Altan & Uteplats
maah: Det är sånt här riktiga snickare kan, vi andra hobbysnickare får prova oss fram :) Ta några spillbitar trall och såga till 45° och lägg ut dom provisoriskt på golvreglarna. Då kan du testa dig fram till vart golvreglarna för frisen ska hamna.
jonaserik: Sätter du sten i full bredd och längd ångrar du dig inte. blir lite dyrare men lätt att hålla rent. Bättre göra något på en gång utan att kanske vilja gör om en dag.
digg75: En fråga här. Hur gjorde ni med plintar? Jag ska bygga ut min altan och sedan placera ett fristående uterum på det. Ca 1 meter ovan mark. Gräva 800 mm och ställa färdiga 500-700 mm fundament/plint på kross eller gräva/borra och gjuta plint. Om gjuta hur djupt? Håller till i Vallentuna, frostfritt ca 1500 mm gissar jag. Färdiga plint borde palla vikten från altan/uterum, det är med
guggen: Jag byggde en uteplats förra året på ca 25m2. Jag tog dock in en grävfirma jag känner, grävning och grus gick på ca 10'. Sen gick nog mitt material på ca 20' för själva altanen (kärnvirke + tryckade reglar + plattor + fästmaterial). Tryckat är visserligen billigare, men jag skulle nog ändå säga att det kostar uppåt 1000m2 om man bygger själv. Men tanke på att det tog mig en
Boende45: Hej! Någon som har tips på en bra altanbyggare/snickare för bygge av ca 140 kvm altan nu i vår? Bor i Stockholmsområdet.
Torwiding: Hej! Såg att det fanns en liknande tråd men den var från 2011 så tänkte att nån borde ha gjort det mer nyligen?! står i tankarna på att sätta in ett spabad nedsänkt i golvet på vad som just nu är en altan (ca 120cm ovanför marknivå) men Tanken är att bygga in altanen till ett inglasat uterum (4.5m x 5m) med två öppningsbara skjutdörrar, med en takhöjd på ca 240cm tanken är
jolleponk: [citat] Hade testat att höra av mig och se om det finns några visningmöbler direkt från deras fabrik i Burgsvik! :-)
lunnabo: Bor i Skåneland och inte så mycket tjäle så nöjde mig ned att gräva drygt 20 cm. La drygt 10 cm bärlager 0-16 mm. Ca 5 cm stenflis 2-5 mm som jag satte skifferplattor i. Fogade med cementbaserad klinkerfog då jag ville ha en hård och ogräsfri fog. Fick alldeles för ljus kulör (har nu några år senare blivit mörkare pga smuts) men annars har det fungerat bra utan några fula
Ymer: Har du tänkt igenom att du verkligen vill ha en trappa över hela när du har så många steg? Jag har sett en I närheten som gjort så och den trappan "tar över" hela altanen. Mitt förslag är en smalare trappa och buskar eller blomlådor på sidorna.
D.Kar: Absolut behövs snömarginal. Bor i södra Skåne, men detta året har redan bjudit på både snö och -10 grader! Tack för dina tips, uppskattas! [citat]
Fozza: Den är i gott skick skulle jag säga (5år) så det är en bra idé.
perlundstrom: Det kanske blir lite väl besvärligt där med golvvärme på riktigt, men en värmematta av något slag kan det bli åtminstone tror jag. Bara tofflor hjälper inte riktigt, det är lite kyligt kanske en halvmeter från golvet. Glaset går inte riktigt ända ner heller så solen lyser inte alltid ner mot fötterna.
Kiet: Hej, Jag kommer att köpa ett spabad. Innan jag gör det, tänkte jag bygga ett trädäck. Trädäcket ska kunna fördela ut vikten på spat. Jag behöver lite tips på hur man kan bygga ett säkert trädäck. Glömde säga att spat ska ligga på en takterass och konstruktion tillåter 4,5kN/m2 och min är 3,8kN/m2. Spat är 4,75m2 stor. Jag har gjort en skiss.
Åsa Lund: Märkligt att det fortfarande tillverkas och säljs alls!
