12 770 lukukertaa ·
70 vastausta
13k lukukertaa
70 vastausta
Pitäisikö ostaa vanha talo ja kunnostaa kaikki vai rakentaa uusi talo?
Niin voi olla, verrattuna estwings taloon kuulostaa sekin paljolta. Emme ole katsoneet tätä lainkaan, koska ostimme purkutalon :eek: joka on kunnostettu, oli tärkeämpää estää veden pääsy perustuksen ja katon läpi kuin korjata lämmitysGladh sanoi:
Täällä on paljon tehtävää jatkossa, jos haluaa, esimerkiksi lisäeristää ullakko, ja ehkä joidenkin ikkunoiden vaihto on kannattavampaa kuin olen tajunnut
hei kaikki,,,
minulla on pieni kysymys teille, ja erityisesti Havsutkikt ja gladh.
sinä jolla on niin suuret talot, 230 m² ja 180 m²,, mikä oli syynä siihen, että valitsit niin suuret talot,, oletan ettette ole niin monta lasta,,
asun nyt 66 m² asunnossa, 2 huonetta ja keittiö ,,, se riitti tosiaan, jos kolminkertaistaisin asuntoni 180 m²:iin, niin tulisi paljon ylimääräisiä huoneita ja käyttämättömiä tiloja,,, tiedän että on hauskaa omistaa suuria tiloja, siitä kaikki pitävät, ehhehe,, mutta eikö pitäisi olla niin, että se riittää juuri perheelle, jotta talo ei olisi liian suuri,
havsutkikt joka rakensi talon 230 m² äskettäin, et ole varmaan saanut paljon ilmaista m² kaupan päälle vai ehhehe
tai jotain super alennusta???, sillä lisääntynyt m² tarkoittaa lisääntyneitä kustannuksia talon rakentamisessa, mutta myös sen ylläpidossa myöhemmin??... miten perustelet??? mietin isoa tai pientä taloa, hintaa, jne.,, olisi hyvä saada vähän neuvoja joltakulta joka on rakentanut, ehehe
terveisin
sinä jolla on niin suuret talot, 230 m² ja 180 m²,, mikä oli syynä siihen, että valitsit niin suuret talot,, oletan ettette ole niin monta lasta,,
asun nyt 66 m² asunnossa, 2 huonetta ja keittiö ,,, se riitti tosiaan, jos kolminkertaistaisin asuntoni 180 m²:iin, niin tulisi paljon ylimääräisiä huoneita ja käyttämättömiä tiloja,,, tiedän että on hauskaa omistaa suuria tiloja, siitä kaikki pitävät, ehhehe,, mutta eikö pitäisi olla niin, että se riittää juuri perheelle, jotta talo ei olisi liian suuri,
havsutkikt joka rakensi talon 230 m² äskettäin, et ole varmaan saanut paljon ilmaista m² kaupan päälle vai ehhehe
terveisin
Jäsen
· Västragötaland
· 870 viestiä
Juuri tämä suurten talojen rakentaminen, kun kerran rakentaa, on ollut keskustelun aiheena useissa muissa ketjuissa. Johtopäätös oli periaatteessa kaksi leiriä, joista minä ja muutama muu ei nähnyt sitä outona ja se oli elämänlaatu ja mukavuus, josta maksoimme suhteellisen vähän. Toinen puoli keskittyi tiukasti mahdollisimman tehokkaaseen ja mahdollisimman edulliseen taloon. Meitä on perheessä viisi ja meillä on usein paljon vierailijoita, suuri talo sopii meille elämämme mukaisesti. Meillä on tarve saada 25 henkilöä illalliselle istumaan ilman, että koko taloa tarvitsee kalustaa uudelleen, muilla ei ole.dvd1234 sanoi:hej alla,,,
te, joilla on niin suuret talot, 230 neliötä ja 180 neliötä, mikä oli syy siihen, että valitsitte niin suuret talot, oletttaakseni, ettei teillä ole montaa lasta,
asun nyt asunnossa 66 neliötä, 2 huonetta ja keittiö, se riittää itse asiassa, jos kolminkertaistaisin asuntoni 180 neliöön, niin siellä olisi paljon ylimääräisiä huoneita ja käyttämättömiä pintoja, toki on hauskaa, että on isoja tiloja, kaikki pitävät siitä, hehe, mutta eikö pitäisi olla juuri riittävästi perheelle, jotta talo ei tule liian suureksi,
havsutkikt, joka rakensi talonsa 230 neliötä äskettäin, et kai saanut paljoa ilmaisia neliöitä kaupan päälle vai hehetai jotain superalennusta??, koska lisääntyneet neliöt tarkoittavat lisääntyneitä rakennuskustannuksia, mutta myös ylläpitokustannuksia myöhemmin??... miten päädyit näihin lukuihin??? mietin suurta tai pientä taloa, hintaa jne., hyvä saada neuvoja joltakulta, joka on rakentanut, hehe
ystävällisin terveisin
Ostin taloni melkein kolme vuotta sitten ja olen käytännössä kunnostanut kaiken alakerrassa. Voin siksi jakaa hieman neuvoja ja ajatuksia siitä, miten toimin. HUOM En osannut mitään remontoinnista aloittaessani, olin aloittelija mutta hieman kätevä ja tarkka. Ostin talon hintaan 765000, uusi katto vuodelta 2004, hyvä ja kuiva kellari, hyvä sijainti, uusi ulko-ovi ja muutama uusi kolminkertainen ikkuna. Toisin sanoen hyvä talo.
