Vi ska bygga en altan och ska sätta upp en bärlina på huset. Huset har fjällpanel och jag behöver råd hur vi ska göra.
Jag funderar så här.

1. Antingen gör jag kilar där bärlinan ska fästas. Hur hittar jag rätt vinkel? Hur klyver jag brädan rätt?

2. Jag tar bort nedersta panelbrädan och fäster bärlinan där. Risk för att fukt tränger sig in?

Råd och tips tas tacksamt emot.

Johan
 
  • Hand håller en kilformad bräda bredvid svartmålad fjällpanel på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad fjällpanel på husvägg med synligt fönster och slangvinda, möjlig placering för bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg en lika fjällpanelbräda med insidan utåt och upp och ner utan på den befintliga, då blir det en lodrätt yta. Jag gjorde så en gång, var en enkel lösning.
 
H HSP skrev:
Lägg en lika fjällpanelbräda med insidan utåt och upp och ner utan på den befintliga, då blir det en lodrätt yta. Jag gjorde så en gång, var en enkel lösning.
Det låter som en väldigt smidig lösning
 
Jag hade fäst den i stommen så att konstruktionen blir oberoende av panelen. Sätt ett droppbleck som går upp under nedersta panelbrädan (denna lossas för att få dit blecket) så hamnar vattnet där det ska.

Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag hade fäst den i stommen så att konstruktionen blir oberoende av panelen. Sätt ett droppbleck som går upp under nedersta panelbrädan (denna lossas för att få dit blecket) så hamnar vattnet där det ska.

Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik
Tack för input.
Jag tror jag kör på upp och nervända panelbrädor. Jag har markerat var stommen går och ser till att pricka den när jag fäster bärlinan.
 
T Tjernström skrev:
Tack för input.
Jag tror jag kör på upp och nervända panelbrädor. Jag har markerat var stommen går och ser till att pricka den när jag fäster bärlinan.
Fick du löst det? Hur gjorde du i slutändan? Står själv inför ett omfattande altanbygge där vägg består av fjällpanel. Har varit inne på tre alternativ: !) Dra gängstänger igenom grunden för att förankra regeln. 2) Vända en panelbräda och dra regeln i väggen (förutsatt att man vet var stommen och ytterreglar går) . 3) Dra in betongplugg + sktuv (typ fischer som är gjorda för hålbetong). Förslag? Om det är så att du dokumenterade förloppet tar jag mer än gärna del av det (y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.