Nillenn
Nillenn: [citat] Ja, alger och det gröna får du säkert bort. Men vanlig ”skit” kanske måste skrubbas bort. Prova spruta på och vänta några dagar. Helst ska det regna efter ett par dagar.
24 svar · 35,6k läst
·
Narren666
Narren666: [citat] Markis, kanalplats, korrigerad plast, tygsegel som spänns upp vid behov. Bygg en pergula. Köp ett färdigt solskydd, som har tak och draperiväggar. Lite mer utförlig info hade inte skadat. Ska det bara vara tak, eller väggar också? Finns det några infästningpunkter i närheten? Ska solskyddet vara permanent eller mobilt/temporärt?
1 svar · 1,8k läst
·
M
Mwdt: Hej håller på att bygga uterum med sadeltak Har satt takstolar i frombalken, nu min fråga ska jag borra hål i frontbalkens överkant o få in luft där Eller hur ska man göra
0 svar · 622 läst
L
Limesmak: Rev upp lite av undertaket. Och såhär ser det ut!
1 svar · 2,2k läst
·
M
mr_kenzo: Nej jag gjorde en helomvändning och köpte en Landmann triton 2 , alltså deras minsta med 2 brännare. funkat över förväntan faktiskt. haft den snart 2 säsonger och klarat sig bra från rost då den befinner sig under altantak.
9 svar · 14,9k läst
S
slerker: Hej och tack! Absolut. Ytterhörn hus ser ut så här: [bild] Lät alltså ena bärlinan sticka ut lika mycket som tjockleken av den andra bärlinan, och kapade den i 45 graders vinkel. I andra ändan är det svårare att ta bilder, men ovanifrån ser det typ ut så här: [bild] Stolpen i hörnet är alltså urjackad så att båda yttre bärlinor vilar på stolpen (streckade markeringen visar
60 svar · 30,1k läst
·
D
Derbyboy: Hittade lite byggplast som jag virade runt. [bild]
3 svar · 1,0k läst
·
raveper
raveper: Rinner det inte in vatten via ryggstödet eller golv trallen?
1 svar · 36,2k läst
·
A
AnGege: Jag köpte en bambuspalje och satte upp den. Frågade grannen och han sa att det var okej för dom :) Tack för svaren!
6 svar · 6,8k läst
·
Haidar89
Haidar89: Som rubriken lyder. Vad har jag för trall och hur ska jag behandla det för att få liv i det. Precis flyttat in till huset och gamla ägaren visste inte själv. Bild bifogat [bild]
0 svar · 2,1k läst
·
V
Vortexstar69: Grymt, stort tack!!
2 svar · 2,7k läst
·
C
chrille-gäddan: [citat] Köp annars ett pooltak och så är det säkert men samtidigt användbart? Du kan låsa taket och så bara öppna när vuxna är med, egen pool är fantastiskt för vattenvanan för barn.
8 svar · 1,8k läst
P
pj87: Ska bygga ett altantak 4x4m i ett hörn mellan hus och utbyggnad. Har 2 st 90x90 pelare en på vägg och en 3.6m ut. På det blir det 90x270 limträ och sen 45x220 på cc 600 Undrar nu om jag ska kapa limträ på 3.8m så den sticker ut 20cm utanför pelaren och då får endast 20cm utstick på läkten men dock en extra takstol nära den på 3.60 eller om jag ska kapa limträ på 3.6m och läkten
0 svar · 926 läst
·
S
Svante.D: Har en öppen spis på altanen som aldrig blivit riktigt färdig. Då jag inte har någon vana att mura har jag dragit mig lite för detta arbete. Men nu tänkte jag ändå göra ett försök. Hur svårt kan det vara? Det som behöver göras är att mura upp nederdelen så att öppningen blir mindre så att röken letar sig upp genom skorstenen och inte ut på framsidan. Vidare behöver man väl
0 svar · 1,7k läst
·
Tobbe.A
Tobbe.A: Allt är på plats, bara trallen kvar att lägga.
10 svar · 27,8k läst
·
W
whak: [citat] Vad var kommunicerat? Enligt din bild så ser det ut som stolparna ska stå på golvet.
6 svar · 3,0k läst
·
Hep
Hep: [citat] Smart, fast det kan du ju inte komma och säga nu!! Fast jag frågade ju inte när jag höll på, så felet är mitt. Egentligen är det ju inte ens fel, för fräsen jag köpte har jag haft glädje av till annat.
