Olen remontoimassa keittiötä äskettäin ostamassani talossa vuodelta 1910, vanha keittiö ei ollut juuri keittiö. Keittiössä on pieni puuliesi (Boliders), joka lämmittää patterivettä. Lieden oikealla puolella oli aikaisemmin keittiökaappi ja vasemmalla sähköuuni. Suunnitelmana on nyt saada vasemmalle puolelle upotettu uuni ja oikealle uusi kaappi. Mutta voiko tuollaisenaan oikein rakentaa puulieden ympärille?
Talo ei ole palanut yli 50 vuoteen, jolloin uuni on luultavasti ollut siinä, ja sen on ymmärtääkseni käytetty usein.
Mutta lieden vasen puoli vaikuttaa lisäksi vähemmän "verhouksessa", ei ole emaloitua seinää, vaan siihen näkee vähän sisään. Nyt siihen pitäisi tulla puukaappi (uunille) eikä metalliliettä.
Voiko/pitäisikö laittaa jotain palonkestävää väliin? Onko olemassa jonkinlaista kipsiä, jota käytetään palosuojauksessa tukipalkkien verhoamiseen, voisiko se olla jotain?