1 276 lukukertaa ·
2 vastausta
1k lukukertaa
2 vastausta
Rakennuskosteus & lattialämmitys
Hei
Rakennan lisäosaa talooni ja olen kohdannut joitain ongelmia, joista toivon jonkun voivan auttaa minua. Rakennan laatalle maahan ja laatta valettiin syyskuun lopussa viime vuonna. Koska rakennan itse, se etenee melko hitaasti. Katto ja seinät saatiin paikalleen marraskuussa ja eräänä kylmänä päivänä tammikuun alussa asensin ikkunat. Kun ikkunat oli asennettu, aloin lämmittää koko rakennusta rakennuslämmittimellä ja viime viikolla kytkin lattialämmityksen. Koko ajan olen varonut, etten päästä kosteutta rakenteisiin ja uskon, että olen onnistunut siinä. Ongelmana nyt on, että sen jälkeen kun lattialämmitys laitettiin päälle, näen hieman kosteutta seinien alaosissa joissakin paikoissa. Mistä luulette sen johtuvan? Onko se laatan kosteutta, joka vapautuu nyt, kun lämpö on päällä? Voisiko se olla kosteutta, joka tulee esiin ohjauspuitteista, kun lämpö käynnistetään? Jokin muu ajatus? Tänään on myös ollut merkittävä sään muutos. Eiliseen asti on ollut tasaisesti alle -5 pitkään ja tänään on yhtäkkiä ollut muutama lämpöaste.
Rakennan lisäosaa talooni ja olen kohdannut joitain ongelmia, joista toivon jonkun voivan auttaa minua. Rakennan laatalle maahan ja laatta valettiin syyskuun lopussa viime vuonna. Koska rakennan itse, se etenee melko hitaasti. Katto ja seinät saatiin paikalleen marraskuussa ja eräänä kylmänä päivänä tammikuun alussa asensin ikkunat. Kun ikkunat oli asennettu, aloin lämmittää koko rakennusta rakennuslämmittimellä ja viime viikolla kytkin lattialämmityksen. Koko ajan olen varonut, etten päästä kosteutta rakenteisiin ja uskon, että olen onnistunut siinä. Ongelmana nyt on, että sen jälkeen kun lattialämmitys laitettiin päälle, näen hieman kosteutta seinien alaosissa joissakin paikoissa. Mistä luulette sen johtuvan? Onko se laatan kosteutta, joka vapautuu nyt, kun lämpö on päällä? Voisiko se olla kosteutta, joka tulee esiin ohjauspuitteista, kun lämpö käynnistetään? Jokin muu ajatus? Tänään on myös ollut merkittävä sään muutos. Eiliseen asti on ollut tasaisesti alle -5 pitkään ja tänään on yhtäkkiä ollut muutama lämpöaste.
Olen avannut olemassa olevaan taloon niin, että ilmanvaihto on yhdistetty mekaaniseen poistoilmanvaihtoon. Minulla ei kuitenkaan ole tällä hetkellä erillistä "rakennusilmanvaihtoa". Minulla ei ole puun kosteusmittaria, mutta on hygrometri, joka näyttää 42 %.ordain sanoi:
Kun huomasin kosteuden alareunassa, purin hieman auki (en ole vielä tasoittanut) nähdäkseni, voisinko löytää lähteen. Kun laitan käteni seinään, tuntuu kuin sisäpuolella tuulensuojan päällä olisi hieman huurretta. Seinät koostuvat: kipsilevy-lastulevy-diffuusiokalvo-145mm pystyeristys-45mm vaakasuora eristys-tuulensuoja-ilmarako-paneeli.
Oma teoriani on, että se on kosteutta laatasta/rakennusmateriaalista, joka tulee ulos, kun laitoin lämmön päälle ja joka sitten muodostaa kuurankukkaa tuulensuojan sisäpuolelle. Kun sitten tuli leudompi sää, kuura sulaa ja se aiheuttaa kosteutta seinään. Voisiko tämä pitää paikkansa, ja siinä tapauksessa sen pitäisi hävitä heti, kun saan tuuletettua kaiken kosteuden. Mitä mieltä olette ideasta laittaa lattialämmitys täydelle teholle päästäkseni eroon kosteudesta?
Klikkaa tästä vastataksesi