Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Pontus73: Päätän tämän ketjun sanomalla, että ratkaisuksi tuli repiä vanhat puut (ei tuoksunut hyvältä) ja laittaa uutta tilalle. Toistaiseksi kaikki on sujunut yllättävän kivuttomasti. //Pontus
Crebel: Olen remontoimassa keittiötä äskettäin ostamassani talossa vuodelta 1910, vanha keittiö ei ollut juuri keittiö. Keittiössä on pieni puuliesi (Boliders), joka lämmittää patterivettä. Lieden oikealla puolella oli aikaisemmin keittiökaappi ja vasemmalla sähköuuni. Suunnitelmana on nyt saada vasemmalle puolelle upotettu uuni ja oikealle uusi kaappi. Mutta voiko tuollaisenaan oikein
zankan: Halvsten riittää... Kiinnitä se kuitenkin seinään sanotaan 8 mm harjateräksellä myös pohjaan.....
Per_B: Tee ura, jonka täytät solumuovilla. Silloin voit valaa ohuen kerroksen päälle ja käyttää pintaa, kunnes tiedät, miten aiot tehdä!
Per_B: Lämpöhäviö on joskus asia, jota voi sietää. Huomioi kuitenkin, että höyrysulku pidetään ehjänä kaapin takana, jotta seinään ei muodostuisi kondensaatiota. Jos kuitenkin saat liian vähän eristystä kaapin taakse, kaappiin voi muodostua kondensaatiota! Ystävällisin terveisin Per
ByggaNytt: Kuten minulla on tapana sanoa - kaikki on mahdollista: * On monia keskusteluja valamisesta talvella, tässä yksi: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14300 * Kakelcentralenista otettu: Valaminen talvella Betoni on riippuvainen omasta lämmöstään kovettuakseen. Käytä lämmintä vettä (30-40 astetta, maksimissaan 60 astetta) ja suojaa tai pidä kiviaineksen lämpimänä, jotta
ByggaNytt: Jos se on muurattu jonkinlaisella kevytbetonilla, voit myös käyttää tiikeri sahaa oikealla terällä tai käsisahata kevytbetonisahalla (tyypillinen pokasaha isoilla hampailla).
Draven: Todella vaikeaa, kuten tavallista, löytää puolalaisia sivuja tällä sisällöllä :-/ :-/
TorpAnders: Kiitos mahtavasta linkistä, presix juuri mitä etsin!! Ja sinun sivusi ei ole huonompi sekään, onneksemme me kuolevaiset, että on olemassa sellaisia kuin sinä, jotka jaksavat laittaa kaiken esille. Kiitos! [citat]
Immobil: Toimi näin: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=396 Katso otsikon alta: Laga putsen :)
matshermansson: Tein omat pari vuotta sitten. Lähinnä taloudellisista syistä. Ota 22 panelbräda oman maun mukaan, minä otin 145X95 luulisin. Naulaa ja liimaa yhteen laatikoksi. Ota rubank tai vastaava ja höylää reunat niin, että ne näyttävät kuin ne olisi hakattu kirveellä. Pidä työkalua löyhästi, niin se "lepää" ja tulee epätasaista ja kaunista. Lopuksi petsaa haluttuun sävyyn. Asensin
rolsie: Olen kokeillut erilaisia kudontatekniikoita puukuitulevylle. Mikään ei estä sitä liikkumasta ajan myötä, ainakaan vanhassa puutalossa. Ainoa, mikä vaikuttaa olevan vakaata muutaman vuoden jälkeen, on juuri kipsi. Jos välttämättä haluaa käyttää puukuitulevyä, niin lateksi toimii ainakin paremmin kuin kitti.
poiu: Koska rappaus ja tasoite irtoavat, se ei ole toiminut minun näkökulmasta katsottuna. Mikäli laatoitat seinän, se on ymmärtääkseni tiiviimpi, koska vain saumat ovat auki. Jos laasti, saumaus tai tasoite sisältää sopimattomia aineita, voit kohdata suuria ongelmia riippuen esimerkiksi kosteuskestävyydestä ja alkalikestävyydestä.
snabela: OK, se palaa hyvin, mutta mielestäni texskivorna ulkoseinää vasten eristävät todella hyvin. Ne ovat myös kevyitä.
