Hej,

vi byggde uterum på befintlig trall för några år sedan och det blir lätt imma/kondens på glasen. Det är mellan-nivå på både tak och glas så de ska kunna användas vår, sommar och höst.
Vi har panel på en kortsida och glas på på 2 sidor och sen är den 4 delen mot huset.
Vi har lagt ut en sån balkongmatta på golvet. Jag undrar/misstänker att det är mycket fukt som kommer underifrån. Det är bara utgrävt för plintar osv under, ingen duk/grus/plast på marken. Att öka ventilation är inte en lösning då vi haft panel på en vägg ca. 4,5 med springor upp till 0.5cm och ändå vart det problem med fukt.
Lurar på att ta bort golvet i vår och lägga mer nån plastduk och lite grus på det i vår. Är det någon som gjort nåt liknande eller har liknande erfarenheter?

har läst andra trådar men inte hittat nåt om att plasta under riktigt. Då har det mer varit att isolera golvet och det blir lite overkill för vårt uterum.

hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
//Oskar

Hej,
Skriver vidare här så får vi hoppas att någon kan ge feedback/tips.
Jag har vindpapp kvar sedan jag satt ny panel så jag tänkte att jag kanske kan häfta fast remsor av den mellan golvreglarna under trallen? Den ska ju andas åt ett håll så det borde väl fungera tänker jag?

Om någon annan har gjort på annat sätt så vore det intressant att höra! Jag har haft dörrar öppna några cm nu under andrahalvlek av vintern samt våren nu vilket gjort det lite bättre men vill gärna eliminera fukt underifrån ändå då jag tror att det är den största boven i dramat.
Tacksam för svar

H
Är väl ångbroms som kan va aktuellt.
Eller få ut plast

H Hallerudsbo skrev:
Är väl ångbroms som kan va aktuellt.
Eller få ut plast
Tack!
Läste precis att någon tipsade om XPS vilket möss inte gillade samt tål fukt. Skivorna kostar inte så mycket verkar det som så det kanske är nya spåret...

H
Jag hade nog försökt få dit plast med under xps för markfukten.
Eller menar du att skarven på xps blir tät?

H Hallerudsbo skrev:
Jag hade nog försökt få dit plast med under xps för markfukten.
Eller menar du att skarven på xps blir tät?
tänkte att det blir tätt nog men det är ju dumt att chansa om trallen ändå är väck.
Plast i botten, sedan lite grus för att tynga ner och sist fästa skivar av xps i reglarna innan trallen åker på igen. Blir det någorlunda rätt?

räcker det med att tynga ner plasten med grus/Sten på vissa ställen eller ska den vara helt täckt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.