Rickard666: Hej! Tänkte bygga en skjutgrind i samma utförande som staketet. Vad har ni för goda tips gällande konstruktionen? Skall den rullas på hjul med extra regel+fäste uppe vid överliggaren tex? Skall den rullas i skena? Vad säger ni? Tack för hjälpen.
jonaserik: Vatten efter ca 1 dec, då är det dåligt med dränering, vattnet stannar i fyllningen och det kan bli tjälskott, så antingen dränera bort vattnet och lägga plattor, eller gräva för plintar i ditt fall med mycket vatten ca 70cm ner.
Jante: Har byggt våra odlingslådor i tryckimpregnerad trall 32x145 och några i 28x120. Bilden från örtagården är när jag la sten i somras. Lådorna byggde jag 2013 och de är fortfarande fräscha i virket, har klätt lådorna invändigt med platon matta och det verkar fungera bra. Målade utsidorna med svrt slamfärg och dags igen tror jag. [bild] //Jante (finns fler bilder i min profil)
salkin85: Egentligen ingen, de blir väldigt hala när de blir blöta. De som är mörka till färgen blir även väldigt varma, så man går inte gärna barfota på dem en solig sommardag.
Thomas_Blekinge: Det tråkiga är att byte av markisduk är inte ROT-gill. Det är konstigt eftersom markisduk klassas som byggnadsdel. Men i motsats till andra byggnadsdelar (skorstensplåtar, vindskivor) kan man inte få ROT-avdrag. Det visar hur godtyckligt ROT-systemet är. Och med den s k fakturamodellen kan man inte ens överklaga Skatteverkets beslut som rör ens egna skattefrågor.
Danielc: Har i många år haft en smokey mountain som rök, men eftersom den är så stor så kom den inte med till Sverige, tyvärr är money's to tight to mention så någon weber kan det inte bli tal om just nu, hittade dock Rökgrill Cello Bullet Smoker 18 - K-Rauta (k-rauta.se) som möjligen kan godkännas av chefen. Finns det någon som provat eller har annat förslag i samma prisklass?
Ovation: Använd justerbarastolpskor. Då kan ni justera om den börjar sjunka. En pergola kostar en slant inge vidare om den blir sned efter 1 år eller två.
Lenasealm: [citat] Tack så mycket för snabbt och hjälpsamt svar! Ska testa detta.
Anonymiserad 202214: [citat] Nej bärlinan ska ej va fäst i vägg, det jag menar är att jag kommer ha svårt att komma åt det understa fasadplåten och sista brädan för ev. Underhåll i framtiden om jag sätter altanen i höjd med altandörrsblecket vilket jag egentligen vill pga jag gärna kan gå rakt ut på altanen från vardagsrum i ungefär samma nivå
Omelius: Hej, Söjer inspiration och tips på snygga staket och skärmväggar. Förslag som den någorlunda händige klarar av att bygga själv vore tacksamt. Vi planerar bygge av pool i trädgården, en nedgrävd variant med mörkgrå kantsten runt bassängen och altan av tryckimpregnerad trall alternativt annan trevligt behandlad trall. Vårt hus är från -75 och klätt i brun rundhuggen tegel samt ny
AxxAn: Jag håller på att förhandla om en renovering av en lägenhet i Spanien. Lägenheten har en balkong med en fin utsikt. I dagsläget sitter gamla skjutdörrar (glas i metallramar) på balkongen, så att det går att öppna. Dessa går att haka loss och vända på för rengöring. [bild] (de inre skjutdörrarna kommer att tas bort) Byggaren ville sätta in samma typ av skjutdörrar vid
Din_mamma: Hej, vi ska göra en upphöjd uteplats där vi vill lägga ölandssten ovanpå. Vad vi inte är överens om hemma just nu är huruvida vi också ska ha ett tak över uteplatsen. Behöver jag förbereda med något i upphöjningen för att fästa det eventuella taket i uteplatsen? Eller kommer den hålla för taket om jag gjuter på det sättet som det pratas om i tråden
Karligheten: Nästan varje gång man åker ut till landstället väntar en eller flera spännande överraskningar, antingen har någon del av takplåten blåst bort eller så har vildsvin bökat upp hela gräsmattan. Nu i helgen möttes vi av en ytterdörr som har svällt eller slagit sig men framför allt att den tidigare nästan minimala sprickan i golvet och grunden till farstukvisten utvecklats till en
Mats-S: Hej, har du någon bild på plinten som rest sig, där man även kan se bärningen mot bärlinan? Vart på bärlinan sitter plinten, änden eller mot mitten?