i vinden när det är torrt. När jag byggt lekplatser på jobbet har vi haft grus och då tvättad 0-4. Så om ni beställt sand har ni fått det ni
larsm: [citat] Tack för tips - även om plåttak knappast är ett alternativ. Det är mer av en altan än ett uterum eftersom det är delvis "öppet" runt om.
ezmirr: Hej, Jag har en fråga, undrar om jag kan direkt lägga laminatgolv på trallen se bild. Eller måste jag lägga sk. Golvskivor och isolera under med frigolit? Uterummet är inglasat. Finns ingen väreme i uterummet.
berisen: För att svara på en egen tråd lite sådär så blev det iallafall såhär tillslut. :giggle: Kommer fylla på med mera makadam för att tynga ner markduken lite ytterligare och då kanske det även bättrar på dräneringen lite till omkring dom ställen där bärlinorna ligger nära marken. Grävt ut diken men på sina ställen är det kanske lite i närmaste laget men jag tror inte det är
Sharky58: Jag räknade här: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/ Nu har jag inte din snözon men jag höftade med snözon 2 och jag saknar även en del dimensioner på huset för att kunna fylla i ingångsdata komplett så jag fick gissa lite. Men kontentan är att ser ut att bli alldeles för klent med 220x45 som både främre bärlina och framförallt med
magganzabka: Hej! Har målat pallkragar i år med pigmenterad olja...svart. Mycket god resultat. Du måste nog räkna med att måla minst 2 gånger.
Haget: Två saker som jag tänker på vid kontursågning; 1. Regeln som kjolsbrädorna hänger i får aldrig Synas - med andra ord behöver denna hålla "hyffsad" distans mot berget. 2. Nederändan på den övre kjols-brädan behöver sågas så den går samman med kjolsbrädan som kommer under - som i nederkanten behöver matcha överkanten på bräda tre... osv... annars blir det "taggig" kontur
Mats Carlsson.: [citat] Vi får fundera då planket är helt klart och jag kollat upp detta riktigt samt räknat kvadratmeter och räknat på pris på det. Skulle jag bara ha några meter som ta då spelar ju kvadratmeterpris mindre roll.
Pistol: [citat] Ja, det lutar åt kanalplast. Det verkar monteringslösning vara det bästa med färdiga skenor. Glastak springer iväg lite enligt Willabs kalkylator. Regelavståndet spelar ingen roll för vi har tvärgående 45x95 reglar som ”tak” idag.
Jocu: Hej! Har du fler bilder på hur du fäst plasttaket under plåttaket? mvh [citat]
Rabbithole: Jag gör på samma sätt, kör makadambädd ut från huset och fyller mot trädäcket. Eventuellt lägger jag något mellan jord och trä typ platonmatta eller grus
berne88: Skulle behöva ha lite tips, ska bygga om min entre under semestern tänkt att börja på måndag. Har fått allt uppritat, men har ett litet problem, Var ska man ut gå i från när jag sätter plintarna. Har redan satt ner alla men måste nog göra om det. då dom inte livar riktigt. Då ut jag från stenfoten på huset, samma samma CC mått på båda sidorna om trappen. Men tar jag ett mått
holetaker: Mitt utekök kommer ha tak över arbetsytorna och skåp under. I skåpen vill jag ha dom redskapen som ska användas där. Tex stekpanna, kastruller och uppläggningsfat. Kanske även en lättare uppsättning med tallrikar osv. Skåpen kommer vara ventilerade, men ett nätat hål under samt ett i överkant på baksida. Alt att man bygger in springor. Stommar i tryckt virke och hyllplan samt
Bj45: Hej, tänker snickra ihop en enkel soffa, till en liten balkong, med plats till förvaring av krukor, jord med mera under soffan. Hoppas på förslag.
nino: Ok ja vill man ha skugga och kunna hängs tyngre saker så får man ju gå upp i dim Jag ska som sagt ha segelduk solskydd Tror 45x95 blir ok, kommer säkert svanka på mitten
Ljungkvist1977: Hej vänner, Använder ESSVE ET-T 6.5x130 för att fästa infällda skuvreglar 45x170 i bärlinor 45x170 enligt bild. I ESSVE manualen står det att reglarna måste vara torra. Mitt virke är tryckt och fortfarande mer eller mindre blött. Vad tror ni, riskerar jag problem framöver om jag inte väntar att skruva tills virket är torrt?
Jorod: Hej funderar på huruvida jag har något tätskikt eller inte.. ytan på bilden är målad med två tunna skickat ett lite hårdare och ett som bara känns som färg. jag hittade en detalj för den indragna entrén där det finns ingjutet membranisol vilket verkar vara relativt tjockt se bild från K handling huset är från 1972 ifall det kan ge någon ledtråd.. tyvärr finns ingen detalj på
Sharky58: Det blir runt 2.5 ton altan och den springer inte runt av sig själv. Är man orolig för horisontell "svajighet" så sätter man två diagonaler av liggande tex 45x95 under bärlinorna (röda linjerna). Skruvlimma dom mot undersidan av bärlinorna så har du effektivt låst däcket. [bild] /Göran