Altan & Uteplats
tttomten: [citat] Självklart ska man grilla säkert, följa tillverkarens rekommendationer på avstånd, ha brandsläckare tillgängligt etc. Mitt svar var mera ett svar på os och röksituationen.
Prodigys: [citat] Om det är nya plattor hade jag skippat gummiduken, är dom gamla är dom lite skörare så då kan du ha duken på.
Stringfellow Hawke: Samma för mig med "bra" skruv från VSB. Rena skräpet, massor är av men hittils ligger trallen still och har inte rest sig så jag låter det vara.
Mikael #5: Du ska inte montera någon bärlina i tegelfasaden, det håller den sannolikt inte för. På bärlinan ska det ligga golvbjälkar så den ska ligga motsvarande golvbjälkarnas höjd lägre än den gjutna altanen. Att montera bärlinan i husgrunden är ett alternativ, se bara till att göra hål där ventilerna sitter om den hamnar över dem. Ett annat alternativ är plintar. Lycka till!
Stefflo: [citat] Har inte provat kontakta dem då hemsidan sa väldigt lite men får göra ett test under morgondagen. Kollade länken på Fermob och de hade inte alls vad vi var i behov av då vi är ute efter en dyna till en positionsstol, men de kunde ju inte du veta. Denna var det jag köpte som inte var så skön som jag hoppats.
Malmgren: Hej. När jag för x antal år sedan byggde min altan så valde jag att sätta stolparna till räcket innanför reglarna som utgör kanten på altanen, vilket har varit stadigt och bra. Enda kruxet är att det är tre reglar i bredd vilket innebär att räcket kommer väldigt långt in, det är ju 15 cm outnyttjat utrymme utanför det. Nu är det dags att byta trall och jag tänkte i samma veva
Harald Blåtumme: Kör iGrill 3 på en Weber Genesis II 410, funkar fint. Dock har jag en sak jag inte begriper alls. Det finns hållare till de där sensorerna som man lindar upp sensorsladdarna på snyggt och prydligt. Bara det att en av dessa hållare delade på sig mer eller mindre av sig själv, och då kollade jag om även den andra gjorde det på samma sätt: japp, detta med absolut minimal kraft nästan
husradet: Bor i ett nybyggt radhus där man på husets framsida lagt betongplattor närmast huset och asfalt på parkeringsplatsen. Vi skulle nu vilja ha en spaljé i skarven mellan asfalt och plattor, men hur fäster man den? På ena sidan finns ett förråd vi kan fäst den i, men den andra sida kommer ju stå ”fri” - hur fäster man den? Så enkelt och kostnadseffektivt som möjligt. Bifogar bild.
Mattias Svederberg: Lite tumvärde för minimal regel dimention för bjälklag till trall. CC600 - Enkel spann 220mm (9"): 3.8 meter 195mm (8"): 3,4 meter 170mm (7"): 3 meter 145mm (6") : 2.5 meter 120mm (5"): 1.7 meter. Skulle nog säga att "sweet spot" är runt 6 eller 7". Vid 8" blir virket väldigt mycket dyrare och de helt enkelt blir bättre med fler bärlinor. Sedan kanske man vill ha CC300 med så klart om
Robiban: Hej! Ny på forumet, hoppas tråden hamnar rätt! Jag ska i sommar ge mig på att bygga altan för första gången och tänkte i samma veva bygga ut våran balkong så den följer altanen (inte ensam:)). Jag skulle behöva hjälp med att beräkna hur många plintar med stolpar som behövs, vart dessa mest lämpligt bör placeras och vilken dimension jag ska ha på bärlinorna och skruvregel till
TrädgårdsBjörnen: Jag har blåst med kompressor vid liknande situationer, inga indikationer på att det inte fungerat.
Narren666: [citat] Hade liknande hos mig. De satt också hårt. Men jag la en träbit under att bryta emot för att få mer kraft. Annars såga av och slå in det som bli kvar. Tigersåg med bra blad.
