Tänkte bygga en liten altan, och tittade på 28x145 trall, egentligen helt vanligt trä, och tyckte det verkade stiligt med lite bredare trall, samtidigt borde det bli lite mindre trall att skruva, 23 vs 28 trallrader på 3.4 meter djup.
Jag såg på nån blogg att nån skrev "Den bredden kan jag inte rekommendera då plankorna rör sig mycket och får enorm kraft. 120x28 cm, räcker väl.". Stämmer det och vad betyder det isåfall?
Är jag korkad som vill ha en onödig dimension, eller kan nån dela med sig vad ni tycker om detta?
Jag såg på nån blogg att nån skrev "Den bredden kan jag inte rekommendera då plankorna rör sig mycket och får enorm kraft. 120x28 cm, räcker väl.". Stämmer det och vad betyder det isåfall?
Är jag korkad som vill ha en onödig dimension, eller kan nån dela med sig vad ni tycker om detta?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske du bör skruva så bred trall med två skruv i varje regel, en i varje kant av trallen.
Har gjort trall med både 120 och 145 bredd och jag själv gillar den bredare 145. Har inte upplevt att den rör sig mer än 120. Dock så skulle jag även gå upp i tjocklek till 34.
145x34 är en riktigt trevlig dimension att jobba med. Blir gediget och snyggt. Samt att du kan ha lite större cc utan risken för svikt
(Mitt trallgolv vid husvagnen är gjort i 28x120 med cc 40 och där upplever jag att vissa bräder sviktar lite)
145x34 är en riktigt trevlig dimension att jobba med. Blir gediget och snyggt. Samt att du kan ha lite större cc utan risken för svikt
(Mitt trallgolv vid husvagnen är gjort i 28x120 med cc 40 och där upplever jag att vissa bräder sviktar lite)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är skruvat med Rostfri syrafast A4 den nya typen med dubbla stigningar. Man skruvar i kanten strax under rundningen i 45º vinkel så inga skruvar syns efter montering. Jag skruvade bara i var annan bjälke= halva antal skruvar. Trallbräderna är så tunga c:a 30 kg styck så man behöver knappt skruva dom alls.KnockOnWood skrev:
Se till att trallen är färsk, det finns en gul lapp med datum då det var tryckimpregnerat, max en månad eller två.
På vintern är trallen helt ihop och på sommarn är det 5-6 mm springa.
https://www.verktygshandlarn.se/pro...MIhO-_sKLb2QIVyIKyCh3EFwRMEAQYAyABEgJhy_D_BwE
Genom XL-bygg skaffade dom ett annat märke för ½ priset.
Den blå minipoolen i bakgrunden håller jag alltid 41ºC på vintern och 36º på sommarn. Badar nästan varje dag.
I Feb 2018 badade vi när det var -14º i luften
Jag värmer med FJÄRRVÄRME c:a 3 Kr / dygn
Sök på forumet på "badbalja""badtunna""pool" etc.
Kolla på inlägg #4
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Tack för svaren o bilderna, snygg pool, hur stor är den? Ser ut som bredd strax över 3 meter om man räknar att trallen är 145 
Riktigt snyggt med med den dolda monteringen. Blir det mer springa för att man använder 145? Det kanske logiskt blir så om de expanderar X%. Det låter lite mycket med 5-6 mm, men om de går helt ihop på vintern så låter det inte som man har så mycket val.
Smidigt också att man inte behöver skruva i varje regel, men det låter rejält tungt per trall, hur långa är de om de väger 30 kg?
@KnockOnWood brukar man inte skruva två skruvar i varje regel med 28x120? Har inte byggt nåt trädäck innan, men tycker jag brukar se två skruvar.
Riktigt snyggt med med den dolda monteringen. Blir det mer springa för att man använder 145? Det kanske logiskt blir så om de expanderar X%. Det låter lite mycket med 5-6 mm, men om de går helt ihop på vintern så låter det inte som man har så mycket val.
Smidigt också att man inte behöver skruva i varje regel, men det låter rejält tungt per trall, hur långa är de om de väger 30 kg?
@KnockOnWood brukar man inte skruva två skruvar i varje regel med 28x120? Har inte byggt nåt trädäck innan, men tycker jag brukar se två skruvar.
Trädeck.
Här är en bra tråd att läsa den har några år på nacken
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/
Badtunnan
Läs inlägg #10 nedan där finns fler länkar
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-jag-vaelja-foer-spabad.303407/
Här är en bra tråd att läsa den har några år på nacken
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/
Badtunnan
Läs inlägg #10 nedan där finns fler länkar
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-jag-vaelja-foer-spabad.303407/
L Leif i Skåne skrev:...
Se till att trallen är färsk, det finns en gul lapp med datum då det var tryckimpregnerat, max en månad eller två.
På vintern är trallen helt ihop och på sommarn är det 5-6 mm springa.
Tack för bra tips och bilder. Jag har sett flera som rekommenderar att man kollar att man får färsk trall. Vet någon varför? Min erfarenhet är att färsk trall är tung, eftersom brädan är blöt, plus att skruvarna går igenom trallen som smör och nästan inte fäster. Och det som kom upp i en av trådarna här att den krymper ganska mycket första året, så lägger man med 2 mm glapp mellan brädorna så har man 5 mm mellan brädorna nästa sommar. När jag byggde altan sist minns jag att jag tänkte att jag borde köpa trallen ett år innan och låta den ligga och torka ett år för att den skulle bli mer lättjobbad. Så...varför ska man ha ny-tryckt trall?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är betydligt lättare att arbeta med torr trall. Lätthanterad och så har den vridit sig färdigt. Trä brukar bli snett och vint när det torkar, då låter jag hellre det bli snett innan jag lägger dit så jag kan räta ut vartefter jag lägger dit det. Istället för att bygga dit nått som blir snett i efterhand och troligtvis drar av en massa skruv på köpet.
Kolla i inlägg#6P PeeWee skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...te-bara-foer-att-det-gar.339790/#post-3256046
Hur såg er trall ut när ni fick den? Så här såg 80% av min trall ut (34x145, se bilder nedan) när den kom förra veckan. Känns inte som det är okej!? Att trall slår sig med tiden kan jag förstå, men nytryckt virke borde väl vara någorlunda plant?


Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

