Hei!

Olen parhaillaan remontoimassa keittiötäni. Yhdellä seinällä on ollut kiinteät kaapit ja kun ne on poistettu, osa rappauksesta on irronnut. Ajattelin täyttää reiät talokorjauslaastilla, mutta ongelmana on, että alusta (vanha rappaus) on niin haurasta, että se murenee heti, kun siihen koskee.

Onko olemassa jotain keinoa sitoa vanha rappaus paremmin ennen uuden rappauksen levittämistä?

Kyseinen seinä on luultavasti masuunikuonatiilistä tehty ja peitetty noin 1½ cm rappauksella.

Poista kaikki, mikä on suoraan löysää, sitten pohjustat ja kitat Husfixillä tai kipsilaastilla tai jotain.

Jos sinulla on vähän kiinnityspintaa, voit iskeä paikalleen kipsilevyn, jonka liimaat kipsilaastilla. Mutta kuten sanottu, pohjusta ensin.

Ok. Primer siis. Minun täytyy kysyä paikalliselta bygghandelilta.

Kiitos avusta.

Thomas59
En ole lainkaan ammattilainen rappauksessa, mutta törmäsin johonkin vastaavaan, kun remontoisin keittiötä. Aloitin kaivamalla vähän joitakin halkeamia, ja puolet seinästä romahti alas. Rappaus oli vuodelta 1904 ja tehty jonkinlaiselle juuttialustalle (?) ja vähän rautalankaa.

Primoin ja ruuvasin myös kanaverkkoa runkojen väliin ja sitten rappasin sen päälle. Se oli iso pinta ja kokeilin talofixillä, mutta sain halkeamia kuivumisen aikana (liian paksuja kerroksia ehkä), joten vaihdoin jonkinlaiseen rappauslaastiin, jonka rautakauppa suositteli. Toimi hyvin ja vähän harjoitusta saatuani homma alkoi sujua aika hyvin.

Ei ole aavistustakaan, oliko se oikea menetelmä, mutta se toimi minulle.

Thomas59 sanoi:
En todellakaan ole mikään ammattilainen rappauksessa, mutta törmäsin johonkin vastaavaan, kun remontoin keittiötä. Aloin vähän raaputtaa joitakin halkeamia, ja puoli seinää romahti alas. Rapatus oli vuodelta 1904 ja tehty ruoko (?) ja vähän rautalankaa pohjalle.

Pohjustin ja sitten ruuvasin kiinni myös kanaverkon koolinkien väliin ja rappasin siihen. Se oli suuri pinta-ala, ja kokeilin talofixillä, mutta sain halkeamia kuivatuksessa (ehkä liian paksut kerrokset), joten vaihdoin johonkin rappauslaastiin, jota rakennusmarkkinat suosittelivat. Toimi hyvin, ja hieman harjoiteltuaan sain tekniikan aika hyvin.

En tiedä, oliko tämä oikea tapa toimia, mutta se toimi minulle.
Joo, jos se on niin helvettiä, niin kanaverkon kanssa se on kyllä kingiä. Kuulostaa järkevältä toimintatavalta, kyllähän se kuitenkin on niin, että noin tehdään, kun rapataan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.