Olen ajatellut laittaa kaakelia ja klinkkeriä kellarissa olevaan pesutupaan.
Mutta muutamassa kohdassa lattiassa ja seinässä betoni on irronnut todennäköisesti kosteuden vuoksi
000_0979.jpg

000_0976.jpg

Onko riski, että laatat irtoavat? pitäisikö minun tasoittaa tämä ennen vai täytänkö sen kiinnityslaastilla?

Terveisin Anders

Eikö olisi parempi käyttää aikaa/rahaa ensin tutkimiseen ja mahdollisesti kosteuden ongelmien korjaamiseen?!

• Tykkään
Razaq Almarsoomi
  • Laddar…
Aion laatoittaa ja laittaa klinkkerit kellariin myös.
Ajattelen ensin salaojituksen, sekä piikata lattian ja eristää - valaa uuden lattian.

Oletan, että pitäisi tarkistaa salaojitus, sekä jyrsiä pinta betonijyrsijällä ennen laatoitusta saadakseen hyvän tartunnan,
ehkä voisi slammata ennen laatoitusta saadakseen kovan pinnan?

ostin talon 2,5 vuotta sitten ja silloin "tahrat" olivat myös siellä, otin sitten tarkastajan ennen kuin ostin talon. Hän huomasi melko korkeat kosteusarvot lattiassa, mutta ei mitään seinissä. Hän sanoi, että korkea kosteusarvo lattiassa oli erittäin yleistä sellaisissa taloissa (rakennettu 1954), ainoa asia, jota minun pitäisi miettiä, hän sanoi, oli ettei sisusta kellaria puulla, kuten esimerkiksi paneelilla.

Ystävällisin terveisin Anders

Minulla on myös tahroja, missä maali ja hieman rappausta on irtoillut, mutta vaikeinta on, että vanhassa kylpyhuoneessa kellarissa kaakelit pysyvät kiinni ilman irtoamisen merkkiä! Mietin, miten he tekivät ennen vanhaan?

Minulla on jonkinlainen betonimuuri-ilmarako-tiili-rappaus -sisimpänä kellaritilaa vasten.

1924 talo rakennettiin, kylpyhuone kellarissa tehtiin ehkä myöhemmin...

abel48

Se näytti meillä täsmälleen samalta ennen kuin tehtiin salaojitus, ei ole kovin onnistunutta laittaa klinkkeriä ilman että selvitetään mistä kosteus tulee. Jos aiot tehdä sen kuitenkin, poista maali, ei mitään vesieristystä ja leveät saumat.

Robert

EgenHärd sanoi:
Minulla on myös tahroja, joissa maali ja vähän rappauksen on irronnut, mutta petollista on se, että vanhassa kylpyhuoneessa kellarissa laatat pysyvät paikoillaan ilman taipumusta irrota!
Mietin, miten he tekivät sen ennen vanhaan?
Minulla on myös laattoja kellarissa, jotka ovat olleet paikallaan vuodesta -58. He laittoivat laatat suoraan muurin/rappauksen päälle, luulisin. Näyttää kestävän. Muualla, missä on vain slämmätty KC-rappauksella/maalilla, romahtaa. Erityisesti betoniharkkomuurauksen saumoissa (tai kellarin seinässä, jos niin haluaa). Slämmäyksen/rappauksen poistaa kuten sanottu saneerausjyrsimellä.

Vedeneristys? Ardex 8+9 pitäisi toimia paikallisesti lattiakaivon/suihkun ympärillä

• Tykkään
mrw
  • Laddar…
miksi vanha maali on poistettava? Eikö se muuten kiinnity?
Ja kuvissa se on irronnut sisäseinien jälkeen, ei siis ulkoseinän. Mutta voiko se silti liittyä salaojitukseen? Salaojitus vaihdettiin 1980-luvun alussa entisen talonomistajan mukaan.
Voiko kosteutta mitata yksinkertaisella kosteusmittarilla?

Terveisin Anders

abel48 sanoi:
Voiko yksinkertaisella kosteusmittarilla mitata kosteutta?

