Köpte en begagnad markis där veven satt på vänster sida och det fungerar trots att det hamnar mitt över vårt staket på altanen. Frågan är ju om det går flytta vev mekanismen till andra änden av markisen tro?
Eller är de byggda för en viss sida bara?

Det är en AMA markis från nångång på 90-talet tror jag.

Redigerat:
Lyfter frågan...
Är det någon som bytt sida på veven?
Hittar minimalt på nätet om frågeställningen så det känns tveksamt om det är så enkelt..
Vad har ni för erfarenhet?

Om det finns Axel åt båda sidor så går det väl, men om det bara är åt en sida kanske det går men man får veva åt fel håll.

utan bild går det inte ens gissa.

Protte

Tack. Låter hoppfullt. Jag löser en bild i eftermiddag.
När jag som nästan normalbegåvad tittar på skapelsen så ser det i min värld ut som att det skulle gå att flytta över utväxlingsklumpen.
Återkommer.

Rörända fast vid en vit vägg med en axel och en avtagbar vevklump till vänster, möjligt justeringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axel och rörkonstruktion med vevklump nära vägg som möjligtvis kan förskjutas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man förskjuta ”röret” till vänster på axeln om vevklumpen tas bort? Isåfall får man fram mer axel på höger sida och kan montera klumpen där istället. Eller är axelstumparna på resp sida bara utstickande och ej genomgående? Då verkar det trångt..

Är det inte bara att ta ned markisrullen, vända den och lossa vevfästet och vända det så det blir lika som idag?
Du får också ta loss duken och montera om den så att den hamnar rätt.

Det har jag funderat på. Men fick inte ihop den abstrakta tanken. Vore ju grymt om det gick så enkelt i praktiken.

Bara att plocka ned och testa, det är ju inget arbeta. Tar max en halvtimma för att se om det fungerar.

Haha, sedan tar det 2 timmar att montera tillbaka och 4 frågor på forumet.

Protte

Nästan omöjligt att misslyckas. När man ändå har den nere och vet hur det fungerar så kan man snygga till det rostfärgade.
Vill man inte lacka så kan man köra över med lite rubbing och bilvax.
Om man inte redan funderat på det så var två stycken vid nedtagning och återmontering.

MasMats, gick det bra att flytta veven? Nu står jag med en nyinköpt julamarkis och undrar samma.

Goda råd här tråden. Som med största sannolikhet hade funkat på den markisen som jag har på bild.
Nu blev bytet aldrig av. Markisen är placerad i utvevad position jämns med ett plank. Flytt av vinkelväxeln skulle göra att duken hamnar ytterligare 6-7cm från ”kanten” på markisrullen. så den extra glipan mot angörande plank ville jag undvika. Så jag lät växeln sitta kvar.

• Gilla
Ada
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.