Etsin apua seuraavan...

Minulla on 1,5-plantaihen paritalo, joka on rakennettu 60-luvulla, puu-koolatussa kellarissa on betonista tehtyjä reikiä. Haluaisin avata alakertaa purkamalla pari seinää. Yritän nyt selvittää, onko näillä seiniä rakenteellista merkitystä vai voinko purkaa ne ilman korvausta.

Mikä puhuu sen puolesta, että seinät eivät ole kantavia:

1. Minulla ei ole K-piirustuksia, vain pohjapiirustuksia. Kunnan rakennusinsinööri vilkaisi niitä ja sanoi, että seinät, jotka haluan poistaa, "ei todennäköisesti ole kantavia".

2. Ne eivät ole erityisen raskaita, kaksituumaiset reglarit, raakapontti ja kolmitex. Ei ole paksuja reglarita kattoon nähden.

3. Seinät eivät kulje "yhtenäisenä osana" koko talon läpi. Katso kuva 2.

Mikä puhuu sen puolesta, että reglarit ovat kantavia:

1. Siitä tulisi noin 8 m ilman tukea kattotuolien alla.

Liitän kaksi kuvaa, joissa kuva nro 1 näyttää talon leikkauksen sivusta. Leveys on kuten sanottu noin 8 m, ja kattotuolien tukijalkojen väli on noin 4 m. Bjälklagetin puutavara on 170 mm. Kuva nro 2 näyttää nykyisen pohjaratkaisun ja punaiset seinät ovat ne, jotka haluan poistaa.

hus_sida.gif
hus_ovan.gif

Tiedän, että minun ehkä pitäisi ottaa apua rakennesuunnittelijalta tai vastaavalta, mutta ajattelin, että talotyyppi on niin yleinen, että se on ehkä vakiomallinen rakenne, ja sillä on myös vakio vastaus.

Zephir
 
Todennäköisesti punainen seinä lähellä "a" on kantava, sydänseinä. En usko, että kattotuoli on vapaasti kannattava 8m tällä rakenteella.
 
P
Samaa mieltä. Todennäköisesti kantava ottaen huomioon dimension vs. jänneväli.
 
Vastaustenne avulla ja tutkittuani www.traguiden.se olen myös ymmärtänyt, että en voi vain poistaa seinää, joka on lähinnä A:ta. Se on kuitenkin melko lähellä kantavana, koska tukipylväät ovat niin kaukana sisällä.

Haluan silti poistaa seinän ja laittaa palkin tilalle ja silloin mietin...

1. Haluan mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden. Mitä materiaalia ja mikä ulottuvuus voisi olla mahdollinen? Jänneväli on enintään 5 m.

2. Se on melko tukeva rakenne, joten ajatukseni on upottaa palkin aloituspää olemassa olevaan sisäseinään ja päättää pystysuoraan tukeen ulkoseinässä, mitä mieltä olette siitä?

Zephir
 
Jos upotat palkin kattorakenteeseen, eli katkaiset alakehikon, et rakenna mitään ylöspäin tai alaspäin. Olen tehnyt niin koko uudisrakennuksessani, melkein 40 kattorakennetta on katkaistu ja varustettu kiinnikkeellä, joka sitten lepää palkin päällä. Jos olet kiinnostunut, voin järjestää pari valokuvaa siitä. Todennäköisesti joudut avaamaan yläkerran lattian päästäksesi käsiksi ja tekemään työn. Voit käyttää HEA tai HEB palkkia ja upottaa toisen pään ulkoseinään ja asettaa toisen pään teräspilarille kuten KKR 70*70 tai vastaavaan, joten voit piilottaa sen mihin tahansa seinään. Muista vain, että pilariin kohdistuu melko suuri pistemäinen kuorma. Sopii käyttää teräslevyä sen alla.
 
Alapuu kattotuolissa joutuu pääosin taivutus- ja vetokuormitukselle. Kun alapuu katkaistaan ja tuetaan vain alhaalta, alapuu ei pysty vastaanottamaan vetovoimaa. Tämä voima täytyy tällöin ottaa vastaan jostain muualta, mikä tarkoittaa, että ulkoseinät työntyvät ulospäin.

Välipohjassa, joka ei ole osa kattotuolia, ei ole vetovoimaa eikä vastaavaa ongelmaa ole.
 
Tarkoitus oli enemmänkin kuvata, mitä tapahtuu jos alempi runko ei voi ottaa vastaan vetovoimia. Jos ulkoseinät eivät kestä puristusvoimaa, ne sortuvat kasaan.

Toinen pohdinta. Alarunko on 8 m pitkä ja sen täytyy sisältää vähintään yksi liitos. Todennäköisesti reikälevy tai naulalevy. Tällaisia liitoksia voidaan yleensä pitää yhtä jäykkinä kuin palkki. Täällä ehdotettua liitosta en ainakaan minä laskisi yhtä jäykäksi kuin palkki. Palkkiliitokset mallinnetaan yleensä joko yhtä jäykkinä kuin palkki tai saranaksi. On vaikeaa saada aikaan mitään muuta laskentamallissa. Alkuperäinen alarunko on siis momenttijäykkä seinämän yläpuolella, kun taas ehdotettu liitos on saranallinen (momenttivapaa). Tämä vaikuttaa momentin ja normaalivoimien jakautumiseen koko kattotuolissa. Mitä jos jokin osa kattotuolissa kuormittuu enemmän, kun liitos otetaan käyttöön?

Mitä tulee teräspalkkiin. Elämästä tulee melko hoikkaa. Arveluni on, että se kuuluu poikkileikkausluokkaan 3 ja että seinämän paksuutta on silloin vähennettävä lommahtamisen vuoksi, kun momenttikapasiteettia lasketaan. Vain jotta tämän huomioisi, jos tulee tarpeen laskea.
 
Kiitos kaikista vastauksista.

Olen päättänyt odottaa vähän tämän projektin kanssa, mutta vastauksienne perusteella voin todeta, että kun teen jotain, minun on kutsuttava paikalle rakentaja/insinööri tarkastamaan paikan päällä miltä se näyttää.

Zephir
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.