B
bossespecial: Vart i Värmland ska detta trädäck stå då?
4 svar · 1,5k läst
·
V
vaktis100: [citat] Har du ogräs under markduken så växer den igenom,,,,, men framför allt, lägger du markduk och fyller på med grus så har du just byggt dej en såbädd till ogräs. Markduk används för att olika material inte ska blandas med varandra(grus ska inte spolas ner i makadamen). När jag byggde min altan sa alla att eftersom jag inte la markduk så skulle ogräset komma upp mellan
14 svar · 25,8k läst
·
J
justusandersson: Du har inte överdimensionerat! Det finns fler saker att ta hänsyn till när man bygger ett utomhusdäck än spännvidd (om man vill att det ska hålla en längre tid). Bl.a. så utsätts bärlinorna för ordentliga s.k. tvärkrafter över plintarna som kräver en viss minsta materialmängd. Det kan man läsa ut ur denna tabell i träguiden
4 svar · 5,5k läst
·
T
TechChad: Gjorde ett test under min altan, en del där jag inte gjorde något (gräset kvar). En del med markduk över gräset. En del utan markduk och gräset borta. Höjden på altanen är ca 50-100cm Resultatet, det är ingen skillnad på någon då inget gräs växer på något ställe. Tror det var 3-4år sen jag gjorde det.. Så skit i allt. Är det marknära skulle jag köra med markduk dock...
17 svar · 50,2k läst
maah
maah: Om du kapar lockläkten så måste du måla ändträt. Ja du kan gå efter spikarna då har du åtminstone panel + spikläkt bakom.
7 svar · 4,3k läst
·
maah
maah: Jag byggde mitt uterum med stenullisolering, trall och laminat ovanpå det. Det ser ut som nytt fortfarande och är inne på 3:e säsongen. Har ingen värme i uterummet. Jag skulle inte lägga ett trägolv i ett utrymme med så stora temperatur- och fuktvariationer.
4 svar · 4,6k läst
V
Villa1949: Vad har ni för dimension på era tvärreglar till kanalplasten (Jag har takbalkar i 42x225)?
9 svar · 5,3k läst
·
D
Davion: [citat] Glastak är verkligen fördelaktigt, men det fick bli plast i detta fallet. Jag testar 3mm och i värsta fall så får jag byta längre fram. 4mm är tydligen också tämligen standard, så 3mm torde mäkta med det mesta
5 svar · 2,5k läst
D
digg75: Ska bygga ut min altan för att senare bygga ett fristående uterum som placeras på dennes ytterkant. Altanen är ca 9300x 4500 mm och står 1100 mm ovan mark. Fundament idag 700 mm plint. Kommer att bygga ut denna med 2000 mm åt 2 håll. Kommer att behöva 6 st nya plint på en 10 m sträcka. Då jag kommer att ställa ett uterum på denna yta, ska jag: 1. Använda likadana plint som innan
0 svar · 941 läst
T
Tompafix: [citat] Steghöjd och längd på steg är viktigt att få till. Ät marknivån på den nivå som det ska vara? Jag skulle nog byggt ett plan högst upp sedan trappan. Bra så man kan ställa ifrån sig saker medans man öppnar dörren. Ett problem är skit kommer att lägga sig på betongtrappan och till slut ligga mot trät. Det kommer vara svårt att städa bort.
1 svar · 7,0k läst
·
maah
maah: Ja precis. Typ 350x350x50mm eller vad dom är. Billigast möjliga på Byggmax.
8 svar · 7,9k läst
·
maah
maah: Telefonstolpen står nog tillräckligt stadigt! Men det blir ju lite besvärligt att ha solseglet fäst där uppe om man lätt vill kunna ta bort det. Jag tror att det funkar bra att sätta 2st stolpar som du har ritat. Eventuellt får du sätta en extra kortling mellan golvreglarna så du kan skruva stolparna från 2 håll.
1 svar · 5,3k läst
·
maah
maah: Du bör ha en bärlina under där det är tänkt att stolparna för uterummet hamnar. Det är lite beroende på hur altanen ska konstrueras i övrigt, ligger den högt över mark så du behöver ha plintar med stolpar t.ex.? Vill du ha isolering i golvet i uterummet så ska du göra det nu så du slipper lossa golvet sen. Lägg i cellplast som isolering och lägg en svart markduk eller vindduk
1 svar · 3,1k läst
J
JonathanFlod: Tack för input. Jag skall försöka planera för att bygga så det vilar på skruvreglarna istället, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig :).
