S
Hejsan

Jag ska sätta glasskivor som staket på en altan. Det finns idag trästolpar på altanen som glasskivorna skall sättas emellan.

Till att börja med finns då två alternativ.
1. Man fräser spår i stolparna och trär ner glasskivorna i spåren. En enkel och billig variant. Inga gap mellan skiva och stolpe
2. Att montera med beslag. Beslagen verkar kosta en del. Det blir glipor mellan skiva och stolpe.

Frågan är till att börja med om det finns några särskilda för- eller nackdelar med någon av ovanstående.

Jag har mätt upp avstånden mellan stolparna, och de står inte på exakta avstånd mellan varandra. Skillnaden 6mellan största och minsta avstånd mellan två stolpar är 16 mm. Kör man med spår i stolparna spelar det ju ingen roll, då fräser man bara djpt nog. Men kör man med beslag så innebär det då 8mm skillnad i gap mellan glasskiva och stolpel på största resp minsta. Avståndet mellan stolparna varierar mellan 1286 - 1302 mm

Kommer det se knasigt ut med beslag, och kan beslagen hantera skillnaden?

Vilka beslag rekommenderas om man väljer den vägen?

Några tips på bra ställe att beställa mått-anpassade glas? Jag förmodar att det är laminerade glas som är lämpligast?
 
Vi monterade glasskivor på vår altan i höstas.
Körde med beslag och måttbeställde alla glasskivor då det var en viss variation i mellanrummet mellan stolparna.
Man kan naturligtvis som du skriver fräsa ur spår ur stolparna och då blir det ju tätt men vi tyckte att det var mer arbete än vad det eventuellt skulle ge.
Eftersom vi har två meter ned från altanens kant blev det laminerat glas... precis som regelboken säger.
Har man däremot ingen fallhöjd så hade jag stannat med härdat glas.
Vi tycker inte det blev konstigt eller fult med beslag men välj beslag i rostfritt stål så håller de sig snygga längre.
 
S
Scout Scout skrev:
Vi monterade glasskivor på vår altan i höstas.
Körde med beslag och måttbeställde alla glasskivor då det var en viss variation i mellanrummet mellan stolparna.
Man kan naturligtvis som du skriver fräsa ur spår ur stolparna och då blir det ju tätt men vi tyckte att det var mer arbete än vad det eventuellt skulle ge.
Eftersom vi har två meter ned från altanens kant blev det laminerat glas... precis som regelboken säger.
Har man däremot ingen fallhöjd så hade jag stannat med härdat glas.
Vi tycker inte det blev konstigt eller fult med beslag men välj beslag i rostfritt stål så håller de sig snygga längre.
Ok, blir det billigare med härdat?

Vad för beslag använde ni? Var handlade ni era grejer?
 
Laminerat glas är ju i det här fallet två härdade glasskivor som man limmat ihop med plast emellan så det blir troligen dyrare.
Tittar man på typ Jula och Rusta så har ju de mycket billigt glas till staket men då måste ju måtten funka.
Vi handlade utan större marknadsundersökning från glasnet.nu och de levererade i enlighet med vad vi beställde och i tid.
Är det mycket glas lönar det säkerligen sig att ta in offerter.
 
S Snickerick skrev:
Ok, blir det billigare med härdat?

Vad för beslag använde ni? Var handlade ni era grejer?
Metallfäste monterat i hörnet av en träram och glas, med utsikt mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fäste i respektive hörn
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Jag kan notera att enbart fästena kommer kosta 5000:-

Att fräsa spår är ju en smal sak, tycker jag. Lutar helt klart åt att fräsa spår. Det kommer bli en grym timlön på det jobbet. Särskilt om man dessutom drar bort tiden det ändå skulle ta att montera beslagen ;)
Då blir nog timlönen minst 5000:./h :)
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.