Terveisin Anders
Minulla on erittäin korkea kosteuspitoisuus kellarissa kesällä, mikä pitäisi tulla lattiasta tai seinistä, olen mitannut tavallisella kosteusmittarilla/lämpömittarilla.
Pitäisi kai olla jokin keino mitata seiniä?! Tiedän, että lattiaan voidaan porata reikä ja mitata instrumentilla. Näin, että tekivät niin töissä - jyrsivät - ja epoksiliimasivat (useita kertoja) koko tehtaan ja tasoittivat pinnan ja laittoivat maton! Liimausten välillä pinta mitattiin jollain instrumentilla, luultavasti tarkistaakseen tiiviyden.
70-luvun rakennus, jossa kosteusongelmia.

[edit](Huom! Epoksiliima ei sovi lainkaan meidän talon kellareihin!)[/edit]

Nyt talvella olen alhaalla n. 40-50 %, viime kesänä se oli 75-80% :( ja jouduin laittamaan tuulettimet poistamaan kosteutta.

Tuulettimet ovat jääneet paikoilleen - käytössä vain kierrättämään ilmaa - öisin - olen nyt ostanut myös kosteudenpoistajan, joka toimii öisin.

Syy kosteustahroillesi on aika selvä. Aikana, jolloin talo rakennettiin, se rakennettiin seuraavalla tavalla. Soraa tiivistetään ja mahdollisesti kastellaan hiekan poistamiseksi, sitten betonia. Eli ei minkäänlaista kapillaarikatkoa. Se ei siis auta kuivata seinien ympäri kosteuden poistamiseksi aivan lattian keskeltä. On vain hyväksyttävä tilanne ja noudatettava tarkastajasi ohjeita, ei puuta. Laattojen asettaminen on erinomainen tapa kaunistaa lattiaa. Voi vain olla hieman kylmä. Ja muistathan: ei kosteussulkua paitsi mahdollisen suihkun alla. Alueella oleva maaperän kosteus on kyettävä nousemaan ja tuulettumaan pois. Jos haluat lattialämmityksen, se käy. Sinun tulee vain muistaa olla sammuttamatta lattialämmitystä kesällä, vaan pitää se päällä ympäri vuoden. Tämä johtuu siitä, että lattialämmityksellä lisäät vesihöyryn painetta maassa, ja jos katkaiset lisälämmön, vesihöyry nousee ylös mukanaan kosteus ja värjäytymät. Myös ongelmia kiinnitysmateriaalin kanssa voi esiintyä. Kannattaa jyrsiä pintaa paremman kiinnityksen saavuttamiseksi. Onnea// Tartan

• Tykkään
Janmagnusp
  • Laddar…
ok kiitos, nyt tiedän, että se ei ole mitään outoa. Yritän varmaan laatoittaa ilman jyrsintää ensin, koska tämä tuo mukanaan niin paljon työtä ja pölyä.

Ystävällisin terveisin Anders

Selitys ongelmiisi on tartan antanut.
Mielestäni sinun pitäisi kutsua paikalle asiantuntija tarkistamaan tilannetta ennen kuin aloitat, koska sinulla on jo ongelmia.
Kun katson kuvia, minusta näyttää siltä, että seinällä on jo hometta, luultavasti pölyn vuoksi.
Kysymys on, miten värit kestävät, jos ne suljetaan kaakelien taakse. Jos muistan oikein, öljymaalit ja betoni eivät sovi kovin hyvin yhteen, eikä silloin ole kyse tiiviydestä.
Mielestäni kaikki vanha materiaali pinnalta pitäisi poistaa ennen kuin teet mitään. Sen jälkeen sinun tulisi keskustella laastin ja saumalaastin valmistajan kanssa saadaksesi sopivat tuotteet.

On olemassa keinoja injektoida, jotta kapillaarinen imeytyminen pysähtyy.
Kosteussulku tai ei, lattia voidaan käsitellä niin, että se on tiivis. Onko se negatiivista, jos se tehdään, kun se on täysin puhdas, en halua esittää mielipidettäni. Kosteusmekaniikan ammattilaisilla on kokemusta erilaisista ratkaisuista, joten mielestäni sinun kannattaa nyt ottaa kustannukset vastaan ja saada neuvoa.

minkä asiantuntijan minun pitäisi ottaa yhteyttä? Ja mitä sellainen voi maksaa?
Olisiko hyvä sijoittaa kosteudenpoistajaan?

Ystävällisin terveisin, Anders

• Tykkään
Charlotta Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.