Altan & Uteplats
aspr: Jag ska ge mig på att bygga en altan inkl. en trapp som ska vara 45 gradervinklade från båda hållen. Jag undersöker nu ritningar eller hjälp på hur man ska tänka när man ska planera för reglar och annat underarbete. Jag antar att man beräknar in reglar inkl. trapp och inte gör denna separat. Men jag, som enkom byggt ett altandäck på mark tidigare, behöver lite input från er proffs
Fluxor: Äh, alla träd är olika. Du har säkert fått nå skit som växt i söder i överljudsfart.
Workingclasshero: Hej Räknas kvadratmetern på ytan som är utanför väggen fram till stolparna som håller upp taket, eller är det hela taket som räknas? Följdfråga: Jag tänker gå upp med altantaket en meter på det befintliga taket för att det ser snyggare ut och för att få takhöjd, då blir det ett större takmått givet att takets början går innanför vägglivet, fungerar det utan bygglov.
Kane: [citat] Om du har 1.6 m nu mellan bärbjälkarna behöver du ju inte addera extra bärbjälkar.
Pappa1986: [citat] Gytt att höra, jäkligt tråkigt det där med strandskydd annars men iaf riktogt snyggt gjort (y):D
Paragrafryttaren: Jag håller helt med kommunen om inglasningar längst upp skulle försämra byggnadens gestaltning. Ni kan dock alltid få det prövat av byggnadsnämnden. Till er fördel verkar åtgärden iaf inte vara planstridig.
Leif i Skåne: Här är min fjärrvärmecentral med poolvärmeväxlaren ner till höger den värmer poolen till 39 grader hela vintern + uterummet (pensionärskuvösen) till 21 grader året runt. [bild]
Paragrafryttaren: Byggnadsarean får vara som mest 30 kvm, så det är inte möjligt med en inglasad altan utöver själva byggnaden. Däremot kan du ha en altan med ett skärmtak invid en attefallsbyggnad.
JerreEssberg: Du får en pool över hela altanen isf. Du får nog snarare täcka altanen ovan trallen med tex presenning så regn o smältvatten rinner av vid sidorna.
pj87: [citat] Google sketch
GoC: [citat] Det behöver du inte göra förrän du testat och det kanske till och med fungerar. Men du borde ju kunna behandla glasen med rainoff. Sådant man behandlar vindrutor på bilar med. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/fonsterrengoring/vattenavvisare-629094/ Då borde det bli en automatik avfuktning då fukten som kondenserar på rutorna rinner av som vatten på en
Luddest: Hej hej till våren ska denna trötta uteplats få sig en altan som hamnar i höjd med ytterdörren. Kommer bygga allting på betongplattor samt sätta en ytterram i byggnaderna. Har inte så mycket höjd att leka med så tanken är att all trall kommer hamna på bärlinor/reglar. Ska man köra 45x170 eller behövs grövre? Kikar ni på bilderna så är det 2,15 m mellan hus och garage. Kommer
Segerlund: Tack för hjälpen! Då var jag inte ute och cyklade då! Men alltid bra att dubbelkolla
May: Svårt att få färdiga plintar i linje och i våg över längre sträcka. Men att lyfta dem och fylla under rekommenderar jag inte. Bättre fylla i botten med olika fraktioner och toppa med flis så går justeringen hyfsat lätt. Jag grävde ner 44 st 70 cm plintar till altanen. Helvetsjobb och det blev inte perfekt. Jag skulle alla gånger gjuta egna om jag behövde börja om.
Trrttsch: Det är ju också det enklaste så det får nog bli så. Tack för input.
Finnaithe: Jo, det är väldigt stabilt men det beror också på att jag gjöt runt U-balkarna när vi gjöt en platta när vi byggde en lägenhet på gården. Jag hade en betongpump här och vi körde ut den sista betongen i hålen för stolparna. Blev nog mellan en halv och en kubik betong i varje hål. Man kan ju kompensera grävdjup med tyngd (mängd betong) också.
elinskaja: Hej, Hur fäster jag regeln till mina staketspjälor under överliggaren? Jag ska ha reglar på insidan av balkongen, och inga på utsidan. Jag har hittills fäst överliggaren med ett smalt vinkeljärn, men nu blir det problem att fästa regeln, som ska ligga under överliggaren. På bilen håller jag i en spjäla på höger sida om hörnstolpen för att visa ungefär var den ska sitta. Jag har
ARJU: Ser ut som utfällningar, men jag har aldrig sett dem i sådan utsträckning Skicka bilden till tillverkaren, t.ex Södra och fråga om det ser ut att röra sig om utfällningar. Annars kan du skicka ett prov till någon som jobbar med mögel analyser. Jag misstänker att en god natts sömn kan vara värd någon tusenlapp.
Wec: Byggt en veranda i början av sommaren, ute och innedel. Utedelen är i norrläge utan tak. Problem från början: - jag angav från början att det är inga mellanrum mellan trallen, 140. Helt tätt. - fallet är inåt mot mitten istället för utåt - trallvirket är upp o nervänt rillat, bruntryckt. Upp och ner därför att jag beställde slätt och det fanns inte när snickaren köpte. Då
Du och 19till: Små hål blir bara igensatta.. Ta upp en bräda och såga av på längden alltså klyva brädan så blir det en springa.. upprepa där det behövs. Eller ta upp alla brädor och sätt tillbaka glesare så blir en eller några brädor över.. såklart jobbigare en tidigare alternativet.
Bengan 55: Man kan prova med att lägga på klorin utspädd med vatten till 30%. Det kommer att ändra (bleka) fägen på träet men den återgår efter en tid. Fungerar dock inte så bra om träet är ytbehandlat med exvis olja eftersom möglet då ofta sitter under ytskiktet. Är mycket effektivt också på målade ytor med svartmögel. Man kan spraya på med en sprutflaska och man behöver inte ens
ullet: Den är upphöjd ca 20-30 cm så det borde finnas lite luft under, men det är byggt en "kjol" runt som gör att jag inte kan se hur det är byggt under (förra ägaren som byggt). Får lossa någon bräda o kolla, kanske måste förbättra ventilationen under för att torka ut virket bättre helt enkelt.
murmil: Var lite svårt att förstå detta, men förhoppningsvis är det OK nu!? De två första bilderna tolkar jag som "gamla konstruktionen", och vindskivan har snickaren satt dit på undre bilden, men har tagits bort igen för den skulle målas bättre. D ska väl dom lösa skruvarna sättas fast i vindskivan igen när den kommer på plats...
Jotsat: Altantvätt fungerar bra, typ https://www.clasohlson.com/se/Patio-cleaner-Compact-Nilfisk-/p/50-8224 Det är sjöstensplattor du har. Har använt Nilfisken själv ett par gånger på de jag har och det fungerar bra. Stänker ordentligt, men inte i närheten av att köra med vanlig lans.
Taxture: http://www.altagalvan.se/ Fast då bör du ju finnas i Stockholmstrakten
roli: [citat] Men 9:50:- per styck är också en kostnad. man tänker sig nog för när man skall skruva dessa. Inget man sätter några extra bara för att...
Maximarcus: Jag gillar verkligen 34x145. Jag vet inte om jag bara haft tur men de känns både rakare och mer formstabila än de 28x145 jag lagt tidigare, dessutom blir det ju oslagbart stadigt.