T
Trrttsch: Ja.
1 svar · 6,0k läst
T
1 svar · 6,0k läst
C
Callecg: Hej, Tänkte passa på att bygga en pergola när jag ändå byter trallgolvet. Mina tankar: Pergola bredd 7 meter , djup 4 meter så den nästan täcker hela golvytan fram till uterummet till vänster. Min tanke var att ha 4 st 115x115 pelare som även syns på bild och sedan 4 liggande limmträbalkar ( 2st 7 m och 2st 4 m) min tanke var ett göra allt i dimension 115x115 men inser att detta är
0 svar · 1,3k läst
·
A
Adberg: [citat] Intressant, tack för tipset
14 svar · 2,3k läst
M
McNulty: När jag gerade ihop liknande skarvar senast så mallade jag av på ett stort papper, vek det på mitten och sen ställde jag sågen efter det.
8 svar · 3,0k läst
·
H
helix: Hej, Har förra året, under hösten, förberett ett ramverk på den inglasade balkongen för trall. Tanken var sibirisk lärk. Den var slut överallt. Så när den in till slut, tyckte säljaren att vi skulle slå till och lägga den när det blev lite varmare, inte mitt i vintern. Vi köpte, la de på hög fint på balkongen på ramverket. Nu är de flesta brädor vridna, spruckna så man
0 svar · 2,5k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Titta på golvet inomhus och ifall du ser några svackor på 2-3 mm. Lägg sen på en längre rätskiva och möt sanningen i vitögat. Skulle man följa parketttillverkarnas anvisningar till punkt å pricka skulle knappt ett golv bli lagt i Svedala.
18 svar · 9,3k läst
·
C
Christer Bill: jag har liknande, det har slagit sig och ser inte så bra ut... jag planerar att bygga om och då sätta "pelare" ribbor emellan pelarna... men då av klenare dimension, dom har ingen bärande funktion, bara för att hålla sakerna raka och snygga...
1 svar · 1,4k läst
·
K
Kallskuret: Hej! Vi ska bygga vår första altan vid våran enplansvilla. Har lite funderingar angående om man ska bygga på plintar eller stenplattor. Vi bor i Västerbotten, är det ens möjligt att bygga med plintar då? Tänker på att frostfritt är väl ungefär på 2m djup. Om man bygger på stenplattor, finns det plattor med liknande fästen som plintar har eller är det stolpe ner mot platta med
0 svar · 880 läst
H
Henkedonken: Hej. Tänkte renovera min altan och bygga ut den lite. Tänkte göra staketstolpens av 2st 45x95 som jag skall vitmåla. De ska bara hålla upp staketet. Räcker det med c14 klass då eller är det c24 som behövs? Sen en annan fråga. Har en pool nerfälld i däcket. Skall ju ha staket runt hela däcket osv. Men tänker på oss som har småbarn. Man vill ju kunna vara ute o låta dom springa på
0 svar · 922 läst
ByggHenkan
ByggHenkan: Vi ska måla staketet till vår altan vitt. Problemet är att stolparna till staketet är stolparna, som är tryckimpregnerade, som går hela vägen ner till plinten, altanen är ganska hög. Frågan är då om man kan måla bara den del av stolpen som sticker upp ovenför trallen (golvnivån)? Eller kommer den del av stolpen som inte är målad suga åt sig vatten när det regnar/är fuktigt och
0 svar · 919 läst
A
Annelie79: Vi ska bygga uterum och funderar på att lägga in en nålfiltsmatta på golvet. Vilket underlagsarbete behöver göras? Det kommer vara ett isolerat golv med spånskiva under. Hur gör vi för att inte spånskivan ska svälla när det blir blött? Utanför uterummet kommer det finnas ett spabad så att det blir blött i uterummet av nybadade barn och vuxna är nog troligt....
0 svar · 1,2k läst
O
O12: Tjena! Tänkte bygga genom att lägga bärlinor på danska sjöstens plattor jag fått över. Har precis haft grävhjälp för en altan på ca 80kvm. Har grävt undan ca 40cm ner över hela ytan. Topplagret nu är den tidigare makadamen. Min undran är. Behövs det makadam för hela ytan a 10cm till? Eller skulle det funka att lägga ut ny makadam i 1m x 1m endast där plattorna komma ligga? Min
0 svar · 1,4k läst
Mugmaz
Mugmaz: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/brickor/fiber--och-nylonbrickor-2000033227
6 svar · 1,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] De flesta plasttak har att de ska falla ca 10cm/m så det betyder ca 35cm om du har lite utstick på taket. Vet inte direkt vilka dimensioner du behöver, men 370 cm är ju en bra bit ut så räkna med åtminstonde 220mm. Detta resulterar att taket längst ut kommer ha en höjd på ca 170 cm vilket många kommer slå i huvudet i. Då måste du integrera taket i det befintliga taket för
3 svar · 2,8k läst
·
H
Harmagedon: Jag tycker att det blir snyggt om man kan sätta sten som avskiljare mellan gräs ch grus så då kan ju dina sjöstensplattor komma till användning där.
