13 572 lukukertaa ·
7 vastausta
14k lukukertaa
7 vastausta
Puuhella perustuksella puulattialla!
Hei, Ajattelin asentaa puuhellan keittiöön, sillä savupiippu kulkee siitä ohi. Talo on 1 1/2 kerroksinen 40-luvun omakotitalo, jossa on kellari. Ongelma on perustuksen ja hellan paino, en usko, että minulla on valettua laattaa lattialautojen alla, jolle rakentaa. Kellarissa sen sijaan kulkee muurattu seinä savupiipulta ulkoseinään, ja juuri sen yläpuolella pitäisi perustuksen toisen puolen olla. Perustus tulee olemaan noin 88 cm leveä ja 60 cm syvä, hella 60x50 ja alla puuvarasto, joten ne eivät ole mitään jättimäisiä, mutta kuitenkin :S Miten minun pitäisi tehdä! Pitäisikö minun sahata vanha puulattiani auki ja katsoa, miltä se näyttää! Vahvistaa jotenkin tai vain asettaa kaikki suoraan lattialle? Alhaalta on vaikea päästä käsiksi, koska siellä on kattila! Olen erittäin kiitollinen kaikista ideoista Kiitos, ja hyvää viikonloppua!
Voit muurata lecablockilla. Nämä eivät ole kovin painavia. Itse takka ei paina enempää kuin mitä kaksi henkilöä voi kantaa sen. Antaa takan seisoa raudan tai teräksen jaloilla on yksi vaihtoehto, joka tekee siitä vielä kevyemmän, mutta muurattu perustus on tyylikkäämpi.
Erik
Erik
Joo, olemme ajatelleet muurata, joten valurautajalat eivät tule kyseeseen, mutta ne ovat kyllä hienot! Sitten, laaja kosketuspinta lattian kanssa jakaisi painoa enemmän kuin neljä pistettä. Leca voi toimia, mutta en tiedä, kuinka hyvin se pitää lämpöä verrattuna kevytbetonilohkoihin tai tiiliin? Paino/lämpövaraus on ykkösprioriteetti. Minä olisin varmaan valinnut kevytbetonilohkot, mutta olen avoin kaikille vaihtoehdoille
. Tarkistin myös Mookåpan, en tosin tiedä, mitä heidän valmiit tulisijaosansa painavat, mutta se maksoi yli 6000 kruunua, joten se tuntuu kaukaiselta tällä hetkellä...
Luulen, että kevytbetoni ja lecaharkot ovat yhtä huonoja lämmön varastoinnissa. Jos haluat jotain, mikä varastoi paljon lämpöä, nyrkkisääntö on, että sen tulisi olla mahdollisimman painavaa.
Tulisijan ja muurauksen välillä tulisi olla ilmarako. Tällöin ei paljonkaan tulisijan lämpöä varastoidu muuriin, huolimatta sen materiaalista. Vaikka täyttäisit muurauslaastilla niin, että muuraus on kiinni tulisijassa kolmella sivulla, varastoituva lämpö on rajallista. Suurin osa lämmöstä tulee tulisijan yläpinnasta, ja sitä et todennäköisesti olekaan ajatellut muurata sisään.
Se, mitä yritän sanoa, on että sinun tulisi priorisoida paino, mutta unohtaa lämmön varastointi.
Erik
Tulisijan ja muurauksen välillä tulisi olla ilmarako. Tällöin ei paljonkaan tulisijan lämpöä varastoidu muuriin, huolimatta sen materiaalista. Vaikka täyttäisit muurauslaastilla niin, että muuraus on kiinni tulisijassa kolmella sivulla, varastoituva lämpö on rajallista. Suurin osa lämmöstä tulee tulisijan yläpinnasta, ja sitä et todennäköisesti olekaan ajatellut muurata sisään.
Se, mitä yritän sanoa, on että sinun tulisi priorisoida paino, mutta unohtaa lämmön varastointi.
Erik
Okei! Kiitän niin paljon!
Se on niin totta kuin sanot! kevyt paino tulee ensin, mutta haluaa kyllä tietää missä raja menee!
Eikö yleensä laajenneta savupiippua hieman jokaisessa kerroksessa?
Täytyy varmaan sahata lattia auki joka tapauksessa!
Se on niin totta kuin sanot! kevyt paino tulee ensin, mutta haluaa kyllä tietää missä raja menee!
Eikö yleensä laajenneta savupiippua hieman jokaisessa kerroksessa?
Täytyy varmaan sahata lattia auki joka tapauksessa!
Äitini vapaa-ajan asunnossa olen asentanut uudelleen puuhellan yläkertaan. Alkujaan siellä oli puurakenteinen puulaatikko, jossa avaus oli edessä, sen päällä oli kerros muuraustiiliä. Tiilien päällä oli hella.
Aloitin laittamalla klinkkerit lattialle. Tämän päälle muuraisin perustan leca-harkoista muodostaen kaksi pylvästä. Hellan paikka on tämän päällä. Hellan alla on tila pylväiden välissä, jossa voi säilyttää vähän polttopuita.
Kuvia ennen ja jälkeen löytyy viestiketjun viestistä #8.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
En tiedä mitään sinun lattiastasi, mutta epäilen että olisi ongelmia kestävyyden kanssa, jos muuraat kevytbetonilla tai leca-harkoilla. Kaikkiaan paino jäänee alle kahdensadan kilon, ja toivottavasti lattia kestää, että kaksi paksukaista seisoo vierekkäin.
Erik
Aloitin laittamalla klinkkerit lattialle. Tämän päälle muuraisin perustan leca-harkoista muodostaen kaksi pylvästä. Hellan paikka on tämän päällä. Hellan alla on tila pylväiden välissä, jossa voi säilyttää vähän polttopuita.
Kuvia ennen ja jälkeen löytyy viestiketjun viestistä #8.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
En tiedä mitään sinun lattiastasi, mutta epäilen että olisi ongelmia kestävyyden kanssa, jos muuraat kevytbetonilla tai leca-harkoilla. Kaikkiaan paino jäänee alle kahdensadan kilon, ja toivottavasti lattia kestää, että kaksi paksukaista seisoo vierekkäin.
Erik
Klikkaa tästä vastataksesi