D09
Hej

Ska fixa altan i sommar.

Planen är att slutmålet ska bli altan runt huset men det kommer ske i etapper.

Den första kommer landa på runt 70m2 .

Huset är 10,3m långt och min tanke är att täcka hela denna sida samt gå emot berget.

Nästa etapp kommer gå emot muren etc

Dimensionerna jag tänkt mig är konstruktion 45x195 och trall 28x120. Standard typ.

Bärlinor cc200cm samt cc60 ovan det.

Har ni några tips på vägen hur man kan göra detta bra :)
 
D09
Tanken är att nyttja färdiga längder på konstruktionen 5,4 ut från hus.

Tvärgående trall 5,1 längder samt 5,4 som ser ut som ramen.
 
  • Handritad skiss av en terrasskonstruktion med måttangivelser, visar trall och ramverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Lite bilder hur det ser ut idag
 
  • Tvåvåningshus med vit fasad och grusgång, pallar med stenplattor, skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad uppfart med pågående markarbete, röd bil, träpallar och grönska runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Normalt så lägger man väl längs med huset och där den ena trallbrädan tar slut fortsätter man med andra. För att sprida skarvar etc

Behöver man förstärka upp ytterligare om man gör som jag tänkt? :/
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Går alldeles utmärkt att göra som du tänker.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Stort tack för svar
 
D09
Hur hade ni gjort där trallen möter tvärsgående trallbräda. Dvs regelverket under.

Det blir ju en trallbräda som ska vila med sitt avslut. En tvärgående bräda samt en trall från andra hållet som ska vila med sitt avslut.

Skulle ni slå på extra 45x195 mellan de ordinarie cc60? Extra kortlingar för brädan som går ut från huset?
 
Ja så hade jag gjort, en 45x195 med kortlingar som brädan ut från huset ska skruvas i.

Men jag hade valt att ha 2 brädor och gerat ihop dom åt varsitt håll med brädorna längst ut.
På så sätt slipper du synligt ändträ.

På brädorna som ska möta brädan som går ut från huset så kan du ta en rasp och runda av kanten lite. Det blir snyggare med två rundade kanter mot varandra än vad det är med en vass kant och en rundad.

Hoppas du förstår, annars får jag skissa ihop en bild! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tror jag förstår :)

Brädan ytterst blir som en ram runt trallen?

Edit

Menar du två brädor längsgående längst ut som avslut? :)
 
Redigerat:
Handritad skiss av ett byggprojekt med vertikala träpaneler och texten "Runda av med vasp
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte såhär. En bild säger mer än 1000 ord :cool:
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Det fungerar också bra att fräsa ändarna (eller långsidorna om man klyver en bräda) med 5mm radie. Då kan du ta hela raden på en gång innan du lägger "brädan som går ut från huset".Klyva brädor kan behövas om man har otur när man tänker och det inte riktigt går jämnt upp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
maah maah skrev:
[bild]

Jag tänkte såhär. En bild säger mer än 1000 ord :cool:
Tack för bild. Du har rätt. Bilden säger mer än 1000 ord ;)

Jag missförstod dig faktiskt ha ha

Tanken är att bygga vidare trallen mot muren. Dvs de långa som går utifrån huset kommer att bli längre. Ska man gira på dom då? Typ som en hona/ hane? :)
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
D09
T toolman77 skrev:
Det fungerar också bra att fräsa ändarna (eller långsidorna om man klyver en bräda) med 5mm radie. Då kan du ta hela raden på en gång innan du lägger "brädan som går ut från huset".Klyva brädor kan behövas om man har otur när man tänker och det inte riktigt går jämnt upp.
Som jag förstått det så börjar man normalt utåt och jobbar sig inåt mot huset.

Tänker att eftersom jag ska gå emot muren vid nästa etapp. Då kan man väl likaväl börja vid huset. Och gå utåt eller tänker jag fel nu? :)

Hur menar du med fräsa? Typ ena bräda undersida och andra översida och köra ihop? Och på så sätt skita i mittenbrädorna som går från huset och ut? Dvs enbart montera brädor från ut från husets hörn? :)
 
Värst vad ni överdriver med dimensioner.
 
D09
T Thomas_Blekinge skrev:
Värst vad ni överdriver med dimensioner.
Ha ha jag som var osäker på att om det var för klent ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.