Vi vill bygga altantak och funderar att använda en färdig lösning. Bild 1 nedan. Normalt sätt fäster man den i väggen men på vårt hus står takstolen ut 70 cm, Bild 2. Frågan är om man kan fästa altantaket direkt på utkanten? Kan tänka mig att man kanske behöver förstärka på något sätt så tips hur man kan göra tas gärna emot. Vi har inte öppnad upp och kollat men jag antar att takstolen se ut som i bild 3.
Finns det nån smidigt lösning eller är det bara att glömma den idén och byggar nåt eget?
Ett annat problem är att huset är i vinkel och om vi sätter en färdig lösning som nedan kommer altantakets ytterkant hänger en bra bit under huset takstol sett från sidan, bild 4. Hur kommer det se ut?
Bild 1:
Bild 2:
Bild 3:
Bild 4:
Finns det nån smidigt lösning eller är det bara att glömma den idén och byggar nåt eget?
Ett annat problem är att huset är i vinkel och om vi sätter en färdig lösning som nedan kommer altantakets ytterkant hänger en bra bit under huset takstol sett från sidan, bild 4. Hur kommer det se ut?
Bild 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2:
Logga in
Skapa konto
Bild 3:
Logga in
Skapa konto
Bild 4:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om ni är ute efter en snygg taklösning (i ett utvändigt hörn) med hjälp av färdiga takkonstruktioner får ni nog leta upp en annan del av huset... Den enda "snygga" lösning jag kan tänka mig innebär att altantaket hamnar högre än befintlig takfot och står helt och hållet på egna ben, men det kräver en egen konstruktion. Om det är möjligt att förankra ett altantak i takfotsbrädan beror på flera saker. Takstolens typ och detaljutförande, altantakets storlek samt snözon, för att nämna några.
Klicka här för att svara