F
Frhouston: [citat] Tack och bra tips där med vattnet! Det hade jag inte tänkte på, det blir ju en perfekt skåra för vatten att lägga sig i... tackar!
2 svar · 1,7k läst
V
Villa1949: [citat] Jag gjorde enligt bilden. Tog inte jättemycket extra tid att kapa till ett gäng klossar och skruva på plats vid skarvar.
5 svar · 4,8k läst
·
P
Prodigys: Det är lugnt sålänge det inte flyter. Det är bättre om det är lite fuktigt för då blir det stenhårt när man paddar.
2 svar · 5,5k läst
Tswl
Tswl: Asfalten kommer förmodligen inte att sjunka eller röra sig så mycket, men det kommer kanske marken om du inte ser till att göra bra underarbete. Om du har tänkt dig att bygga på plintar, så borde det ordna sig. Jag antar att golvbrunnen inte från början var tänkt att ta emot allt regnvatten som den nu kommer att samla upp? Frågan är väl om den mynnar i en stenkista, till kommunens
1 svar · 1,0k läst
·
S
Skåning82: [citat] Det är möjligt att du har rätt ang altaner som inte håller. Ändras normerna kan man ju ändå redovisa att så är fallet, och det är ju fullt möjligt att det är anledningen. Nya standarder kommer ju ibland. Tycker dock det är märkligt att man reviderat ganska mycket under senare år, normer eller ej. Altaner har det byggts massor, så att bygga en som håller bör det funnits
7 svar · 29,4k läst
·
R
Robbinb85: Sådana körde jag och montera 95x95 stolpe, då spelar höjdskillnad ingen roll, du monterar bärlinan på stolpen när det är rakt och sågar av överflödig stolpe. Detta är smidigt om man har sluttande mark, men också om man bara vill slänga ner plinten och lägga tid på annat än att justera plint i 2 dagar. också smidigt då plintarna kan diffa några centimeter från rak linje, man
3 svar · 2,4k läst
M
Mwelander: Kan fibercement funka? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/isolering/fasadskiva/fibercementskiva-och-fasadsskiva-cembrit-construction-8x595x2500-mm/p-1255304?gclid=Cj0KCQjw-LOEBhDCARIsABrC0TkNKvDKett8xR98qPVPkIoj1aH4ar4iKvfaEiovR7wFChjlldY2WQYaAm-KEALw_wcB
3 svar · 5,4k läst
H
HEM2121: [citat] Det är en budgetvariant, det finns inga reservdelar om motorn skulle gå sönder t.ex. sa Rusta när jag pratade med dem. Man får vad man betalar för.
14 svar · 20,0k läst
J
justusandersson: Jag håller med dig. Man kan misstänka branschrelaterade påtryckningar till exempel. Det finns förändringar i byggnadsmetoder som varit politiskt styrda, t.ex. övergången från plank- till regelstommar. Själv har jag ett mer än 50-årigt perspektiv på den här problematiken. Den stora förändringen är hur man har sänkt kraven på materialutnyttjande när det gäller trä med hänsyn
8 svar · 3,5k läst
R
Robbinb85: Jag har ingen bra erfarenhet av ytbehandlad skruv. kanske är fint i 5-6 år men sen blir det värre. nu är iof detta dolda skruvar så vi kanske kan säga 7-8 istället. essve som är en av de seriösa i skruvväg, har dom ens mindre än A2 i sin HDS serie? Kanske om man specialbeställer isf men inga av dom välsorterade handlarna har dom. när man ändå ska lägga ner dessa timmar på ett
9 svar · 4,1k läst
·
Vildebill
Vildebill: [citat] Inget problem! Leverantören hörde av sig och skickar nya brädor! Tydligen ser de inte det som acceptabelt att trallen spacklats på fabrik
12 svar · 3,6k läst
·
blackarrow
blackarrow: Min nya altan har fått lite fettfläckar. Kanske man spillt lite aska och sot också. Funderar på att skaffa en Werber grillmatta eller liknande. Jag har även en bit filtmatta som skulle se okay ut, men hur är det med brandtåligheten på en inomhusmatta? Har de flamskyddsmedel? Tål de en fimp utan att ta eld tålde väl lite glöd?
0 svar · 1,0k läst
L
Leif i Skåne: Fosforsyra. 30-50% Har haft samma problem då jag råkade få mossmedel järnsulfat på cementgång som fick bruna fläckar. Köp i färgaffär, det är inte alla som har dom starkare sorterna hemma, annars har proffs städfirmor det i lager.
1 svar · 3,5k läst
·
J
justusandersson: Med PU lim för utomhusbruk särar de garanterat inte på sig. Skruvarna ersätter tvingar. Man skruvar så att limmet trycks ut helt i kanterna, det ser man helt enkelt. Med sågat virke kan man använda slamfärg. Det är inte nödvändigt med tryckt virke uppe i luften om man underhåller det med färg.
