Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Krickel: Hei, ajattelin laskea vinokattoni teräskiskojen avulla, jotka kiinnitän seinille. Joten kaksi kiskoa tulee olemaan vino ja kaksi suoraa, ja tässä on ongelmani. Kun asennan kiskot niiden väliin, ne tulevat olemaan vinossa suorilla kiskoilla, ymmärrättekö, mitä tarkoitan? Onko kenelläkään vinkkejä tai ideoita, miten voi tehdä tämän? Ajattelin nimittäin asentaa upotettuja valaisimia.
hakaner: Andreas, lue foorumilta kattoluonnontilan ongelmatiikasta. Kuinka vakava ongelma on, on vaikea sanoa, mutta luvut osoittavat, että 70 % kaikista kattoluonnontiloista on kärsinyt jossain muodossa...
Manberg: [citat] On olemassa myös erityinen tasoitetuote tätä varten! Esimerkiksi beckers breplasta J
jomany: Sen yrityksen inspiraatiokuvat saavat mahani kääntymään :x http://www.byggaoinreda.com/images/hem/inspiration-hem.htm ..... anteeksi, minun täytyy sulkea tietokone mennäkseni oksentamaan. ///j
bigsnucke: Tässä on puusepänverstas , joka "pohtii" hieman kotisivullaan puutavaran valintaa. (HUOM Minulla ei ole yhteyttä siihen, ei piilomainontaa...)
Apprentice: Joten selvität, kuinka monta lautaa mahtuu leveyteen. Sitten jaat katon leveyden kummassakin päässä määrällä ja piirrät merkinnät. Jos onnistut tässä ilman rakoja, voit jatkaa eteenpäin. Muuten sinun täytyy tehdä kiiloja sivuille, jotta voit ainakin keskittää laudat. Selvää?
JOW: Ajatelkaa ilmanvaihtoa muutaman kerran, jotta ette saa suhinaa/kohinaa tallenteisiin. Joo, vähän offtopic, mutta spontaani vinkki ei ole koskaan väärin.. ;)
Yrrol: joo, hienoa myös varkaille... :)
Swappe: Etsi putsaus/putsata foorumista. Löytyy paljon tietoa. Jos aiot putsata lecaa, täytä reiät ensin sopivalla laastilla. Kirjoitat, että se on lecaa vuorotellen kiven kanssa, jossa on suuria reikiä.. voiko se olla betoniharkko? Laita kuva esille, niin ehkä useammat kiinnostuvat.. Onko se putsausta aiemmin vai "puhdasta" seinää?
Miles: Kiitos vastauksista :) Seuraavaksi huggmejsel!!
pbengtsson: Olen saanut paljon erikoislistoja puusepäntehtaalta. Ei pitäisi olla ongelmia tehdä lista, jonka avautumiskulma on 130 astetta.
Krawk: Seinä on todennäköisesti vakauttava. Eli estää taloa romahtamasta korttitalona, kun tuulee. Mutta toisaalta se on hieman epätavallinen ratkaisu rakentaa tuulijäykiste "koolauksilla"...
Mikael_L: Ja 45x45 ja kaksinkertaiset pbs-levyt ovat varmasti erittäin tukevat, epäilen, että huomaa eroa 45x70:een verrattuna. ;) Mutta vähän "heilahdusvaraa" ruuvatessa saattaa olla hyvä idea. Vielä parempi etu on se, että se lisää mahdollisuutta löytää yksi tai useampi koolauspuu, kun halutaan kiinnittää jotain todella raskasta.
Ottman: Kuvan yläpuolella oleva ilmiö kutsutaan ulokkeeksi, mitä tehtiin ennen vanhaan. Tämä tehtiin, jotta voitiin asettaa puupalkit vierekkäin, mutta tätä menetelmää ei enää suositella (lopetettiin muuraukset näin 60-luvulla), koska nämä ulokkeet voivat murtua ja rikkoa savupiipun lattian läpi. Panostaisin niiden poistamiseen ja jättäisin tuuletetun tilan (paljon paljon parempi).
