Hej
Ska fixa altan i sommar.
Planen är att slutmålet ska bli altan runt huset men det kommer ske i etapper.
Den första kommer landa på runt 70m2 .
Huset är 10,3m långt och min tanke är att täcka hela denna sida samt gå emot berget.
Nästa etapp kommer gå emot muren etc
Dimensionerna jag tänkt mig är konstruktion 45x195 och trall 28x120. Standard typ.
Bärlinor cc200cm samt cc60 ovan det.
Har ni några tips på vägen hur man kan göra detta bra
Ska fixa altan i sommar.
Planen är att slutmålet ska bli altan runt huset men det kommer ske i etapper.
Den första kommer landa på runt 70m2 .
Huset är 10,3m långt och min tanke är att täcka hela denna sida samt gå emot berget.
Nästa etapp kommer gå emot muren etc
Dimensionerna jag tänkt mig är konstruktion 45x195 och trall 28x120. Standard typ.
Bärlinor cc200cm samt cc60 ovan det.
Har ni några tips på vägen hur man kan göra detta bra
Hur hade ni gjort där trallen möter tvärsgående trallbräda. Dvs regelverket under.
Det blir ju en trallbräda som ska vila med sitt avslut. En tvärgående bräda samt en trall från andra hållet som ska vila med sitt avslut.
Skulle ni slå på extra 45x195 mellan de ordinarie cc60? Extra kortlingar för brädan som går ut från huset?
Det blir ju en trallbräda som ska vila med sitt avslut. En tvärgående bräda samt en trall från andra hållet som ska vila med sitt avslut.
Skulle ni slå på extra 45x195 mellan de ordinarie cc60? Extra kortlingar för brädan som går ut från huset?
Ja så hade jag gjort, en 45x195 med kortlingar som brädan ut från huset ska skruvas i.
Men jag hade valt att ha 2 brädor och gerat ihop dom åt varsitt håll med brädorna längst ut.
På så sätt slipper du synligt ändträ.
På brädorna som ska möta brädan som går ut från huset så kan du ta en rasp och runda av kanten lite. Det blir snyggare med två rundade kanter mot varandra än vad det är med en vass kant och en rundad.
Hoppas du förstår, annars får jag skissa ihop en bild!
Men jag hade valt att ha 2 brädor och gerat ihop dom åt varsitt håll med brädorna längst ut.
På så sätt slipper du synligt ändträ.
På brädorna som ska möta brädan som går ut från huset så kan du ta en rasp och runda av kanten lite. Det blir snyggare med två rundade kanter mot varandra än vad det är med en vass kant och en rundad.
Hoppas du förstår, annars får jag skissa ihop en bild!
Det fungerar också bra att fräsa ändarna (eller långsidorna om man klyver en bräda) med 5mm radie. Då kan du ta hela raden på en gång innan du lägger "brädan som går ut från huset".Klyva brädor kan behövas om man har otur när man tänker och det inte riktigt går jämnt upp.
Tack för bild. Du har rätt. Bilden säger mer än 1000 ordmaah skrev:
Jag missförstod dig faktiskt ha ha
Tanken är att bygga vidare trallen mot muren. Dvs de långa som går utifrån huset kommer att bli längre. Ska man gira på dom då? Typ som en hona/ hane?
Som jag förstått det så börjar man normalt utåt och jobbar sig inåt mot huset.T toolman77 skrev:
Tänker att eftersom jag ska gå emot muren vid nästa etapp. Då kan man väl likaväl börja vid huset. Och gå utåt eller tänker jag fel nu?
Hur menar du med fräsa? Typ ena bräda undersida och andra översida och köra ihop? Och på så sätt skita i mittenbrädorna som går från huset och ut? Dvs enbart montera brädor från ut från husets hörn?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Värst vad ni överdriver med dimensioner.



