1 168 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Barnsäkra odlingslådad
Jag har en odlingslåda 3 x 0,50 m, som mina små barn älskar att gräva i, så inget hinner gro och växa till sig. Nu är min tanke att "bygga" in halva delen med ett nät, som kan tas bort när grönsakerna behöver växa högre.
Men hur kan jag lösa det, så att jag lätt kommer åt att rensa, men svårt för små fingrar att öppna.
Men hur kan jag lösa det, så att jag lätt kommer åt att rensa, men svårt för små fingrar att öppna.
BirgitS skrev:
- Tack för svar, ja jag har ett styvt nät, och kanske kunde jag ha ett gångjärn på bortre sidan, och ett litet hänglås på främre sidan, men helst skulle jag vilja ha något enklare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Är barnen så små att det räcker att förankra nätet med några tunga stenar?
Här skrivs det om öglor och skruvar: https://www.byggmax.se/nät-till-sandlåda-jungle-gym-p712409
Här skrivs det om öglor och skruvar: https://www.byggmax.se/nät-till-sandlåda-jungle-gym-p712409
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Det är kanske ett alternativ att lära barnen vad dom får och vad dom inte får göra. Det måste dom lära sig ändå för att klara livet.K Kristina J skrev:Jag har en odlingslåda 3 x 0,50 m, som mina små barn älskar att gräva i, så inget hinner gro och växa till sig. Nu är min tanke att "bygga" in halva delen med ett nät, som kan tas bort när grönsakerna behöver växa högre.
Det är naturligtvis det bästa alternativet, men vid ett obevakat ögonblick av olydnad kan säsongens (lilla men ändock) grönsaksodling vara ödelagt.T Thomas_Blekinge skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag har byggt som halvhöga nätburar med lock. Alltså en ram med 20-30 cm höga sidor, allt klätt med hönsnät. Lock med gångjärn. Det är egentligen för att skydda jordgubbar mot fåglar eller mangold mot rådjur, men jag tänker mig att det fungerar mot småbarn också. Om locket hamnar lite högre upp når de ju inte att öppna.
Tack, det var en bra idé. Den ska jag nog försöka mig på.Henningelvis skrev:
Jag har byggt som halvhöga nätburar med lock. Alltså en ram med 20-30 cm höga sidor, allt klätt med hönsnät. Lock med gångjärn. Det är egentligen för att skydda jordgubbar mot fåglar eller mangold mot rådjur, men jag tänker mig att det fungerar mot småbarn också. Om locket hamnar lite högre upp når de ju inte att öppna.
Klicka här för att svara