Jan-Å: [citat] Mikä kannattaa taloudellisesti riippuu sijainnista. Suurkaupunkialueilla, joissa talojen hinnat ovat korkeat, kannattaa rakentaa uutta, kun taas väestön vähenemisalueilla, joissa käytetyt talot ovat huomattavasti halvempia kuin uudet, kannattaa ostaa käytetty riippumatta kunnosta. Mutta sitten täytyy myös löytää tontti, jolla haluaa asua, jos se ei onnistu, on käytetty talo
J.A: Kiitos linkistä. Itse asiassa minulla on tilaa pidentää portaita vielä enemmän, jopa 400 cm (pitkä osa) ei oikeastaan ole ongelma. Ja ehkä se vain tekee portaista vielä mukavammat...? Minun täytyy kysellä lisää ja jutella vielä kerran portaanvalmistajan kanssa...
pjop: Hei, meidän pitää sulauttaa meidän insats. Suunnitelma on - Paloseinä 10 cm kevytbetoni, 45 mm teräsrankoja ja ilmarako, kipsi - Kehystys mineritlevyllä ja teräsrangoilla Onko tämä OK rakenne vai tuleeko teräsrangat laajenemaan ja halkeamaan mineritin? P
turmenator: Hei Olen parhaillaan remontoimassa kellarissa olevaa huonetta, jossa seinillä oli jonkinlaista muovimaalia. Rappausta oli irronnut lattian rajasta tietyissä kohdissa myös. Olen nyt raaputtanut pois kaiken muovimaalauksen seiniltä ja irtonaisen rappauksen, mutta en tiedä onko kyseessä kalkkilaasti vai kclasta? Voiko sen helposti tarkistaa? Olen kiitollinen hyvistä neuvoista, miten rapata ja
Sipuli: Ulkoistaa - emme uskalla tehdä sitä itse. Vaihtoehtona olisi poistaa seinä keittiön ja olohuoneen väliltä ja suurentaa keittiötä näin, mutta olisi sääli "pilata" talon tunnelma sillä tavalla. Ajattelin ensin kysyä täältä, onko portaiden siirto ylipäätään järkevä toimenpide.
cederbusch: Tiputusnenä, ehdottomasti. Mutta sitä ei ilmeisesti oltu keksitty -36. :) Ei ole myöskään väriä kärjissä. Mutta julkisivu maalataan uudelleen, joten sitten tulee väriä. Katsotaan jaksanko vaivautua pyörähtämään saha kädessä.
carl16gustaf: [citat] Olen avannut olemassa olevaan taloon niin, että ilmanvaihto on yhdistetty mekaaniseen poistoilmanvaihtoon. Minulla ei kuitenkaan ole tällä hetkellä erillistä "rakennusilmanvaihtoa". Minulla ei ole puun kosteusmittaria, mutta on hygrometri, joka näyttää 42 %. Kun huomasin kosteuden alareunassa, purin hieman auki (en ole vielä tasoittanut) nähdäkseni, voisinko löytää lähteen.
danielr112: Kyllä se on totta. Laiska kun olen, haluan ne levyä vasten ;)
Yrrol: anticimex sanoi, että todennäköisesti ei ollut vaaraa makuuhuoneissani... mutta en asentaisi uutta eristystä ja levyjä ennen kuin syy on täysin korjattu.. enkä peittäisi ikkunoita muovilla, sitä hän ei hyväksynyt, keskustelun lopussa hän huomautti, ettei hän uskaltanut neuvoa mitään muuta kuin äärimmäistä varovaisuutta... joten nyt rakennusprojekti seisoo.. bah..
Bjoern: [citat] Joo, jos se on niin helvettiä, niin kanaverkon kanssa se on kyllä kingiä. Kuulostaa järkevältä toimintatavalta, kyllähän se kuitenkin on niin, että noin tehdään, kun rapataan.
carlbanan: Hei taas! Ei tullut kauppaa siellä kesällä (eri syistä), mutta talo on yhä edelleen myynnissä enkä ole oikein pystynyt unohtamaan sitä :) Minulla on joitain kysymyksiä, jotka ehkä ovat vaikeita vastata teille, mutta yritän! Talo onhan suorakaiteen muotoinen, 1½ kerrosta...Hirsirunko, noin 10x7 metriä...Epäilen, että talon läpi menevä seinä on kantava, ja jos kaupat nyt
Scitz0: Tulin juuri ajatelleeksi, että lattia ei mene aivan reunaan asti :( ... pieni rako, ehkä enintään 5 mm siinä missä se on suurimmillaan. Mutta voiko sen ehkä piilottaa ilman, että laittaa jalkalistan?
läppglans: se on asunto. en ole varma kuinka vanha talo on, mutta vähintään 30 vuotta. jos puran lattian, miten käy äänenvaimennuksen kanssa??