Lämmitysjärjestelmä oli öljypohjainen, joten hankin halvan pelletslämmittimen, jonka liitin kattilaan, tämä säästää rahaa, jota tarvitaan remonttiin. Otin lainaa pankista 60000 uutta keittiötä varten, mutta maksoin autolainan jäljellä olevan velan, koska remontoisin kokonaan itse ja opettelin edetessäni, mikä oli taloudellisempi ratkaisu ja sain 2000 ylimääräistä kuukaudessa (käytän noin 4-5000 kuukaudessa).
Mitä ei osaa, sen oppii nopeasti täällä foorumilla, ensimmäinen oli putkityöt. Vaihdoin kaikki patterit yksiputkijärjestelmästä kaksiputkijärjestelmään, vanhat putket olivat lattialla mutta nyt ne riippuvat kellarin katossa ja nousevat esiin pattereiden kohdalla (eristin nekin tietysti). Aloitin yksinkertaisesti yhdestä kulmasta ja opettelin matkan varrella, (tietysti laskin, mikä teho tarvitaan sekä pattereille että putkiston mitoitukselle), kaikki tiedot löytyivät täältä foorumilta, kiitos kaikille… Nyt lämmityskustannukset olivat alhaisemmat ja pystyin sijoittamaan ylimääräiset säästöt loppuosaahan, ostin materiaaleja kun löysin ne halvalla ja käytän paljon aikaa, puran jonkun seinän ja rakennan uuden. Kipsaan missä on epätasaisuutta ja olen tarkka kittauksen, kipsikulmien ja tapetin suhteen, ennen maalaamista. Kipsasin narisevan lattian, koska minulla ei ollut kannatinpalkkeja narisevien lattialautojen kiinnittämiseen. Rakensin portaikon uudelleen tammiparketilla (pidensin askelmia hieman myös).
Nyt keittiö on melkein valmis, vanha keittiö oli kulunut ja pieni, se lähti pois ja keittiöstä tuli olohuone, sitten tein vanhasta olohuoneesta suuremman keittiön. Tuli todella hyvä mutta vaati jonkin verran putkitöitä ja vastaavaa. Olen vaihtanut kaikki muovimatot saksanpähkinäparkettiin ja laskenut alas sisäkattoa upotettujen valojen kanssa. (talo on muuten 1/2 kerrosta 108 neliötä).
Noh, se oli paljon työtä mutta olen käyttänyt aikaa ja ollut erityisen tarkka, kaikki maksoi yhteensä noin 120 000 (kuten kodinkoneet jääkaappi+pakastin 16000, uuni 5000, mikro 4500, liesi 10000, liesituuletin 7500, 4cm*8m saksanpähkinätasot 16000) ja tarvitsen noin 20000 lisää mutta se on hienompi kuin uudet normaalivarustellut talot. Tasot 2kpl koolla 60cm*4m tilasin puusepältä leikattavaksi/liimattavaksi kokoon 70cm*4m ja loput liimattiin yhteen keittiösaarekkeeksi noin 1*2m, työ maksoi vain 1000 euroa, vertaa samaan esim. Kvik (30-40 000?).
Neuvoni on käyttää aikaa, varmistaa että talossa on kuiva kellari/välikatto, hyvä katto ja ulkokuori, sitten tulee mielikuvitus ja siitä tulee hauskaa, lopun oppii (ei ole vaihtoehtoa ;-))…
Onnea/Matz
Lämmitysjärjestelmä oli öljypohjainen, joten hankin halvan pelletslämmittimen, jonka liitin kattilaan, tämä säästää rahaa, jota tarvitaan remonttiin. Otin lainaa pankista 60000 uutta keittiötä varten, mutta maksoin autolainan jäljellä olevan velan, koska remontoisin kokonaan itse ja opettelin edetessäni, mikä oli taloudellisempi ratkaisu ja sain 2000 ylimääräistä kuukaudessa (käytän noin 4-5000 kuukaudessa).
