Vi ska bygga en altan och ska sätta upp en bärlina på huset. Huset har fjällpanel och jag behöver råd hur vi ska göra.
Jag funderar så här.
1. Antingen gör jag kilar där bärlinan ska fästas. Hur hittar jag rätt vinkel? Hur klyver jag brädan rätt?
2. Jag tar bort nedersta panelbrädan och fäster bärlinan där. Risk för att fukt tränger sig in?
Råd och tips tas tacksamt emot.
Johan
Jag funderar så här.
1. Antingen gör jag kilar där bärlinan ska fästas. Hur hittar jag rätt vinkel? Hur klyver jag brädan rätt?
2. Jag tar bort nedersta panelbrädan och fäster bärlinan där. Risk för att fukt tränger sig in?
Råd och tips tas tacksamt emot.
Johan
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag hade fäst den i stommen så att konstruktionen blir oberoende av panelen. Sätt ett droppbleck som går upp under nedersta panelbrädan (denna lossas för att få dit blecket) så hamnar vattnet där det ska.
Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik.
Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik.
Tack för input.Bernieberg skrev:
Jag hade fäst den i stommen så att konstruktionen blir oberoende av panelen. Sätt ett droppbleck som går upp under nedersta panelbrädan (denna lossas för att få dit blecket) så hamnar vattnet där det ska.
Om du väljer att ha panelen kvar så se till att träffa regelverket bakom med infästningarna så att inte allt hänger i panelens spik
Jag tror jag kör på upp och nervända panelbrädor. Jag har markerat var stommen går och ser till att pricka den när jag fäster bärlinan.
Fick du löst det? Hur gjorde du i slutändan? Står själv inför ett omfattande altanbygge där vägg består av fjällpanel. Har varit inne på tre alternativ: !) Dra gängstänger igenom grunden för att förankra regeln. 2) Vända en panelbräda och dra regeln i väggen (förutsatt att man vet var stommen och ytterreglar går) . 3) Dra in betongplugg + sktuv (typ fischer som är gjorda för hålbetong). Förslag? Om det är så att du dokumenterade förloppet tar jag mer än gärna del av detT Tjernström skrev:
Klicka här för att svara