zephir: Kiitos kaikista vastauksista. Olen päättänyt odottaa vähän tämän projektin kanssa, mutta vastauksienne perusteella voin todeta, että kun teen jotain, minun on kutsuttava paikalle rakentaja/insinööri tarkastamaan paikan päällä miltä se näyttää. Zephir
zephir: Helpoin tapa on ostaa klackfoder ikkunoille ja oville. Kuitenkaan tämä ei ole tarkoitettu kuuden millimetrin rakentamiseen, joten se täytyy halkaista saavuttaakseen hyvän tuloksen. Silloin voi aivan yhtä hyvin tehdä omat listat klyvsåg:in avulla. Osta sopivan kokoista puutavaraa ja sahaa se oikeaan mittaan. Saha tulee olemaan useaan kertaan käytössä eikä sen tarvitse olla kallis. Minun
Snickar_Palle: :-? ne ovat niin rasittavia käsitellä. Niin "maan päällä" voisi sanoa. Tiedän muutaman Järnassa, he parkkeeraavat Brunten kärryn kanssa kadulle ja kipittävät ICA:aan. No mutta olisi ihanaa, olisi niin syvät seinät, mitkä "ikkuna-alustat"....
MartinH: Ajattelin vain jakaa kokemukseni tekstuuripintaisesta seinämaalista. Maalasimme Nordsjön "Som sand" -maalilla, joka antaa hienon hiekkapaperia muistuttavan rakenteen. Todella tyylikäs ja vaikuttava, mutta sillä on yksi suuri haittapuoli (josta meitä ei jostain syystä tiedotettu ;) ) Maali on tehokas magneetti ilmassa leijailevalle pölylle... Ja sitä on todella vaikea pitää puhtaana. Jos
Ms_IT-Nisse: Kuten kuvailet, se onnistuu erinomaisesti. Aseta laudat paikoilleen ja tasoita ne, jos et aio tapetoida, käytä lateksikittiä niin se ei halkeile. ;)
Kulturhusbyggarna: Kulttuuritalon rakentaminen Högdalenissa Ryhmä arkkitehtiopiskelijoita ja kulttuurista kiinnostuneita aikoo rakentaa Kulttuuritalon Högdaleniin. Meillä on väliaikainen rakennuslupa ja pienet taloudelliset resurssit, joten kokeilemme siksi materiaaleja ja rakennusratkaisuja. Olisi mielenkiintoista saada kommentteja ratkaisuihimme, kenties lisämielenkiintoisia ideoita ja hyviä neuvoja.
Ms_IT-Nisse: Mietin, täytyykö minun purkaa återställare (kiinnitettynä kipsiin), kun aion laittaa klinkkeriä avotakkaani? :question
pelle2004: Lattia-alan haluaa, että se asennetaan myös kerrokseen 2. Todennäköisesti estämään kosteuden nousun kerroksesta 1. Hyvät neuvot voivat olla hyödyllisiä narisevien lattioiden välttämiseksi, muuten se on varmaan vain asetettava ja hyväksyttävä tilanne 8-) /Pelle
MathiasS: [citat] Ok, sinä olet myös vahvempi kuin minä. Mutta minun autoni...
Henrik_Ekman: Hei! Tarvitsenko laittaa remonttikipsilevyä keittiön seinille, joissa seinät koostuvat sinibetonista, mikäli seinät ovat suorat sen jälkeen kun olen purkanut vanhan keittiön? Vai onko aina helpompaa rakentaa uusi keittiö, kun remonttikipsi on paikallaan? Kumpi on sitten helpompaa, ruuvata vai liimata kipsi kiinni? Terveisin Henek
ikeahantverkaren: joskus käytän sekoitusta...toimii erittäin hyvin ;)u-profiili pohjassa ja yläosassa.muut osat puutukit..
Immobil: 8-) Suosikki uusintana: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/0 Valmistaudu pitkään lukemiseen. ;) :)
poiu: Vähän harjoittelua, yleensä on helppo tasoittaa kulmat, mutta ei pidä käyttää tavallisia tasoituslastoja. Pitäisi käyttää sellaista pitkää kapeaa, mikä sen nimi nyt onkaan, ja hioa sen kulmia, muuten se leikkaa ja tarttuu remmeihin ja levyihin. Laita siis tavalliselle tasoituslastalle nokare tasoitetta ja työskentele kapeammalla. Sitten voi tasoittaa leveämmällä lastalla, mutta
ttboy: Luulen, että sinun täytyy tasoittaa seinät ja sitten tapetoida.
Wilma: Tarvitsimme "aidon" kattopalkin, kun purimme seinän pari viikkoa sitten. Paikallisella sahalla maksoimme alle sata kruunua metri. Todella hieno! Se jätetään näkyviin, kun katto asennetaan. :)
skogesta: Miksi et laittaisi ensin OSB:tä ja sen jälkeen kiinnittäisi kipsilevyt normaalisti? Toimii hienosti minulle.