Mitä ei osaa, sen oppii nopeasti täällä foorumilla, ensimmäinen oli putkityöt. Vaihdoin kaikki patterit yksiputkijärjestelmästä kaksiputkijärjestelmään, vanhat putket olivat lattialla mutta nyt ne riippuvat kellarin katossa ja nousevat esiin pattereiden kohdalla (eristin nekin tietysti). Aloitin yksinkertaisesti yhdestä kulmasta ja opettelin matkan varrella, (tietysti laskin, mikä teho tarvitaan sekä pattereille että putkiston mitoitukselle), kaikki tiedot löytyivät täältä foorumilta, kiitos kaikille… Nyt lämmityskustannukset olivat alhaisemmat ja pystyin sijoittamaan ylimääräiset säästöt loppuosaahan, ostin materiaaleja kun löysin ne halvalla ja käytän paljon aikaa, puran jonkun seinän ja rakennan uuden. Kipsaan missä on epätasaisuutta ja olen tarkka kittauksen, kipsikulmien ja tapetin suhteen, ennen maalaamista. Kipsasin narisevan lattian, koska minulla ei ollut kannatinpalkkeja narisevien lattialautojen kiinnittämiseen. Rakensin portaikon uudelleen tammiparketilla (pidensin askelmia hieman myös).
Nyt keittiö on melkein valmis, vanha keittiö oli kulunut ja pieni, se lähti pois ja keittiöstä tuli olohuone, sitten tein vanhasta olohuoneesta suuremman keittiön. Tuli todella hyvä mutta vaati jonkin verran putkitöitä ja vastaavaa. Olen vaihtanut kaikki muovimatot saksanpähkinäparkettiin ja laskenut alas sisäkattoa upotettujen valojen kanssa. (talo on muuten 1/2 kerrosta 108 neliötä).
Noh, se oli paljon työtä mutta olen käyttänyt aikaa ja ollut erityisen tarkka, kaikki maksoi yhteensä noin 120 000 (kuten kodinkoneet jääkaappi+pakastin 16000, uuni 5000, mikro 4500, liesi 10000, liesituuletin 7500, 4cm*8m saksanpähkinätasot 16000) ja tarvitsen noin 20000 lisää mutta se on hienompi kuin uudet normaalivarustellut talot. Tasot 2kpl koolla 60cm*4m tilasin puusepältä leikattavaksi/liimattavaksi kokoon 70cm*4m ja loput liimattiin yhteen keittiösaarekkeeksi noin 1*2m, työ maksoi vain 1000 euroa, vertaa samaan esim. Kvik (30-40 000?).
Neuvoni on käyttää aikaa, varmistaa että talossa on kuiva kellari/välikatto, hyvä katto ja ulkokuori, sitten tulee mielikuvitus ja siitä tulee hauskaa, lopun oppii (ei ole vaihtoehtoa ;-))…
Onnea/Matz
Kiitos matzen. Tuntuu hyvältä tietää, että se onnistuu, jos haluaa.
Heidvd1234 sanoi:hei kaikki,,,
teillä, joilla on niin isoja taloja, 230 kvm ja 180 kvm, mikä oli syynä, että valitsitte niin isoja taloja, oletan, että teillä ei ole niin paljon lapsia,,
asun nyt asunnossa 66 kvm, 2 huonetta ja keittiö,,, se riitti itse asiassa, jos kolminkertaistaisin asuntoni 180 kvm:iin, niin tulisi paljon ylimääräisiä huoneita ja hyödyntämätöntä tilaa,,, tiedän, että on hauskaa olla isoja tiloja, niin ajattelee kaikki, hehehe,, mutta eikö pitäisi olla niin, että juuri riittää perheelle, jotta talo ei olisi liian suuri,
havsutkikt, joka rakensi taloa 230 kvm äskettäin, etköhän saanut paljon ilmaista kvm kaupan päälle ja hehehetai jotain superalennusta??, koska suurempi kvm tarkoittaa suurempia kustannuksia talon rakentamiseen, mutta myös sen ylläpitoon myöhemmin??... kuinka ajattelit??? mietin suurta tai pientä taloa, hintaa jne, on hyvä saada neuvoja joltakin, joka on rakentanut, ehehe
terveisin
pinta-alaa ajatellen pohdin näin. Siskollani on yksikerroksinen talo, 125 neliötä. Verrattuna omaani, joka on 108 neliötä, on sanottava, että suosin sitä, että minulla on hieman yksityisempi yläkerta makuuhuoneineen ja muine tiloineen. Hyvä voida vetäytyä rauhaan joskus, erityisesti kun on vieraita.
