Altan & Uteplats
Forssons: Hej! Vi har i måååånga år funderat på uterum. Med nytt fritidshus ska vi slå slag i saken. Har läst artiklar osv osv men vi har svårt att bedöma var det blir bäst på huset osv. Vilken typ av entreprenör hjälper till med placering? Ritning? Finns det de som gör allt? Något att tänka på? Tack på förhand!
Golem: Hej everyone, I hope is OK to ask a question in English as I don't master yet swedish. I'd like to cover my "staket" with a metal plate I've seen on some fences around the city but can't find the proper name to buy one. they are quite similar to a "vindskiveplåt" but not the same (and I need it in 13cm wide). Any name suggestion for me and possibly where to buy? Thanks in advance and thank you
Robbinb85: 50cm till berg så skulle du gjutit. Du hade haft en altan som aldrig rört sig en millimeter.
64Matte: Hej! Tips på var jag hittar altandörrar!! Ska byta ut ett fönster i väggen mot en altandörr, mått enl. nedan. Det ska var mycket glas i den, bröstning endast ca. 50 cm. nerifrån och upp. Vill ha möjlighet att kunna låsa med nyckel från båda håll. Inåtgående! Max mått på "hålet" där dörren ska sitta är: bredd 105 cm. höjd 207 cm. Ös på med förslag!! Mvh. Matte
UffeMalmis: Hej! För två år sedan la jag ett ”falsat” klick plåttak på sommarstugan och det blev riktigt snyggt. La det direkt på råsponten. Nu behöver jag byta plasttaket på altan och funderar på att lägga likadant plåttak som på sommarstället. Med plasttaket blev det kondens, skulle säkert inte blivit det med kanalplast men jag snålade då. Åsikter? Tanken är att lägga råspont på
fsn: Du säger klinker och kakel.... Är det en genomfärgad matt klinker så hade jag petat bort mekaniskt och provat med lite stålull eller nåt slitet slippapper. Jag har fått loppor i min garageklinker och lätt kunnat gnida bort 90% av det som syns med fint 800-papper.
Sibbah28: Har svårt att tro att grannen kommer uppskatta ett dike längst hela sin uppfart . slutningen ligger längs med den . Eftersom jag har slutningen på min sida av tomten borde jag väl inte vara skyldig att ha dränering ? Detta är ett helt nytt område där höjdskillnaderna blivit stora mellan tomterna . Funderar mest vem det är som är tvungen att stå för kostnaderna av dräneringen ?
Robbinb85: [citat] Sant. Men till det kan man nästan använda vilket billigt klent som helst. men om man som jag använder Dolda skruvar så kan man dra med impact i jiggen
Jonatan79: Varför inte marksten? Går säkert att hitta billigt på blocket tex.
LasseR: [citat] Tack Peter! Jag byggde ett ganska stort trädäck förra året med Thermowood (det är vad jag har kvar från det bygget som jag tänkte använda till uteköket). Körde dold skruvning med Camo då och fick tips om avståndet så jag körde en distans på 5mm (eller 4,8 om man ska vara noggrann). Det ser väldigt bra ut så här ett år senare. Lasse
Pär J: Har en hantverkare som bygger trädäck till oss. Är detta en bra konstruktion? Kan den hålla eller finns de en bättre lösning?!
EmmaPask: [citat] BTW,, vilken modell var det nu ni köpte,,, var det Lava PRO 23 XR-B?? Eller den som hette Nova? Vart köpte ni?
ClasseClas: Jag köpte en sån här: [bild] https://www.expondo.se/royal-catering-rostfri-arbetsbaenk-120-x-60-cm-110-kg-lastkapacitet-skyddskant-10011088 Pris inklusive hemleverans.
carl fabian: [citat] Jo det har jag sett ,men denna trallen verkar vara väldigt rak och nytryckt då den är rejält tung.Kan vara skillnad om den torkat och ej legat i spänn kanske
Johan456: Det dör rätt fort, dessutom växer inget utan solljus. Men lägg markduk, det är att rekommendera.
Tjorven_73: En bit från huset skulle jag vilja bygga ett fristående däck. Tanken är att max 6 personer ska kunna grilla och äta. Hur stort behöver det vara för att man inte ska känna att man "ramlar av"? och är det någon som har ritningar på platsbyggda bänkar och bord för ändamålet? Tack på förhand!
Strangelove: Jag kapar tråden med några funderingar på mitt bygge. Tänkte ersätta min gamla markis med 3st solsegel 4x2m som jag tönkte låta löpa på vajrar så man kan dra bort om man vill ha sol/regnar för mycket. Till vänster husvägg, höger ett förråd och staketet med överliggare finns i dagsläget. Tänkte fästa 6st vajrar från husväggen ut till förråd och ut till regel som jag tänkte
NoOne2k: Jag hade kört på finbetong, även om du väljer flytspackel ska du se till att det blir jämnt, väljer du att köra på flytspackel köp ett stort gäng nivåpinnar så att det blir plant och lätt attfå rätt nivå på spacklet. Blandar du betong så har du lite mer tid på dig att få det rakt. 4m bör gå att riva av med en en lite kraftigare regel utan att den böjer ner för mycket.
The_Nyll: Har några funderingar. Hur bygger ni ett tralldäck? Jag är inte den bästa på att förklara men jag hade tanken man lägger ut stenplattor. Eller är dem för korta i höjd mot marken? Alltså mellanrummet mellan regel och marken.? Bilden är bara som tex vad jag mena för plattor. Sen tänkte lägger ute reglarna som dem ska. jag vill ha ett trappsteg. Så för att få den höjden däcket
Pittersenn: Jag håller på att bygga ett dubbelsidigt plank och har en öppning där två 95 stolpar står på vardera sida fastgjutna med plintjärn. På ena sidan sitter den även fast med reglar i carport och den sitter som berget. På bilden nedan är motsvarande sida, jag trodde i min enfald att det skulle räcka med bara stolpen och bygga ut den lilla biten in mot husväggen. Dock är detta lite väl
anthill: [citat] Jag kan inte svara för det. Det är nog en verksamhet som inte satsar på sin e-närvaro, men något rätt måste de göra då de har hållit på sedan 60-talet. Finns många gamla fackhandlare som inte vill lägga ut produkterna på hemsidan så att kunder åker till butiken och klämmer för att sedan beställa från Tyskland. Jag fick ett seriöst intryck och mitt förslag var
HMJ1: [citat] Jag plockar upp en gammal tråd men har ett liknande problem . Fick i present en elegant eldskål med ca 80 cm diameter. Står på ben ca 10 cm och har ett nätlock. Problemet är att givaren tänkt sig att det skall stå på vårt trädäck som är stort med en pool i centrum. Jag har stor respekt för eld. Har erfarit att tryckimpregnerat trä brinner oerhört fort. Så, tips på att
Frhouston: [citat] Tack och bra tips där med vattnet! Det hade jag inte tänkte på, det blir ju en perfekt skåra för vatten att lägga sig i... tackar!