2 svar · 2,0k läst
·
raubtier
raubtier: Jag har en tendens att ta i också. Det har att göra med dels "buy once - cry once" och också att jag ogillar att göra om saker senare, som du säger den dagen uterummet kommer vill jag bara kunna smacka dit det utan krångel. Man kommer nog utan problem kunna köra upp bilen på min altan också om man skulle känna för det. :crysmile:
18 svar · 7,2k läst
·
J
justusandersson: Usch så många dåliga däck man har byggt under årens lopp, ofta tacksam för att de inte höll så länge... Grundproblemet tror jag är att tryckimpregnerat virke framställs av fur av låg kvalitet. Därför gäller det att välja ut det bästa. Allt tryckt trallvirke är sorterat med hänsyn till förekomsten av kvistar. Håller man sig till högsta klasserna (G4-0 eller G4-1) har man
1 svar · 2,2k läst
H
Henrik Boström: [citat] Mina dörrar har utgått men gissar på att de är motsvarande Isomax vik i trä och gavelspetsfönstret bör vara motsvarande Vinter Izo.
17 svar · 21,3k läst
·
N
nice06: [citat] Hur gjorde du ? Tänkt göra något liknande. Bilder kanske ?
1 svar · 3,4k läst
M
Mikaeland: Strålande tack för hjälpen !
6 svar · 2,7k läst
H
HEM2121: [citat] Trä har olika egenskaper och pris, åk till en brädgård eller till ett välkänt byggvaruhus så visar de dig vilket trä som är lämpligt. Nägra andra träslag Det finns Lärk som blir grått och behöver inte behandlas men lärk har en benägenhet att vrida sig, dock kan man bygga ihop reglar så att vridningen blir mindre. Brasiliansk teak, stenhårt trä dock kan man inte köpa
6 svar · 1,8k läst
·
M
MartinaT: Vill bygga en altan som liknande på bilden Däck med ribbor över Markytan är ca 20m2 Vad kan man beräkna i pris med material i mellan standard och snickare ca 450kr/h Nytt hus så får inte ta rot
0 svar · 783 läst
·
R
Ryobi: Du har aldrig haft läckage? Jag tänkte isolera väggar och golv samt sätta in element.
2 svar · 1,4k läst
J
Jotsat: Skråskruva eller skråspika, 4-5".
3 svar · 4,7k läst
·
F
Figge62: Har kollat den sidan men det va inte rätt Har däremot hittat det nu men typiskt nog fungerar det endast med pc och inte till min mac. Hittade ännu ett men där ska man skicka in storleken på plattorna så fixar dom det mot betalning https://patio-tile-o-matic.software.informer.com/
2 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: ... sålde för 16 år sedan... inget minne av bild på just detta...
12 svar · 3,6k läst
·
M
Moxmox: Tycker du bör fundera över om du vill ha grind även när barnen blivit större och hur stort projekt du vill ha. Att du inte byggde grind från början talar emot det? Om din dotter är ca året idag är det väl egentligen bara den kommande sommaren hon inte klarar trappan? Om inte det förväntas fler tillskott framöver klart. Så här har de löst det på en närliggande förskola,
6 svar · 4,4k läst
·
L
lyxökaren: Vi har idag en fransk balkong med dubbeldörrar. Den är i anslutning till vår sovrum på ovanvåningen. Vi funderar på bygga en riktig balkong istället. Hur stor får den vara?Nedanför har vi en gräsmatta. Räcker det med en bärlina på husfasaden och att gräva ner plintar för stolparna i gräsmattan nedanför? Har någon av er erfarenhet av detta? tacksam för råd. Hälsningar Thomas
5 svar · 5,6k läst
·
Redcloud
Redcloud: Kort fråga som jag inte lyckats googla mig till. Skall lägga trall på baksidan av huset och det är en bergsvägg där. Fungerar det att sätta stolpskor vågrätt i berget och fästa reglar i dem. Kommer det att hålla? Alternativet är ju att sätta en bärande regel i berget med expander men berget är inte så plant.
0 svar · 770 läst
·
Anna_H
Anna_H: Det kommer att bli fukt under trallen som gör att papptaket blir dåligt snabbare säger jag som amatör, hade en luftvärmepump stående på trämedar garagetaket när vi flyttade in.
1 svar · 850 läst
maah
maah: Det är sånt här riktiga snickare kan, vi andra hobbysnickare får prova oss fram :) Ta några spillbitar trall och såga till 45° och lägg ut dom provisoriskt på golvreglarna. Då kan du testa dig fram till vart golvreglarna för frisen ska hamna.
1 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.