Harkitse myös talon ostamista, jossa on kellari, sillä siihen saa paljon ylimääräisiä neliöitä varastotilaa, pesutupaa, työkaluja, puutyöpajaa, kotiteatteria tai mitä tahansa. Siellä on myös lämmitysjärjestelmä, joten ymmärrätte, että minulla on enemmän asuintilaa kuin siskollani, vaikka hänen 125 neliöstään noin 15 menee kylpyhuoneeseen ja 10 pannuhuoneeseen.
Hinta lasketaan osittain tilan perusteella taloa ostaessa, mutta mitä näen hintakuvioissa, hinta ei nouse niin paljon, jos talossa on kellari. Minulle kellari on kuitenkin korvaamaton. Mutta jos se tuntuu vilpoiselta ja haisee kummalta (kellarinhaju), kannattaa olla varovainen.
Taloni arvo on nyt noin 1,1 milj. ja minulla on noin 800 000 lainaa, yläraha on poissa noin neljän vuoden kuluttua ja sitten asun todella halvalla ja tiettyä ylellisyyttä, jo nyt asun halvemmalla kuin entisessä 3:ssanni 75 neliöllä. Nostin lyhennystä 1000 setelillä ylälainasta ja säästin heti yli 30 000 vanhaan 15 vuoden suunnitelmaan verrattuna.
Lämmitykseen menee noin 10 000 vuodessa, joten olen tyytyväinen. Yksi etu puolitoistakerroksisessa talossani on myös se, että vinttini on vain noin 24 neliötä, joten ei paljon lämpöhukkaa linnuille, ja edullista lisäeristää, mikä on nykyinen projekti.
Minulla oli vähän sama ongelma kuin dvd1234:llä ja etsin taloa Göteborgin alueelta. Koska halusin kaiken olevan hienoa, olisi maksanut enemmän remontoida kuin rakentaa uusi. Ne huonokuntoiset talot eivät olleet NIIN paljon halvempia, että USKOISIN sen kannattavan. Se, mikä eniten ohjaa, on varmaan se, löytääkö tarpeeksi houkuttelevan tontin, joka ei maksa enempää kuin mihin pystyy. Remontoinnin etuna on se, että joku sanoi, että kustannuksia voi ottaa vähitellen, mutta se vie myös valtavasti aikaa ja on suuri urakka. Luovutin ja tulee yksinkertaisesti uusi talo, jos haluaa, voi sielläkin tehdä paljon itse.
hei kaikki uudelleen,,
minulla on yksi kysymys... uuden talon rakentaminen maksaa noin 2,5 miljoonaa, ei mitään erityistä nyt, vaan noin arvio jonka olen saanut käsityksenä,, mutta olen kuullut että jos ostaa käytetyn talon ja haluaa sellaisen joka on hieman hyvä niin se maksaa noin 1,7 - 1,8 miljoonaa,, ja sitten pitäisi remontoida noin 300 000 suunnilleen,, silloin päädytään nyt 2 miljoonaan,, joten käytetty talo joka lopulta maksaa noin 2 miljoonaa, ja uusi talo noin 2,5 miljoonaa, miten te ajattelette, mikä on arvokkaampi kuin toinen,,,
ja että käytetty talo joka maksaa noin 1,2 miljoonaa, kuten usein näen ilmoituksissa, niitä pitää remontoida aika paljon, todella paljon siinä tapauksessa,,
vahvistaako tämä minun näkemyksen??
ei mitään erityistä taloa tai kaupunkia nyt, vaan vain yleisiä näkemyksiä,,,
mitä mieltä olette+???., onko minulla oikea näkemys??
minulla on yksi kysymys... uuden talon rakentaminen maksaa noin 2,5 miljoonaa, ei mitään erityistä nyt, vaan noin arvio jonka olen saanut käsityksenä,, mutta olen kuullut että jos ostaa käytetyn talon ja haluaa sellaisen joka on hieman hyvä niin se maksaa noin 1,7 - 1,8 miljoonaa,, ja sitten pitäisi remontoida noin 300 000 suunnilleen,, silloin päädytään nyt 2 miljoonaan,, joten käytetty talo joka lopulta maksaa noin 2 miljoonaa, ja uusi talo noin 2,5 miljoonaa, miten te ajattelette, mikä on arvokkaampi kuin toinen,,,
ja että käytetty talo joka maksaa noin 1,2 miljoonaa, kuten usein näen ilmoituksissa, niitä pitää remontoida aika paljon, todella paljon siinä tapauksessa,,
vahvistaako tämä minun näkemyksen??
ei mitään erityistä taloa tai kaupunkia nyt, vaan vain yleisiä näkemyksiä,,,
mitä mieltä olette+???., onko minulla oikea näkemys??