32 svar · 16,0k läst
·
B
Budski: Hej , Jag la komposit trall 2012. Färgmässigt ser den fortfarande bra ut. Den har rörts sig i längdled så skarvarna är inte lika jämna som när v la den men den har inte lyft någonstans. Jag la UPI från K-Rauta. Vet inte om den finns fortfarande.Nöjd så här långt bara att spola av och inga stickor.
5 svar · 7,8k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: [citat] Gud så smarta vissa är! Tack! :love:
19 svar · 9,3k läst
·
R
roli: Hur stor är takytan? Kan krävas bygglov.
2 svar · 2,7k läst
Moana
Moana: Vi ska bygga en pergola, ca 7 x 3,2 m. Ena kortsidan ska fästas i förråd. Har förstått att stolparna bör ha klass C24, men hittar inga sådana! Tänkte ha 95x95 mm tryckimpregnerat för målning nästa år. Ska ribbor och liggande reglar också vara C24? De verkar dock lättare att hitta.
0 svar · 1,4k läst
S
Snickerick: Och så kom då nästa fundering, Huset ligger längs ovankant altan i bilden. Så det skall bli staket längs kortsidorna och nedre långsidan. Hur långt innanför ytterkanten på trallen bör man sätta staketstolparna? Jag tänkte låta stolparna som altanen står på fortsätta upp och också vara staketstolpar, men även här gäller det ju att få till det att få till det med bjälkarna.
1 svar · 1,2k läst
·
T
Tjopptjopp: [citat] Låter som lite av en chansning då. Jag får helt enkelt väga pris mot smidighet tror jag. Tack så mycket för alla kanonsvar!
15 svar · 5,0k läst
stanlund2
stanlund2: Har fått lite offerter på stenläggning uppfart + gång, ca 70m2. Ska göras med 14x20 betongplattor i tvärriktningen. Inga finesser förutom insprängd kurva i samma sten dock på längden. Okänt underlag; måste läggas nytt. Bortforsling av befintliga plattor. Är 65-75.000 kr ett rimligt pris för jobbet?
0 svar · 1,8k läst
M
MrLundis: Jag har läst mängder med forum-trådar på sistone gällande bygget av altandäck som förberedelse för byggstarten av mitt altandäck och hoppas nu man kan få lite hjälp med att dem sista funderingarna. Altandäcket kommer byggas längs med två husfasader och runt en pool (cirka 13,0 meter x 8,6 meter i yttermåtten) och läggas i riktningen som långsidan på poolen . Det blir två
0 svar · 1,3k läst
·
I
IngetNamnLedigt: Undrar om någon har en briljant lösning på hur man klär en altantrappa som har ojämnt underlag? Närmre bestämt ölandssten. Tänkte klä in trappan i trall men inser att nuvarande underlaget ger inget hållbart och jämnt resultat. Vill helst bara bygga in skiten om möjligt så jag slipper baxa iväg med stenarna. Saker som passerat hjärnan just nu är flytspackel, asfaltremsor och puts.
0 svar · 2,3k läst
·
Maccenils
Maccenils: Det låter kanon! Murningen har jag bra koll på men länken du skicka ska jag ändå kika på. Tack för det snabba svaret
4 svar · 4,7k läst
P
Paletten: Behöver hjälp av någon som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska få in den här trasiga metallpinnen i mitt parasoll. Har lyckats klura ut att när jag trycker på ”metallpiggen” eller piggarna som sitter i hålet rör dem sig. Trycker man in den ena kommer den andra ut och på något sätt verkar det som att jag ska få in dem i hålet i pinnen. Men det lyckas jag inte med.
0 svar · 2,0k läst
·
maah
maah: Utgå från tillgängliga virkesdimensioner och anpassa trappsteget efter det. Du kan t.ex. regla upp direkt på platttorna med 45x145 och använda trall 34x120 till plansteget. 3st i bredd så får du ett bra stegdjup. Då hamnar steget på ca 180mm vilket blir ungefär mitt på dina 350mm
1 svar · 1,5k läst
·
S
Segroth: Har en altan som står på plint med olika långa träpelare . Marken lutar och även en ingångsdörr till källare under. Vore tacksam för tips om hur man på ett snyggt sätt "klär in" detta utrymme.
0 svar · 578 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.