6 svar · 2,6k läst
·
H
Harmagedon: Jag tycker absolut att du ska göra en större plantering som går runt hörnet på altanen. Något som blir fint är att ha en lägre häck som kant mot själva trädäcket som skymmer en när man sitter ner och utanför häcken ha en rabatt som mjukar upp mot omgivande trädgård.
7 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Träd, buskar etc. är inte en byggnad och inte plank så de kräver inte heller bygglov.
3 svar · 1,5k läst
·
K
Kat89: Hej. Vi tänkte lägga gångplattor till huset från parkering. Först tänkte vi göra som runt huset (på bilden), dvs stora stenplattor (60x60) som är omringade av dekorsten. Men nu inser vi att det var kanske inte det mest praktiska med en aktiv 3-åring och +1 på g, så vi lägger de istället intill varandra hela vägen till parkeringen, som på bilden nedan. Tar även gärna emot tips
0 svar · 2,4k läst
·
S
saltet: Byggde carport och anlitade slutagräv. Supersmidigt och sparade mig massor av jobb. Det finns bra skruvar på Jula som går att använda om inte lasten ska vara speciellt tung. Då får man fixa skrivandet själv.
6 svar · 4,6k läst
·
R
RichardRR: Hej Leif Jag testade att borra ett hål med jordborr i helgen och det gick ganska bra. Den primära planen framåt är att plinta och att jag då gjuter in justerbara stolskor av denna modellhttps://www.bauhaus.se/hero-stolpsko-justerbar?gclid=Cj0KCQjws-OEBhCkARIsAPhOkIZuFCxSo2PTndNp4kxHfbIzz-e4av4FRTdV0fFEFW8Idft7h-6C7eUaAlooEALw_wcB . DÅ har jag drygt 20cm att justera med vid en eventuell
2 svar · 1,8k läst
M
-MH-: Har använt det på en träbro över å, men det kna vara lätt att fastna och snubbla i det.
2 svar · 2,0k läst
·
P
patrikz: [citat] [citat] ok! Jag tror det är en bra lösning som du föreslår med rör. Jag hittade fransk-skruv som är 10X300 som jag tror blir perfekta. Plankväggen verkar vara rejält tilltagen när jag tittade i en ventil ca 15 cm. Sedan har vi sadlat på 90 mm på insidan med isolering. Då skall jag hitta rör med större diameter som jag får skära till i rätt längd. Det är två skruvar i
9 svar · 6,5k läst
·
Pjeriksson
Pjeriksson: När vi grävde ur för bärlinorna till våran altan, så gjorde vi en liten tankevurpa i mitt tycke. Dom yttre benen kommer lite för nära ytterkanten av altan, ca 300-400mm in under trallen sitter benen. Det kommer bli omöjligt att fylla upp hålen i nivå med framtida gräsmatta, då jorden kommer glida in under och lägga sig runt benen till bärlinorna. Och man vill helst inte ha levande
0 svar · 2,2k läst
·
Totte_S
Totte_S: Om den yta uterummet skall stå på är i våg så finns inget problem. Om du byggt däcket med ett par cm fall ut från huset på 3,5 m så måste du göra det vågrätt innan du monterar moduler.
5 svar · 3,2k läst
J
Johan456: Jag hyrde en Edge golvslip, skulle gå bra sa dom. 2800 för en dag med slippapper och allt och det blev bättre men inte helt plant. Tidigare har jag kör elhyvel och slipat med excenterslip, det blir perfekt men är mycket jobb.
4 svar · 2,2k läst
F
Fluxor: [citat] Så finns inte bättre kvalitet än motsvarande III med dagens mått? För övrigt så är kvinta helt ok kvalitet.
64 svar · 45,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det blir väl typ 50 grader varmt så det är nog snarast därför som grodan inte kan sitta där när solen skiner. grodan har inte varit inloggad på över ett år och inte skrivit något i forumet sen 2013.
8 svar · 2,7k läst
T
talonmas: Stort tack för den fina bilden. Tror jag kör på sådana ben. Väger av på yttersta o innersta raden o kör ben på mellanraderna.
11 svar · 5,1k läst
·
Tobzter
Tobzter: [citat] Ja jag vet finns hundra trådar om detta..och att denna e en gammal tråd. Men Har oftast kört såpa vatten för att få en grå altan funkar hur bra som helst .. Men nu vill ha frun att de ska se ut som "nytt" Typ som när den bli blött av regn . Cuprinol v som gäller då?. Vill inte att den ska bli svart å skitig som man alltid läser om med olja.
30 svar · 50,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det gäller att lagret med lecakulor är så högt att det alltid räcker till för allt regnvatten så att det aldrig blir stående vatten i jorden.
4 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.