Se riippuu kai siitä, mitä arvostaa ja miten esim. näkee vanhemman rakentamisen tekniikan (ja arkkitehtuurin) verrattuna moderniin. Henkilökohtaisesti maksan mieluummin enemmän (oikein) saneeratusta talosta 1900-luvun alusta kuin modernista talosta, koska mielestäni kaikki materiaalista käsityötaitoon oli parempaa silloin (ei kaikissa taloissa, mutta useimmissa). Ne asiat, jotka olivat huonompia, olen vaihtanut. Jos rakentaisin taloni tänään samoista materiaaleista (hirsi, 6 cm paksut ja 30 cm leveät puulattiat jne.) ja saman käsityötaidon kanssa, se maksaisi 3-4 kertaa enemmän kuin moderni talo saman kokoisena. Mutta jotkut pitävät moderneista taloista, mitä minä kunnioitan täysin. Myös minä voin ajatella asuvani uudisrakennuksessa, mutta en missä tahansa. Se, missä en halua asua, on vanha talo, joka on remontoitu väärin, eli jossa on yritetty saada näyttämään modernilta sisältä ja ulkoa ja jossa monet vanhat materiaalit on korvattu uusilla. Silloin häviää pointti asua vanhassa talossa.dvd1234 sanoi:hei kaikki taas,,
ihmettelen yhtä asiaa... uusi rakennus maksaa noin 2,5 miljoonaa, ei mitään erityistä nyt, vaan noin hinta jonka olen käsittänyt suunnilleen,, mutta olen kuullut, että jos aikoo ostaa käytetyn talon ja haluaa sellaisen, joka on hieman hyvä, niin se maksaa noin 1,7 - 1,8 miljoonaa,, ja sitten pitäisi remontoida noin 300 000,, silloin ollaan nyt 2 miljoonassa,, joten käytetty talo, joka lopulta päätyy noin 2 miljoonaan, ja uusi rakennus noin 2,5 miljoonaa, miten perustelet sen, kumpi on arvokkaampi kuin toinen,
Jäsen
· Västra Götaland
· 766 viestiä
Täällä lähistöllä rakennetaan juuri nyt uutta taloa, ikkunat ja kaikki ovat paikoillaan useimmissa kohdissa... Mutta kattoa ei ole laitettu kaiken tämän lumen kanssa. Ei ole varmaan kovin onnistunutta saada lunta joka paikkaan uuteen puiseen rakennukseen joten... Ei pressuja avoimen katon päällä tai mitään. Onneksi ei itse ole rakentamassa.
Mikä kannattaa taloudellisesti riippuu sijainnista. Suurkaupunkialueilla, joissa talojen hinnat ovat korkeat, kannattaa rakentaa uutta, kun taas väestön vähenemisalueilla, joissa käytetyt talot ovat huomattavasti halvempia kuin uudet, kannattaa ostaa käytetty riippumatta kunnosta. Mutta sitten täytyy myös löytää tontti, jolla haluaa asua, jos se ei onnistu, on käytetty talo ainoa vaihtoehto riippumatta taloudesta.dvd1234 sanoi:hej alla igen,,
jag undra en sak... ett nybygge kosta ca 2,5 miljon, inget specifik nu, utan ett ca pris som jag uppfattat ungefärlig,, men jag har hör att ska man köppa en begagnad hus och ska ha en som är lite bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 miljon,, och då ska man renovera för ca 300 000 ungerfär,, då är vi framme i 2 milj nu,, så ett begagnad hus som slutligen hamna på ca 2 milj, och ett nybygge fö ca 2,5 miljon, hur resonera ni, vilka är mer värda en det andra,,,
och att begagnad hus som ligger på ca 1,2 miljon som jag bruka ser på annons, de lär man får renovera en hel del, grymt mycket i såfall,,
stämmer min syn??
inga specifik hus eller stad nu, utan bara generella uppfattning,,,
vad tycker ni+???., jag jag rätt syn??
Klikkaa tästä vastataksesi