J
justusandersson: Det finns många sätt att göra en välisolerad grund + golvkonstruktion utan gjuten betongplatta. Vad du ska välja beror lite på markförhållandena. Däremot tycker jag av flera skäl att det är direkt olämpligt med ett tak av kanalplast i det här fallet. Ska uterummet vara uppvärmt året runt duger inte kanalplast. Det krävs ett tätt och välisolerat tak. Dessutom är det ingen
1 svar · 956 läst
Billehol
Billehol: Hej. Jag har fått en Muurikka 1100W elrök nu i jul. Funkar klockrent, har rökt både lax och baby back ribs. Men, jag tänkte röka Bacon, och då vill jag gärna reglera temperaturen (sänka). Eftersom uppvärmningen går på fullt hela tiden så undrar jag om någon har tips på en reglerande termostat att sätta på stickproppen (Muurikka har en lite vassare rök med inbyggd termostat) men
0 svar · 2,2k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Då får du nog köra fler om den ska täcka 10 kvm. Men det funkar ju.
3 svar · 2,2k läst
D
Derbyboy: Jag använde sådana här vid en avvväxling: [bild] Först gjöt jag en plattform, ställde dit limträbalk pelare mm sen ”undergjöt” jag stolpskon när allt va i lod, våg och i övrigt en fullt fungerande konstruktion.
5 svar · 3,3k läst
·
P-plats
P-plats: I Dalarna är det vanligt med Slogbodar och det skulle jag rekommendera. Tak över eldstaden och röken stiger effektivt upp mellan taken. Googla på Slogbod så får du inspiration. [bild]
2 svar · 8,3k läst
·
M
Micro: När du monterar nästa gasflaska tar du en vanlig spray/dusch flaska som du har fyllt med vatten och diskmedel. Öppna gaskranen (Efter montering) och spraya såpvattet över slangen alla anslutningar och regulatorn. Om det läcker kommer du se att det bubblar från själva läckan. Det är totalt ofarligt att läcktesta och det är väl inte helt fel göra det inför varje grillsäsong. Lycka
17 svar · 5,1k läst
P
perwahlin: [citat] Länken till betongläggning funkar inte längre, men återfinns idag på denna sida: https://www.flisbyab.se/kundtjanst/laggningsrad
7 svar · 19,5k läst
M
Markus_E_Andersson76: [citat] tack, lycka till!!
4 svar · 1,9k läst
H
huggan: Organiskt material ska bort. Men 20 räcker oftast.
5 svar · 1,5k läst
·
P
PellL: Hej, Vi har ett långsmal ”korridor” /uteplats på ca 2,40 cm mellan bostad och garage. Jag vill bygga 15 kvm skärmtak mellan bostad och garage över uteplatsen (utan att det byggs ihop med garage), men är osäker på regelverk. Avstånd till grannar är mer än 4 meter och med att närliggande garage redan finns inritat sedan nybyggnation....finns det regler på avstånd till garaget? Har
0 svar · 758 läst
C
ConnyN: [citat] Vi har inget berg. Det vi har är en slänt, och den har jag funderat i många år om man kunde göra något med. Men det är just den här platsen vi hade velat göra något med. Ett alternativ är att mura upp någon eldstad och sätta bänkar vid sidorna, men tanken med något vindskydd/tak lockar eftersom det hade inneburit att vi kunnat sida där även om det är lite ruggigt ute.
2 svar · 2,8k läst
·
R
Rolle85: Räcker det med 95x95mm virke som stolpe?
8 svar · 2,7k läst
·
N
nilenberg: [citat] Bra tips! Så fick det bli och sen vara lite uppmärksam vid fyllning.