Superrobban: Jag har en uteplats som ligger på äldre sjösänkningsmark, en bit från vattnet. Lade först en tjock fiberduk, sedan 4-8 singel som 4 cm tjocka trädgårdsplattor 40x40 cm ligger på. Nu kommer det upp vass nästan i varje skarv mellan plattorna, det ser ut som en djungel. Vad bör jag lägga under plattorna för slippa detta? Uteplatsen är cirka 15 kvm, skulle det funka med en tjock
Christian2: [citat] Det är ett vanligt trädäck med en trappa,och kommer avsluta med en marksten innan gräset börjar. Tak?? Markduken hade jag tänkt syfta till så att t.ex makadam inte skulle blanda sig leran och jorden runt om diket.
Holmspel: Ligger trädäcket på marken så behöver du inte förankra det någonstans.
Jonas Blom: Hej Martin Såg ditt inlägg och jag har ett liknande projekt. I mitt fall så kommer det fukt igenom så att färgen under balkongen (taket under) släpper och jag får skrapa måla vart annat år. Nu har jag lagt på en tunn cement klack för att jämna ut och få till bättre fall. Ska måla och lägga trall-rutor Min undran är om målningingen. Tät färg eller diffusions öppen golv färg?
conform: [citat] Toppen, tack för svar! Sitter med samma fundering själv precis :D
Plutus: Den blir mörkare för varje gång du oljar den, så låt bli och tvätta den innan oljning så går det fortare
Sharky58: Tänk på att ett tak måste konstrueras med hänsyn tagen till snölast. I Västra Götaland borde du ligga i snözon 1 eller 1.5, dvs 1kN/m2 eller 1.5kN/m2. Till detta kommer egenvikt på tak och bjälklag på måhända 0.4kN/m2. /Göran
Patzie: Stod i valet och kvalet om att sänka ner badet,och försöka göra några halvllösningar för att kunna komma åt att serva det. Men sluta med att vi ställde de rätt på bara . Estetiskt inte lika fint MEN ångrar mej inte en sekund för när den är nåt år gammalt börjar det alltid droppa lite nånstans och de e bökigt som det är att komma in och hitta och åtgärda så ångrar inte
lassebrun: du kan skruva snett. jag bygger precis en trall med samma problem. jag gick på balkskor. men behövde bara 140st.
platoon: Hej jag håller på bygga en bar med diskbänk och en plats för ett kylskåp, och jag skulle gärna vilja ha några tips. Vad är det som man måste tänka på innan man bygger en bar? Har ni några bilder som man kan ha som lite referens och idéer? Jag skickar en bild som jag vill att baren ska vara, så får ni en uppfattning... Tack mvh/Richard
Sharky58: Jag var nog kanske inte riktigt tydlig med vad jag avsåg :( Min avsikt var att alla reglar skulle ha ett stöd - upplag - på mitten. I den röda och blå bilden tolkade jag det som så att den röda "pluppen" var en markplatta och då var mitt förslag att man skulle lägga 9 markplattor till och lägga dom så att alla reglar ligger över två fack. Behov av eventuella kortlingar för
maah: Med den passformen du har på dörren så behöver du rejäla grejer. Minsta lilla den hänger sig så kommer den att ta i karmen. Och den risken finns ändå om virket slår sig. Jag hade kört på hakgångjärn och satt en horisontell regel på baksidan att skruva i. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-343451/
S_B_O: Om jag fick in en bärlina mellan de två befintliga, tror ni jag är hemma då? Så det blir en meter mellan.
Thomas': Hej Snart ligger markstenen på plats, nu skall jag till och bygga en stentrappa utanför ingången till tvättstugan. Jag har lagt denna marksten: https://www.stonefactory.se/utomhus/marksten/benders-marksten-bas-fasad-grafit-210x140x60-mm Höjden från marksten upp till plåt vid dörren är 45 cm. Så jag har tänkte mig två trappsteg och sedan är man uppe på platå. Trappen skall ej gå
Mikael K.: Min personliga åsikt är att en högtryckstvätt endast i nödfall ska vara inblandad i någon behandling av trä. Jag kör vanlig gulsåpa köpt på ICA. Huvudingrediensen i såpa är tallolja.
Rabbithole: Det blir fläckar i början, det jämnar ut sig så det är bara att slappna av.