Tänker bygga en altan på landet. Det skall bli 32 kvm, gå efter ena husgaveln som är 8 meter och 4 meter utåt.
Fundera på att använda 4 meters trall 145 x 34 och på längd längs fasaden och en dubbel regel vid skarven. Undrar om det är någon nackdel att använda 34 mm jämfört med 28 mm. Starkare vridkraft?
Kan jag regla 80 cm med 34 mm trall eller bör jag hålla 60 cm

Bosse
 
Tänkte du köra en generalskarv över den dubbla regeln?
Det blir inte snyggt, lägg hellre två brädor ut från huset som fris istället. Det blir lite mer jobb med reglarna men mycket snyggare.

Jag skulle kört cc60 ändå, du sparar minimalt med virke om du går upp till cc80.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.