Tänkte köra ett sommarprojekt över semestern, byta ut en megastor rhododendron mot en pergula...med trall...
Kom gärna med feedback och.tips att tänka på ..!
Började lite lätt med att röjja "busken" eller skogen av buskarna?
Kom gärna med feedback och.tips att tänka på ..!
Började lite lätt med att röjja "busken" eller skogen av buskarna?
En fråga ang Rhododendron ?
Ska ju såklart lägga markduk under bjälklag ....men tänker att kommer denna extrema buske....."träd" klara.av att växa igenom markduk? Det är ett helvete rent ut sagt att gräva upp alla rötter.....det är ju inte en stam om man så säger.....utan kanske 30....! Vad tror ni? Någon som har erfarenhet så vore jag så glad för feedback....då jag vill bygga något som när.det är färdigt är helt färdigt och ej behöver göras om....!
Tacksam för hjälp!
Ska ju såklart lägga markduk under bjälklag ....men tänker att kommer denna extrema buske....."träd" klara.av att växa igenom markduk? Det är ett helvete rent ut sagt att gräva upp alla rötter.....det är ju inte en stam om man så säger.....utan kanske 30....! Vad tror ni? Någon som har erfarenhet så vore jag så glad för feedback....då jag vill bygga något som när.det är färdigt är helt färdigt och ej behöver göras om....!
Tacksam för hjälp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Du får nog beskriva vad du menar som pergola?
Normalt sett är en pergola utan tak, och undgår därmed kraven på bygglov.

Normalt sett är en pergola utan tak, och undgår därmed kraven på bygglov.

Förstår inte riktigt heller, ska du ha badrum i pergolan?
Sen gråter jag lite på insidan när man ser en 40årig+ rhododendron kapas till marken.
Hade jag byggt pergola där så hade jag stammat upp den rejält och lagt trall runt stammarna med spotlights som lyser upp i kronan. Men har svårt att den skulle titta upp mer om du kapar stammen under markytan och lägger markduk med singel på.
Sen gråter jag lite på insidan när man ser en 40årig+ rhododendron kapas till marken.
Hade jag byggt pergola där så hade jag stammat upp den rejält och lagt trall runt stammarna med spotlights som lyser upp i kronan. Men har svårt att den skulle titta upp mer om du kapar stammen under markytan och lägger markduk med singel på.
Badrum förstår jag inte vad du menar med ....nej det är så att platsen där altanen/ pergula ska byggas är väl kanske 12m från bostadshuset...och iaf i kommunen jag bor så står det att "altan får byggas utan bygglov inom 3.5 m från huset, alt från en komplementsbyggnad så därav frågan om ex en friggebod utan indraget vatten osv.kan räknas, dvs kan jag bygga pergula 3.5 m från denna?T Thörre skrev:Förstår inte riktigt heller, ska du ha badrum i pergolan?
Ja, det kan du. Med altan menar de en upphöjd konstruktion.tarsson skrev:
Badrum förstår jag inte vad du menar med ....nej det är så att platsen där altanen/ pergula ska byggas är väl kanske 12m från bostadshuset...och iaf i kommunen jag bor så står det att "altan får byggas utan bygglov inom 3.5 m från huset, alt från en komplementsbyggnad så därav frågan om ex en friggebod utan indraget vatten osv.kan räknas, dvs kan jag bygga pergula 3.5 m från denna?
Så här skriver kommunen...!
Altan
De flesta altaner tillhörande en- eller tvåbostadshus kräver inte bygglov.
Vi vill ge alla som planerar och bygger altan rådet att visa extra hänsyn till sina grannar. Det gäller särskilt på mindre tomter då även lite lägre altaner ofta ger en ökad insyn och kan upplevas negativt.
En altan är helt anmälnings- och bygglovsbefriad om den uppfyller nedanstående krav:
Altan
De flesta altaner tillhörande en- eller tvåbostadshus kräver inte bygglov.
Vi vill ge alla som planerar och bygger altan rådet att visa extra hänsyn till sina grannar. Det gäller särskilt på mindre tomter då även lite lägre altaner ofta ger en ökad insyn och kan upplevas negativt.
En altan är helt anmälnings- och bygglovsbefriad om den uppfyller nedanstående krav:
- altangolvet är högst 1,8 meter över marken.
- altanen placeras inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus.
- altanen inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Om berörda grannar medger det får du placera altanen närmare gränsen än 4,5 meter. Medgivandet bör vara skriftligt men behöver inte skickas in till bygglovsenheten.