Mitä olen löytänyt ja lukenut, on hyvin selitetty, miten ulkoseinät tulee eristää eri paksuuksilla ja vaihdellen pysty- ja vaakasuuntaista eristystä. Yksitasoisissa taloissa olen löytänyt kuvia, joissa puhallusvillaa on ruiskutettu 40-50 cm paksuudelta kattoon. Mutta miten se ratkaistaan, jos aikoo rakentaa 1,5-kerroksisen talon ja eristää yläkerran kattopalkkien välin? Jotta saadaan tuuletusrako, olen nähnyt, että laitetaan väli kappaleen 25 mm paksuudelta kattopalkkien sivuille ja laitetaan vaneria tai masoniittia kattopalkkien väliin, mikä vähentää eristeen paksuutta katossa entisestään. Eräs ehdotus, jonka olen saanut, on: Kun kattopalkit on asennettu, naulataan raakaponttia tai vaneria tavalliseen tapaan, sitten laitetaan 45x45 kappale jokaisen kattopalkin päälle, sitten uusi kerros raakaponttia tai vaneria. Silloin eristeen täysi paksuus on kattopalkeissa ja tuuletusraot katossa on valmiina. Ehkä se on kallis rakenne? mutta se tuntuu tukevammalta mielestäni. 1200 mm kattopalkkien välillä ja oletettavasti eristetään vaakasuuntaisesti. Olen nähnyt, että osa on asentanut diffuusiosulkua ja sitten kiinnittänyt kattopäällisen kattopalkkeihin, tuntuu, että kylmäsilta kattopalkeissa ei ole katkennut? Ajatus minulla on; jos eristetään vaakasuuntaisesti kattopalkkien väliin, sitten poikittain 45 eristystä, sitten diffuusiosuoja. Silloin minulla on väärä suunta rimoille (vaaka) kattopäällisen kiinnittämiseen, esimerkiksi helmipontti, jos silloin valitsee rakentaa asennustilan pystyrimoilla, kuten olen nähnyt esimerkkejä ulkoseinissä.
Kiitollinen kommenteista tai samanlaisista aiheista tässä foorumissa.

Hei!

Minulla on sama pohdinta kuin sinulla, ja olen ajatellut laittaa öljykarkaistua masonitea suoraan kattorakenteisiin ja sitten 25 mm välikoolauksen sekä sen jälkeen raa'an pontin, kattopaperin jne.

Jos jollakulla on toinen idea, niin kirjoittakaa d^_^b

Berliner
Hei,
sen sijaan, että käyttäisit råspont, sinun pitäisi käyttää diffuusioavoin underlagsduk. Silloin vältät ilmarakon ja voit eristää sitä vasten.

Berliner

Berliner
ja se maksaa alle puolet + menee kolme kertaa nopeammin.

Berliner

Hei!

Haluan mielelläni rakentaa materiaaleilla, jotka ovat olleet olemassa jonkin aikaa, jotta tiedetään, ettei tule ongelmia tulevaisuudessa.

Aion itse pitää auki harjaan asti, joten tuulelle ei jää paljoa tilaa, mutta kiitos kuitenkin vinkistä. d^_^b

Ystävällisin terveisin, Alexandersson_1

Tai sitten teet kuten tavallisesti, lisäät kannakkeita alaspäin lisätäksesi eristyksen paksuutta.
Miksi rakentaa kaksoiskerroksella raakaponttilautaa?

Hei!

Läpivientiin rakentaminen kattorakenteiden päälle ei ole hullumpi idea, sillä näin vältytään vaivasta asentaa levyjä sisältäpäin. Ei pidä olla kaksinkertaista raakalautaa, vaan naulataan masonite kattorakenteiden päälle, sitten 45*45 jokaista kattorakennetta kohden ja sitten raakalauta ja huopa kuten tavallista.

Mitä mieltä olette ideasta, että diffspärrin asennuksen jälkeen kattoon asennetaan lisäkerros, jotta saadaan asennustila sähkölle? Jos valitsee masoniitin saadakseen ilmarako kattotuoleihin, onko välttämätöntä, että sen pitäisi olla öljykarkaistu?
Kehän pitäisi olla tuuletettu räystäiden kautta, mutta pitäisi myös tuulettaa kattotuolien välillä, eikö niin? Onko eroa, onko avoin kattohuippu vai ei? Tosin, jos kattohuippu on avoin, ei ehkä ole ilmanvaihtoritilöitä räystäissä, eikö se ole umpinainen siellä? Onko kenelläkään vinkkejä siitä, mitä tarvikkeita käytetään ilmanvaihtoon kattotuolien välillä?

Tuuletuksen kattotuolien välillä luot masoniitilla, räystäältä harjaan asti, jos sinulla on ullakko, se menee räystäältä ullakolle.

Yksi tapa tehdä tuulettuva harja on jättää viimeinen laudoitus väliin, sitten asetetaan palkki pystyasentoon, johon harjapannut asetetaan. Tähän on olemassa myös erityisiä metalliosia, jos ne koetaan tarpeellisiksi.

Asennustilan saat, kun asetat harvalaudat ristikkäin kattotuolien kanssa, harvalautoja käytetään sitten kipsilevyn kiinnittämiseen tai paneelin siihen osaan.

Hei!

Olen lukenut hieman enemmän öljykarkaistusta masoniitista ja vaikuttaa siltä, että mielipiteet ovat jakautuneet öljykarkaistun ja tavallisen masoniitin välillä. Että öljykarkaistu ei päästä kosteutta ulos yhtä hyvin kuin tavallinen masoniitti. Ensimmäinen kysymykseni on siis, eikö tavallinen masoniitti heikkene kosteudesta ja murene muutaman vuoden jälkeen.

Mitä mieltä olette?

Andreas Högfälterud voit kiinnittää vielä yhden kerroksen muovin sisäpuolelle ja eristää, niin pääset eroon vähän kylmäsilloista, mutta jos kyseessä on vain sähköasennus, niin harvalla paneelilla pärjää.

Terveisin Alexandersson_1

Kävin katsomassa vähän thermisol.se-sivustoa... Katon eristäminen solumuovilla oli minulle uutta ja eristäminen raakapinnan yläpuolella, onko jollain kokemusta siitä? Thermisol-sivustolla he kirjoittivat, että voi tulla ongelmia tuulettuvien ullakkotilojen kanssa, jos katto on hyvin eristetty. Heillä oli tietyissä tyypeissä ei lainkaan ilmaväliä kattotuoleissa, vain minimaalinen harjatuuletus, mikä tuntuu kummalliselta minusta. Kuinka suuri ongelma kosteus on tuuletetussa ullakkotilassa oikeastaan. Jos on avointa harjaan asti, niin onhan huonosti tarkastusluukkuja eristyksen päälle.

• Tykkään
Bigboss
  • Laddar…
Andreas, lue foorumilta kattoluonnontilan ongelmatiikasta. Kuinka vakava ongelma on, on vaikea sanoa, mutta luvut osoittavat, että 70 % kaikista kattoluonnontiloista on kärsinyt jossain muodossa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.