Jag har en odlingslåda 3 x 0,50 m, som mina små barn älskar att gräva i, så inget hinner gro och växa till sig. Nu är min tanke att "bygga" in halva delen med ett nät, som kan tas bort när grönsakerna behöver växa högre.
Men hur kan jag lösa det, så att jag lätt kommer åt att rensa, men svårt för små fingrar att öppna.

BirgitS
Vad tror du om någon sorts nät som sitter med enkla hänglås på två sidor?
Finns det inte särskilda nät som man lägger över sandlådor för att stoppa katter som kan fungera även i ditt fall?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad tror du om någon sorts nät som sitter med enkla hänglås på två sidor?
Finns det inte särskilda nät som man lägger över sandlådor för att stoppa katter som kan fungera även i ditt fall?
  • Tack för svar, ja jag har ett styvt nät, och kanske kunde jag ha ett gångjärn på bortre sidan, och ett litet hänglås på främre sidan, men helst skulle jag vilja ha något enklare.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Är barnen så små att det räcker att förankra nätet med några tunga stenar?

Här skrivs det om öglor och skruvar: [länk]
Ja det kanske skulle fungera!

K Kristina J skrev:
Jag har en odlingslåda 3 x 0,50 m, som mina små barn älskar att gräva i, så inget hinner gro och växa till sig. Nu är min tanke att "bygga" in halva delen med ett nät, som kan tas bort när grönsakerna behöver växa högre.
Men hur kan jag lösa det, så att jag lätt kommer åt att rensa, men svårt för små fingrar att öppna.
Det är kanske ett alternativ att lära barnen vad dom får och vad dom inte får göra. Det måste dom lära sig ändå för att klara livet.

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är kanske ett alternativ att lära barnen vad dom får och vad dom inte får göra. Det måste dom lära sig ändå för att klara livet.
Det är naturligtvis det bästa alternativet, men vid ett obevakat ögonblick av olydnad kan säsongens (lilla men ändock) grönsaksodling vara ödelagt.

Jag har byggt som halvhöga nätburar med lock. Alltså en ram med 20-30 cm höga sidor, allt klätt med hönsnät. Lock med gångjärn. Det är egentligen för att skydda jordgubbar mot fåglar eller mangold mot rådjur, men jag tänker mig att det fungerar mot småbarn också. Om locket hamnar lite högre upp når de ju inte att öppna.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har byggt som halvhöga nätburar med lock. Alltså en ram med 20-30 cm höga sidor, allt klätt med hönsnät. Lock med gångjärn. Det är egentligen för att skydda jordgubbar mot fåglar eller mangold mot rådjur, men jag tänker mig att det fungerar mot småbarn också. Om locket hamnar lite högre upp når de ju inte att öppna.
Tack, det var en bra idé. Den ska jag nog försöka mig på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.