Kommentarade "det blir 17x4 meter och behövs väl bara 1 bärlina?". Det blir normalt tre bärlinor med 4m djup, dvs längst in, längst ut och mitt mellan som du skriver. Nedsänkt eller inte spelar ingen roll. Bärlinan kan ligga under eller vara i samma nivå. Det är bättre västligt mycket enklare och billigare att köra dem under spikre6.C Christian2 skrev:Behöver
2 meter mellan plint och bärlinor är ju brukligt, men det verkar som om MagnussonByggAB kommer bygga altanen mer eller mindre på marknivå, dvs ett nedsänkt bjälklag. Han har där cirka två meter mellan bärlina 1 (fasaden) och plint, därefter 2 meter till den yttre bärlinan på plint. Jag utgår från att bärlinan 1 (fasaden) kommer bli förankrad i huskroppen, med tanke på att de inte är in ritat någon plint/plattor eller någon annan form av stöd i ritningen.
Det hela leder till att spännvidden mellan bärlinorna förblir 4 meter men de har ju plint stöd vid två meter.
@ Jotsat behöver han verkligen ha en bärlina vid 2 meter, när han har ett plint stöd vid 2 meter och där bjälklaget är nedsänkt?
@ MagnussonByggAB vad är det för dimensioner du har tänkt dig på ramverket? Nedsänkt bjälklag? Kommer bärlina och golvbjälklaget(stödreglarna) vara i samma dimensioner?
Spännvidd blir vid 4m djup och 3 bärlinor 1,7-2m.
Hej, har precis rivit bort trall 28*95 på en lika stor altan. Den var 20 år och trallen var sprucken inte minst vid skarvarna. Spännvidd 4 m cc60, reglar 45*170. Det var svaj i det golvet. Nu blir det upplag på mitten med betongplattor indragna plintar och 34*145 trall dold skruv. Mycket bra info på denna sidan
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Jag trodde den här tabellen var precis vad jag behövde men jag är för dum för att förstå hur man läser den.
Ska ställa en friggebod över en bred spricka i berget och behöver lägga balkar över sprickan för att ha nåt att ställa ramen till golvbjälklaget på (hoppas facktermerna blev rätt).
Största bredden upptill i sprickan är 3,5 meter. Kan gjuta en plint nere i sprickan så att vi kommer ner till en spännvidd (? avstånd utan stöd) på ca 2 meter.
Kan någon förklara hur jag läser tabellen för att få fram virkesdimensionen? Varför är det tre sifferuppgifter?
Ska ställa en friggebod över en bred spricka i berget och behöver lägga balkar över sprickan för att ha nåt att ställa ramen till golvbjälklaget på (hoppas facktermerna blev rätt).
Största bredden upptill i sprickan är 3,5 meter. Kan gjuta en plint nere i sprickan så att vi kommer ner till en spännvidd (? avstånd utan stöd) på ca 2 meter.
Kan någon förklara hur jag läser tabellen för att få fram virkesdimensionen? Varför är det tre sifferuppgifter?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden