Altan & Uteplats
Tobstertob: Hej! Hur gick det med detta bygge? Jag sitter själv på en rostfri diskbänk som jag har över. Har den klarat vintern bra?
taggen_00: Exakt, om dom vill ha in sektionsritning till uterum så blir ju priset för bygglov per automatik högre då man kommer att behöva komplettera ärendet.
Mats-S: [citat] Dra ett mail till Bert så kommer han med ett förslag lösning :-) Pris och personlig service är hans styrka (y)
Bo arnold: Använd frigolit i stället för stenull mindre fuktrisk byggde ett sådant uterum med 10 cm frigolit för 12 år sedan funkar än
maria bygger: Tack för ditt svar Subir! Känner igen tillvägagångssättet tyvärr, med skrämseltaktik och avsaknad av arbetsetik. Men troligtvis inser han som du säger, att det blir svårt att vinna när du har så många exempel på felaktigt utfört arbete. Det löser sig bra för dig hoppas jag och väldigt snygg och gedigen trappa du byggt!
gojaa: [citat] Tack, jag skall höra mig för vad som möjligt. Vet att jag eventuellt kommer träffa berg på några plintar med så kanske går att få till något bra. Får fundera och höra vad som kommer kännas bäst. Då skall jag förhoppningsvis få till allt :) Tack för alla svar!
Miian91: Nu tar jag hjälp av er....Har googlat som en tokig för att hitta lite inspo, byggritning, tips osv på hur man bygger en ”blomlåda i trä” liksom längs med altanens sidor. Den ska vara så enkel som möjligt. Hittar inget! Vi byggde altan förra våren och jag skulle detta år vilja ha lite odlingsmöjligheter. Har gått förbi flera hus i området som har det så och det är ju allt bra
Nallis: [citat] Ja det är jag medveten om. Jag vill först och främst veta om det är jättesvårt innan jag tar det vidare. Tror dock inte det blir problem då vi innan kollade olika lösningar och alla var ok.
Lilllen: Tack för info! Ja, jag kommer själv få endel stubbar. De flesta får nog bli kvar, men vissa kanske bäst tas med en sådan maskin. Ja, det blir ju rätt luftigt material när det flisas, så det kommer ju sjunka ihop rätt mycket, men ska du ändå gräva för grunden till Attefallshuset så spelar det ju ingen roll.
Leif i Skåne: [citat] kolla på inlägg #11 https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-platta-uterum.271862/#post-2427484 Eller bland mina bilder, golvet är byggt som en modern platta på mark med golvvärme ytan är Höganäs keramisk plattor 600x600 rummet är nästan lufttätt och det är inga problem att hålla 21˚C även då det är flera minusgrader ute.
messijah: Får bort alla skruvar, men brädorna sitter som fan. Förmodligen frusna Gjorde så att jag sågade upp 4 brädor så får jag byta dem till våren istället.
justusandersson: Det beror på snözon och takutförande. I snözon 2 utan risk för snöras från hustaket skulle jag satsa på 90x270. Balkar över skjutdörrar bör ha extra liten nedböjning.
Loni3: Tack för tipset och bilderna, nu blir det till att sätta igång med detta direkt till våren. Och din belysning som du har satt längs med huset är riktigt snyggt, det kommer jag absolut att ta efter. :D
Kreativt kaos: Mitt räd är att INTE använda trallskruv alls! Jag hittade ett hus med köket 8 meter från havet så jag byggde mig en liten hamn med 600m2 trall i tre plan. Körde 45x145 ovan vatten och 34x145 ovan mark. Det gick åt typ 30.000 skruv. Min viktigaste erfarenhet är att inte tänka mellanrum utan tänka kant-till-kant. Har man 120 bred trall märker man ut 126mm på reglarna i båda ändar,
Jonsson 88: Allt gräs bortgrävt, sen duk, singel, kört med padda på. Ja absolut det har du rätt i
Kane: Det är väl bara att testa. Skruva upp en bräda med skruv både uppe och nere och känn efter. Borde vara tillräckligt stabilt.
