Hej! Snygg lösning! Hoppas du ser denna fråga:) Vilken storlek på skåra använde du i förhållande till glasstorlek? Djup/Bredd på skåra? Hur mycket djupare och bredare än glaset? Fräste du denna? Använder du några lister eller silicon typ?

K Kalleknx skrev:
Hej! Snygg lösning! Hoppas du ser denna fråga:) Vilken storlek på skåra använde du i förhållande till glasstorlek? Djup/Bredd på skåra? Hur mycket djupare och bredare än glaset? Fräste du denna? Använder du några lister eller silicon typ?
Gammal tråd men jag har samma lösning med ca 9mm lamellglas, fräste 10mm brett, 20mm djupt och beräknat att glaset går in med 15mm i var stolpe.
Jag har limmat med silikon uppe och nere.

Ah, grymt, stort tack för svar! Satte du dit en silikonklick i botten på spåret uppe och nere, innan du förde i glaset i skårorna då? Du anser att det är tillräckligt med 1mm marginal i tjocklek och 5 mm i djup?

K Kalleknx skrev:
Ah, grymt, stort tack för svar! Satte du dit en silikonklick i botten på spåret uppe och nere, innan du förde i glaset i skårorna då? Du anser att det är tillräckligt med 1mm marginal i tjocklek och 5 mm i djup?
Japp, en klick nere, förde ned glaset, riktade in med vattenpass och träklossar under skivan. Klick uppe.
Jag anser att det är mer än tillräckligt - Mitt räcke har nu suttit sedan 2017 utan konstigheter.
Jag valde dock stolpar av limträ 90x90 tryckimpregnerat för att minska risken för sprickor och vridningar i träet. Raka fina och fortfarande sprickfria.

Söker du på särskrivningen ”Dröm Stugan” här på BH så hittar du bilder på mitt bygge. Inlägg 58 och framåt. Lyckas inte kopiera in länk från telefonen tyvärr.

Kanon, kollade bilderna, riktigt snyggt jobb! Jag har tänkt att låta mina glasskivor gå ända ner och vila på trallen, dvs ingen luft mellan glas och golv. Övervägde du det?
Angående att du skriver att du riktade in ditt glas med träklossar, lät du dessa vara kvar under då till silikonet härdat? Dvs glaset vilar på/i silikonklicken som är underst.
Jag har tänkt 95/95 tryckta stolpar, utmaningen är väl att hitta tillräckligt raka...

N
Du bör lämna lite rörelsemån under glaset. Trä rör sig och sitter glaset fastlimmat i stolparna och om trallen rör sig uppåt så kan den ha sönder glaset.
Dessutom så samlas det fukt under om där inte är något mellanrum. Det kan göra att laminerat glas går isär.

K Kalleknx skrev:
Kanon, kollade bilderna, riktigt snyggt jobb! Jag har tänkt att låta mina glasskivor gå ända ner och vila på trallen, dvs ingen luft mellan glas och golv. Övervägde du det?
Angående att du skriver att du riktade in ditt glas med träklossar, lät du dessa vara kvar under då till silikonet härdat? Dvs glaset vilar på/i silikonklicken som är underst.
Jag har tänkt 95/95 tryckta stolpar, utmaningen är väl att hitta tillräckligt raka...
Övervägde inte att släppa ned glaset till trallen - Ville ha möjlighet att städa av barr och löv typ och då min altan är över 2m hög på ena sidan är kravet 110cm högt räcke, blir en hel del glas till bara för det.
Tänker mig att skiten samlas där samt att vatten studsar upp med skräp i nederkant.
Japp, klossarna var kvar ett par dygn tills dess att silikonet härdat. Glaset vilar på sina ställen på silikonet, det skiljer någon enstaka mm på spårfräsningen samt montage på stolparna - Ville ha en så rak linje som möjligt på glaset så lite justering fick det bli. Det är alltså någon panel på någon sida som vilar på sille, dom andra står på träet.
Nackdelen med 95x95 är ju att dom har en tendens att vrida sig samt att spricka... Därför valde jag Limträ tryckt. Visst, kostade extra men inte sugen på att lyfta ut 10 stycken 28 kilos skivor och börja om! :p
Ös på och dela gärna med dig med bilder från ditt projekt.

Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Jag drar igång och återkommer säkert i ämnet:) Allt gott!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.