2 svar · 5,0k läst
·
A
Avv: Hej. Tänker bygga ett uterum Willab vår/höst plus och funderar på dimensionering av bärlinor mm... Bygget kommer bli 4x4 meter. Min tanke är att fästa innersta bärlinan i husväggen, sedan en bärlina på mitten (på plintar) och en längst ut (på plintar). Funkar det med 45x220 och 3 plintar på varje (blir då 2 meter mellan plintarna, och 2 meter mellan bärlinorna) eller måste man
0 svar · 1,5k läst
G
guekfr: Jag undrar om någon har beskrivning/mallritningar till pall och litet bord som passar till Adironstol (amerikanska däcksstolar)
0 svar · 880 läst
R
Robert-san01: Som Okarlsson skriver så är det väldigt stor skillnad mellan Pergola och skärmtak. Det ena behöver inga beräkningar och inget bygglov. Det andra behöver dimensioneras med tanke på vart det skall byggas och kräver kontakt med kommunen. Det enklaste för dig är att beställa en stomme för skärmtak och sätta glas/kanalplast enligt anvisningarna för stommen när du känner för det.
7 svar · 6,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Som andra har sagt, lämna tillbaka :D
27 svar · 26,3k läst
·
K
Kenneth Lind: Finns det någon med bra tips på hur man får trätrall mindre hal på höst och vinter. Det faller löv och annat på trallen och avsöndrar tydligen äggviteämnen som sedan gör trallen väldigt hal. På vår och sommar minskar problemet. Man kan sätta halkremsor eller olika nät eller mattor. Skurat med såpa och hett vatten, kortvarigt resultat. Nu skulle jag vilja veta om man kan bryta
0 svar · 6,6k läst
E
EliasLindgren: [citat] En sak till att tänka på är att ett plåttak eller dylikt inte är några problem att gå på. Ett plasttak är mycket besvärligare när det ska göras något på fasaden ovanför eller liknande.
9 svar · 6,5k läst
Isakare
Isakare: Höj altanen på mitten, ta lite i taget tills du ser att vattnet rinner av. Gjorde så på min altan vid samma problem. Om den lutar några mm gör ingenting, och inget man ser.
2 svar · 3,8k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Om du ska optimera kommer du nog hamna på en ganska så grann gänga, du kan ju kolla tabellen för skjuvkraft nedan. (I industrin brukar vi rita M20 eller M16 som min, även om man många gånger kunnat kört på mindre dimension utan problem, men det ser ”fel” ut.
1 svar · 2,3k läst
W
Woodi: Okay ja nu när jag tänker på det är det ju självklart att de ska se ut så
4 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Glöm inte att få till en spalt på 20 mm mellan bärlina och platta, den görs enklast med en 28 mm trallvikke, detta för att det inte ska samlas skit mellan bärlina och platta, kan ruttna rätt fort annars, luft luft är vad som behövs för att torka upp. Blir då lite längre franska
7 svar · 9,1k läst
M
miknyg: [citat] ingen expert alls, men på grannhuset har de satt separata plingar till uterummet. Detta har resulterat i att altanen satt sig men inte uterummet så glaspartierna började ramla ut. Så är du orolig för bärigheten så är det nog bättre att förstärka altanen men att fästa stommen i den istället för att ha separata plingar.
1 svar · 3,0k läst
ricebridge
ricebridge: Med 30 cm bärlager — är det packat grus, eller vad? — borde det förstås hålla, beroende på hur stort och tungt trädäcket blir, och om du tänker bjuda över sumobrottare för att lära dem att dansa jenka eller så. Jag är iofs stark anhängare av ordentligt nergrävda stadiga plintar. Men är där bara paddat och packat så borde det väl inte vara några problem.
1 svar · 1,8k läst
aspr
aspr: Jag ska ge mig på att bygga en altan inkl. en trapp som ska vara 45 gradervinklade från båda hållen. Jag undersöker nu ritningar eller hjälp på hur man ska tänka när man ska planera för reglar och annat underarbete. Jag antar att man beräknar in reglar inkl. trapp och inte gör denna separat. Men jag, som enkom byggt ett altandäck på mark tidigare, behöver lite input från er proffs
0 svar · 1,2k läst
F
Fluxor: Äh, alla träd är olika. Du har säkert fått nå skit som växt i söder i överljudsfart.
4 svar · 3,5k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Räknas kvadratmetern på ytan som är utanför väggen fram till stolparna som håller upp taket, eller är det hela taket som räknas? Följdfråga: Jag tänker gå upp med altantaket en meter på det befintliga taket för att det ser snyggare ut och för att få takhöjd, då blir det ett större takmått givet att takets början går innanför vägglivet, fungerar det utan bygglov.
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.