18 svar · 5,2k läst
ingenmansland
ingenmansland: [citat] Jag tänker på hur Boverket har formulerat det: "Om du ska bygga en altan till ditt en- eller tvåbostadhus eller komplementbostadhus och altanen ska sträcka sig ut längre än 3,6 meter från bostadshuset bör du fråga din kommun om det krävs bygglov, anmälan eller inget alls. Det gäller oavsett hur hög altanen är tänkt att bli. Om altanen blir högre än 1,8 meter krävs
5 svar · 2,6k läst
C
Cessa: Hej, hur har det gått? Hittade du nån lösning? Undrar precis samma sak nämligen!
1 svar · 3,7k läst
R
Robbinb85: Det där mellanrummen hade jag inte velat ha. Jag skulle struntat i plastduttarna bara och monterat trallen som vanligt, är väl knappast något krav att använda dom från tillverkaren? Eller gäller inga garantier om du monterar tätare?
1 svar · 3,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, snyggt!
16 svar · 3,1k läst
·
Belmlu
Belmlu: Blir varmförzinkat då, tack för alla svaren!
7 svar · 1,3k läst
A
Alfons3301: Halotex är grå men det funkar lika bra tycker jag. [bild] har själv kört med den, lätt att jobba med.
7 svar · 3,6k läst
·
P
PeterRask2: Jag har använt mig av Rademachers markismotorer. Nu har jag nyinvesterat i deras fjärrstyrda markismotor (DuoFern) De har mycket hög kvalite, men är ett slutet system och fungerar inte i Sverige med Amazon Alexa trots påkostad marknadsföring på webben. Det verkar som Amazon/Rademacher har en geo blocking för deras "HomePilot" vilket gör att du måste komplettera styrningen med
1 svar · 2,7k läst
·
Timothy Norberg
Timothy Norberg: [citat] Huset är ej under marknivå, men det lutar helt klart mot huset då vi bor nära ett berg. Skickar en bild sett inifrån huset. Sänka marknivån hela vägen upp till grannen är inte ett alternativ, därav tips och råd om hur man kan göra de på bästa sätt utan att behöva byta stockar vartannat år. Tack för svar återigen!
7 svar · 2,7k läst
·
B
Blindalinda: Om man ska anlägga en uteplats med ölandsten, behöver man då använda vinkelslip för att forma stenarna? Eller går det lägga pusslet ändå utan att använda en massa småsten för att fylla ut?
0 svar · 861 läst
B
Bergsgård: Hejsan! Byggmax hade en tjänst, byggplaneraren där man kunde rita sin altan och sedan få uträkning på material och pris. Väldigt bra. Men denna verkar ha försvunnit. Någon som vet någon liknande tjänst om man som oerfaren vill planera och finansiera en altan?
0 svar · 1,5k läst
K
kelegris: Jag gillade egentligen inte alternativ 2 men det var nog för att jag såg en vanlig trallbräda framför mig. Men ditt förslag på en grövre blir nog snyggt faktiskt!
2 svar · 2,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: Min Napoleon är 2 år och finns inte kvar i sortimentet. Jag passade på att köpa den när de reade ut den för att den skulle bort ur sortimentet. Tor jag betalade runt 12000 istället för 20000, minns inte så noga. Jag gillar hela grillen skarpt, men är det en specifik sak jag ska peka på så är det sizzle-zonen. Jag rekommenderar att du köper en med det. Det kostar en slant extra, men
2 svar · 2,9k läst
M
Micke R.: [citat] Hej. Linoljesåpa är fetast så det är väl lämpligast. Eftersom du aldrig behandlat trallen så är den snustorr/nerbruten. Är inte säker på att såpa är bästa valet här. Tror nog såpa lämpar sig bäst till färskt virke. Mvh
17 svar · 2,3k läst
M
MikeeSouth: Jag ska montera ett uterum med aluminiumstomme från WillabGarden. Huset har liggande spårpanel så det är ca 1cm spår mellan varje bräda. Stommen har två stolpar i bakkant som skruvas in i husfasaden. WillabGardens instruktioner är att täta med MS Polymer-fog bakom hela stolpen och sen skruva den mot fasaden. Självklart rekommenderar WillabGarden att anpassa monteringen utifrån
0 svar · 1,3k läst
Sandsund78
Sandsund78: Har inhandlat två stycken IKEA solsängar till altanen men nu försöker jag hitta blå dynor till sängarna och det är stört omöjligt. Någon annan som har Äpplarö och hittat blå dynor som passar?
0 svar · 2,6k läst
·
T
Tompafix: Spontant övre regeln riktad neråt. Men testa först koppla in nån lampa och håll på de olika sätten. Då ser du hur spridningen av ljuset blir på de olika alternativen. Eller så köper du en ledtejp för utomhusbruk och sätter under staketets överliggare. Finns ju roliga RGB om man vill kunna ändra färg och dimmra
44 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.