BeAxGa: Tyvärr kunde jag inte skicka de rätta bilderna, har en terrass som är delvis under tak. Den delen som varit under tak har hållits fin sedan 2016-17, då vi behandlade terrassen med Sioo, däremot har terrassen under bar himmel förstörts fullständigt av både gröna och svarta alger, mögel. Sioo tål ej regn eller snö.
petlin90: Har blivit lite mer aktiv här på forumet så jag passar på att lämna ett tips till mig själv. Har med gott resultat använt trädgårdsättika på min komposittrall, arbetar in det med roller på skaft och låter det verka över tid.
Vildebill: [citat] Beror även vilken högtryck du har, en kärcher k7 på maxstyrka rubbar inget på bangkiraien trots att man rör försiktigt längst med bara 10cm ifrån. Har i en tidigare tråd använt deras terasstvätt som roterar strålen för ett smidigt resultat. Stoppar även först i kärcher wood cleaner som tillsats för kem följt av terastvätten. Vansinnigt smidigt på de ca 60km verandan
Thomas_Blekinge: Jag ritar på en utetrappa till min altan som svävar 1,65 över marken. Trappan blir i galvat stål. Som trappsteg tänkte jag ha en stålsarg runtom med träfyllning. Först tänker jag på en fyllning av 2x3 tum reglar i furu. Tryckta varor går bort av några anledning och jag vet att obehandlad furu håller minst 10 år. Min fråga: kan man tänka sig att limma en tunnare ek-bräda uppepå
Mille123: Hej Har en inglasad uterum på 30kvm som jag ska totalrenovera och isolera den + att jag ska gjuta en betongplatta. Frågan är vad är bäst om jag ska lägga värme i golv vatten eller el? Tänker ekonomisk. Tacksam för hjälp
Poxeman: Beställde i december med överenskommen leverans v4. Plattan som uterummet skall stå på är redan gjuten och måttanpassad efter den här leverantören så att avbryta köpet känns inte aktuellt. Att jag dessutom får beskedet nu, när resten av materialet är på väg och snickare inbokade känns så rötet.
nybyggarn3: Det där med tunnreglat kan ju förstås påverka. Ju tunnare konstruktion desto mindre utrymme krävs ju, vilket innebär mindre marktryck. I mitt fall är det kanske inte lönsamt att försöka hålla nere höjden på muren/kanten eftersom jag då måste fylla upp hela marken under altanen mer. Kanske bättre att satsa på en lite högre mur och lite mer luft under altanen. Att satsa på en
Cjoohansson: Försöker väcka liv i denna tråd, står inför liknande utmaning.. hur gick det?
Nikorasu: [citat] Jag tror inte du behöver göra mer än att lägga den tryckimpregnerade trallen och låta solen göra jobbet. Den är behandlad med kopparsalter som liknar järnsulfatet i vitriolen. Min tryckimpregnerade altan gick från grön till samma silvergrå som din fasad på 18mån (västkusten). [bild]
DrKnowLittle: Jag köpte billigast möjliga klickgolv och la ovanpå trallen i vårt uterum och sen en vanlig utematta från Bahaus ovanpå det fastsatt med aluminium lister runt om. Har funkat kanon nu i 8 år, fick dock byta matta förra året då vi slitit hål på den på sina håll men det är ju ingen större kostnad.
Åsa Lund: Vi har en Tipi och den värmer faktiskt ganska bra för två personer att sitta framför. Grillgaller går att köpa till. Inte gratis men snygg och funkar bra
jerydh: Hej! Ska bygga ett L-format plank på 180 cm runt en pool. Bägge ändar kommer att fästas i en byggnad. planket ska bli 11 m*8m långt. Hur djupt rekommenderar ni att jag sätter infästningen till stolparna för att det inte ska blåsa omkull? Räcker det med plintar eller ska jag dika ur och gjuta någon sockel och murhistoria?