Altan & Uteplats
Doggekrypgrund: Ska bygga en altan mot Vägen till ska vi ha ett plank av lliggade panel fundera på att sätta en förråds dörr där i kommer den klara sig ? Kommer ju måla den, någon annan som gjort liknade när jag säger förrådsdörr menar jag typ de som finns på byggmax som man har till uthus mm
D-Lundmark: inget svar på frågan men.. Vi köpte vårat glasräcke på rusta för en dryg månad sen och då gick det bara att köpa online..
Grönakvadratmeter: Skall lägga tak på en pergola som terasstak, har ett hus från 1920 och känner att kanalplast är smidigt men passar ev dåligt då det känns modernt med sina aluminiumlister emot allt det gamla. Hittade sinuskorrugerad plasttak, dock bara ett fabrikat som nämner UV skydd ( Plastexperten) Jag vill ju inte det skall bli gult och fult av solen efter några år. Och jag tänker mig vitt för
ToRy: Den tabellen var ju intressant, den har jag inte lyckats hitta, tack! Om jag tolkar det rätt skulle jag kunna ha 1,8 meter mellan mina 4 bärbjälkar och då ha 5,4 meter mellan inre och yttre. (Med ett överhäng på 30 cm åt båda hållen, närmast huset och längst bort från huset, uppnår jag mina 6 meter.) Då får jag ha max 1,85 mellan stödpunkterna. Jag skulle kunna gå ner till
sprit: Lånar tråden för följdfrågor; om en använder konstruktionsskruv Essve ET-T för yttre infästningen av takbjälkarna hur dimensioneras skruvarna? Hur gör en vid inre infästningen?
Marc10: Vi har en blandning mellan spots i golvet (https://www.greatlight.se/utomhusbelysn-terra-42-led-rund-as1201002) som ger bra ljus och ljusslingor (https://www.greatlight.se/bright-light-string-18972038060) till räcket + väggen som ger mysig belysning. Hoppas det kan hjälpa dig lite :)
Skåning82: [citat] Det kommer bli en del men det är bitvis lite sandigt så det får vara värt jobbet med plintar. Låter som jag kan återfylla med jord och bara köpa makadam att lägga i botten.
Snickar-Nisse: https://www.byggahus.se/bygga/olika-langt-trallvirke-grund-okalibrerad-tumstock
joleyswe: [citat] Jag grävde också i gräsmattan, ca 40cm djupt. Fyllde med 30cm makadam och resterande betong. Jag hade inget problem med vatten, så kan tyvärr inte ge något tips/råd.
Krille-72: [citat] Det låter väl som en jättebra idé. Jag antar att en kompositskiva klarar utomhusmiljön bra men skulle nog läsa på lite för säkerhets skull.
jordraketen: [citat] Nej du missförstår nog inte. Jag som tänker tokigt! Tack
Peter_Bromma: [citat] reglarna är sällan helt perfekta, så kan helt säkert vara de som diffar. om en ligger fel 1 eller 2 mm märks det knappast om du inte ska skarva på den regeln, då kan det i värsta fall synas och kännas lite mer. men jag tycker inte man ska behöva jaga att de är en diff på 1 mm eller så här och var. ser det dåligt ut sen ngnstans kan du ju även justera det mellan trall och
DiLo: Hej forumet! Vi funderar på den bästa lösningen för att avgränsa vår tomt som ligger mot en ganska trafikerad väg.. Vi vill bygga en 2 meter hög, ca 30 meter lång avskärmning. Bygglov blir det i både fallen. Ville höra vad ni har för erfarenheter kring kostnad, bullerdämpning, livslängd av de 2 alternativen vi kommer välja mellan: 1- En fristående mur.. Fasaden på vårt hus är
Robbinb85: Jag fick nytryckt trall (xlent) och använde Camo som ju har lite mindre bricka än Essve HDS, sen använde jag Trallbender för att pressa ihop det rejält. Nu på vintern så svällde trallen så det blev små sjöar här och var, det låg dikt an. Nu har jag ca 2-3mm överallt. Med tanke på att dom låg dikt an i vintras så skulle jag inte vilja ha det tätare för då är väl risken att
Jesbjo: Hej! Visst kan man bygga en altan typ hur stor som helst, eller finns det några regler? Mina föräldrar har ett sommarställe i Jämtland där även vi syskon tillbringar somrarna. Jag tycker denna altan vid bastun är för liten och skulle vilja bygga ut den, samt även ner mot älven. Vad tror ni, skulle det bli bra samt hur ska man tänka med plintar om man bygger altan mot vattnet? Skulle
JanWS: [citat] Tack för svaret! De fästen jag sett ger så stora glipor. Hade gärna sett mindre. Men vill jag ha det, så får jag väl sänka in fästena i stolparna någon cm.
Mathsson: Ja, armarna ska inte behöva kapas. Behöver väl däremot flytta om dem så de blir centrerade över markisens nya bredd.
Skåning82: Testskruvade i dag, gick som en dans. Kunde ganska enkelt skruva ned skruven själv. Men kändes inte för enkelt, var stabilt. Körde inte hela vägen, drog väl 2/3, men är vi två är det inga problem att dra ner skruvarna. Körde ner ett spett en liten bit så att skruven bet i jorden. Kommer nog bli kanon. Tack för all input.
Freudeus: Tack för feedback och bild maah :) Ja det lutar åt att jag gör så, så får jag iaf lite nytta av en del av stenen som ligger och dräller :D
Grillo: [citat] Hej jag har inte kommit till skott ännu det blev takbyte och ommålning av huset istället.
karinroger: Jag tänkte bygga en enkel sittplats med tak som kan stå ute året om. Är det någon som har en beskrivning på det. Karin Thörn [bild]
Mannetheman: Idag rev Stockholm bygg och måleri en altan på 15 år som sjukt nog var byggd cc60 och 185 i spännvidd med 45x95 Trodde inte mina ögon
Trrttsch: Med tanke på det enorma gensvaret :-) förstår jag att det är många som är nyfikna på hur det går. Har grävt 50 cm djupt runt en av plintarna och lagt i markduk, några cm makadam, 5 cm markskivor från byggmax och lite mer makadam på det. Imorgon tänker jag fylla upp med jord och lämna plats för 5 cm grus på markduk. Ingen aning om det kommer bli bättre av detta men man kan ju
Rickard.: Ett otrevligt tecken är när armeringen rostspränger betongen så pass att man börjar se armeringen. Genomgående eller djupa sprickor är inte heller bra då det leder ner vatten till armeringen. Om det bara är ytskiktet på toppen skulle knacka bort allt löst och gjuta eller spackla slätt med lutning och sedan lagt på ett utvändigt tätskikt. Det är vatten som i längden förstör
1977bjorn: Att ankra stolpen i marken är en bra idé. Sen kan den placeras och fästas på insidan av bärlinan för att få ihop designen/utseendet. Om det skall vara färdig plint, egengjuten eller skruv beror lite på underlaget. Har inte testat markskruven från jula, men 865mm verkar ok. Att endast fästa stolpen i bärlinan utan förankring hade jag inte gjort, blir för liten upptagning av kraften