Har läst länge på detta forumet först som gäst och sedan registrerad och fått mycket input i både val av kap och gersåg och annat. Så nu ställer jag min första fråga för att få lite input innan jag tar in offert på material.

Fakta om trädäcket.

Måtten är 9,6m mot huset
Sedan går den 3,6m ut på det "grunda" delen
Och ytterligare 3,6m ut på den djupa delen.
Då nuvarande trädäck har satt sig och sviktar så räknar jag med att behöva sätta plintar istället för att lägga det på plattor (vilket kan vara helt fel).

3D-modell av ett tvådelat trädäcksunderlag med märkning för 0,58 m CC-avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlina i huset och sedan 1,8m mellan plintraderna.
2m i plintavstånd på varje rad.
NTR- virke 45x170 på både bärlina och skruvreglarna.
28x120 trall är vad jag planerat efter.
Skruvreglarna hamnar enligt beräkningarna på 0,58m i CC, så 0,6 är vad jag planerat efter.

Har inte ritat ut några kortlingar som ska vara längst ut då jag ska ha en fris runt om enligt nedan bild.
Längst ut ska det även sitta stolpar 95x95 för att hålla uppe ett insynsskydd.
3D-ritning av ett trädäck med olika nivåer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Södra Sverige så har inte direkt några snömängder att räkna med.

Lagt "bjälklaget" som jag gjort då det är "ont om plats" i höjdled.
Har jag dimensionerat något galet eller missat något?

Tycker att det ser bra ut. Jag föredrar dock att göra stolpar av dubbla 45x95. Enklare att fästa i bärlinan tycker jag då man gör den ena regeln längre och går ner förbi bärlinan medans den andra står på.

Se till att få cc60 så långt det går för att minimera spill och slippa kapningar.

Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara trixigt att beställa specifika längder på trallvirke. Man får löpmeter avd det dom har på hyllan om man inte hittar någon som kan plocka det man specifikt vill ha.

9600mm minus 4x 120 = 9120 genom 2 = 4560mm
Dvs du behöver ha 4.8meters längder till hela din altan om du vill lägga med hela längder
som på din ritning.

/Göran

Rickard.
Sharky58 Sharky58 skrev:
Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara trixigt att beställa specifika längder på trallvirke
Är väl typ bara av byggmax det är så? På dom "seriösa" brädgårdarna i min närhet har dom bara standard längder och det är inga problem att beställa det man vill ha.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Är väl typ bara av byggmax det är så? På dom "seriösa" brädgårdarna i min närhet har dom bara standard längder och det är inga problem att beställa det man vill ha.
Det vara bara en heads up att det kan vara så, inte att det behöver vara så.
Kan också vara beroende på val av dimension, tidpunkt för beställning och mängd.

/Göran

Tack för svar.

Angående stolparna och att använda 45*95 så har jag sett inlägg om det med. Och det lutar lite åt att göra det.
Det kommer nog bli smidigare som du säger.

Tanken är att ta en offerter från två ställen och göra en beställning från en av brädgårdarna i närheten för att få just 4,8m längder.
Tror inte det ska vara några bekymmer. Ett av alternativen vi tittat på för trallvirke så står det specifikt att det finns bara finns i 4,8m längder.

• Gilla
Sharky58
  • Laddar…
Rickard.
Ett tips av en som gjorde ungefär samma resa förra året. Ge dig några centimeters kapmån på trallbrädorna, det kommer du inte att ångra. Eftersom jag la mina rakt ut från huset kom jag undan med att bara renkapa utsidan men med fris på båda sidorna skulle jag vilja renkapa båda. Dom är helt enkelt inte så exakta från sågverket.

yes.

Jag hoppas att 0,24m ska räcka. Det kan vara så att det blir nästan en decimeter till då väggen på sidorna kan stjäla lite plats.

Eller kan det vara för snålt?

Rickard.
Menar du 24cm kapmån? Det mycket mer än tillräckligt, på dom 80-90 brädorna jag köpte var det nog närmare 24mm som behövdes. Har faktiskt inte mätt dom kortaste så jag vet inte hur långa dom är men det skilde kanske 15-20mm mellan kortast och längsta och vissa var kapade ganska långt ifrån vinkelrätt.

Redigerat:
Stämmer bra med 24cm kapmån.
Tänkte att jag vill ha några längre till frisen om det går för att slippa vara på marginalen. Men annars är det tre fina 4,8m jag behöver av alla som ska läggas.

• Gilla
Claes O P Andersson och 1 till
  • Laddar…
När du kapar brädor och lägger mot frisen så är det snyggt om du tar en rasp, fil eller en slipmaskin och rundar av kanten.
Blir mycket snyggare med rundad kant mot rundad kant.
Det där kanske du redan visste men man vet ju aldrig :D

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
När du kapar brädor och lägger mot frisen så är det snyggt om du tar en rasp, fil eller en slipmaskin och rundar av kanten.
Blir mycket snyggare med rundad kant mot rundad kant.
Det där kanske du redan visste men man vet ju aldrig :D
Det var ett bra tips. Hade faktiskt inte en tanke på det. (y)

S
Instämmer med @maah. När du lägger trallen som ska ligga mot en fris kapar du den inte först till exakt längd utan du låter den löpa lite längre än tänkt, så kan du när alla är lagda kapa ett rakt snitt över alla brädor med cirkelsågen. Därefter gå med slipmaskin eller vad du nu har för att runda kanterna lite på kapade ändarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.