28x145 trall, vad tycker ni om det?

7k läst  7 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Tänkte bygga en liten altan, och tittade på 28x145 trall, egentligen helt vanligt trä, och tyckte det verkade stiligt med lite bredare trall, samtidigt borde det bli lite mindre trall att skruva, 23 vs 28 trallrader på 3.4 meter djup.

Jag såg på nån blogg att nån skrev "Den bredden kan jag inte rekommendera då plankorna rör sig mycket och får enorm kraft. 120x28 cm, räcker väl.". Stämmer det och vad betyder det isåfall?

Är jag korkad som vill ha en onödig dimension, eller kan nån dela med sig vad ni tycker om detta? :)

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske du bör skruva så bred trall med två skruv i varje regel, en i varje kant av trallen.

3. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Har gjort trall med både 120 och 145 bredd och jag själv gillar den bredare 145. Har inte upplevt att den rör sig mer än 120. Dock så skulle jag även gå upp i tjocklek till 34.
    145x34 är en riktigt trevlig dimension att jobba med. Blir gediget och snyggt. Samt att du kan ha lite större cc utan risken för svikt
    (Mitt trallgolv vid husvagnen är gjort i 28x120 med cc 40 och där upplever jag att vissa bräder sviktar lite)

4. L
    Husägare · Nivå 14
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Snyggt (y)
    Hur är det skruvat eller spikat?

6. L
    Husägare · Nivå 14
    Det är skruvat med Rostfri syrafast A4 den nya typen med dubbla stigningar. Man skruvar i kanten strax under rundningen i 45º vinkel så inga skruvar syns efter montering. Jag skruvade bara i var annan bjälke= halva antal skruvar. Trallbräderna är så tunga c:a 30 kg styck så man behöver knappt skruva dom alls.
    Se till att trallen är färsk, det finns en gul lapp med datum då det var tryckimpregnerat, max en månad eller två.
    På vintern är trallen helt ihop och på sommarn är det 5-6 mm springa.

https://www.verktygshandlarn.se/pro...MIhO-_sKLb2QIVyIKyCh3EFwRMEAQYAyABEgJhy_D_BwE

Genom XL-bygg skaffade dom ett annat märke för ½ priset.

Den blå minipoolen i bakgrunden håller jag alltid 41ºC på vintern och 36º på sommarn. Badar nästan varje dag.
    I Feb 2018 badade vi när det var -14º i luften
    Jag värmer med FJÄRRVÄRME c:a 3 Kr / dygn

Sök på forumet på "badbalja""badtunna""pool" etc.

Kolla på inlägg #4
    https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/

Redigerat 8 mar 2018 00:07
    • Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaren o bilderna, snygg pool, hur stor är den? Ser ut som bredd strax över 3 meter om man räknar att trallen är 145 :)

Riktigt snyggt med med den dolda monteringen. Blir det mer springa för att man använder 145? Det kanske logiskt blir så om de expanderar X%. Det låter lite mycket med 5-6 mm, men om de går helt ihop på vintern så låter det inte som man har så mycket val.

Smidigt också att man inte behöver skruva i varje regel, men det låter rejält tungt per trall, hur långa är de om de väger 30 kg?

@KnockOnWood brukar man inte skruva två skruvar i varje regel med 28x120? Har inte byggt nåt trädäck innan, men tycker jag brukar se två skruvar.

8. L
    Husägare · Nivå 14

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: