Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
magnu: Ruuvit voi naputtaa ulos "vass" pistokaiverrin avulla. Iske vain hieman ruuviin, niin se irtoaa kierteistään. Hiukan vaikeaa M3-kokoluokan kanssa, mutta mahdollista suuremmilla mitoilla.
fremag: Olen purkamassa vanhaa kylpyhuonettani ja pohdin, mikä on kantavaa ja mikä ei. Alla olevista kuvista näkyy, missä kattotuolit menevät (yhdessä kuvassa merkitty hopeateipillä :) ja toisessa näkyy naulat ja liitokset katossa). Talossa on 45 asteen kattokulma korotetulla seinamalla. Viereisissä huoneissa on "kattoluukut", jotka uskon olevan osa kantavaa rakennetta. Olen purkanut niin
estwing: asetat palkkikengät sinne ja pultit. miten muuten teet jos sinulla ei ole tukea?
Johan Gunverth: Se jälkimmäinen, koska se haisee snpållösning.
s60: Hei! Olen rakentamassa parveketta huoneen yläpuolelle. Minulla on liukuoviosa alakerrassa, jossa on 3000 mm:n aukko ja kysymykseni on: Mikä liimapuupalkin mitoitus minun pitäisi käyttää liukuoviosan yläpuolella? Tulen käyttämään 220*45 palkkeja, joiden jänneväli on 3000 mm, ja ne tulevat olemaan liimapuupalkin päällä. Olen tarkastellut tätä mittaa 90x225x3500 mm, onko se ok vai
Mikael_L: Melkein unohdin tämän ketjun. Ja en usko, että muovin kääntyminen muutaman senttimetrin ylös "ulkopuolelle" vaikuttaa millään tavalla. Sisäpuolella tulee olla muovia, tiivistä ja siistiä, jotta lämmin ilma, jossa on paljon kosteutta (vesihöyryn muodossa), ei pääse seinään ja kondensoidu siellä vedeksi, mikä aiheuttaa kaiken kastumisen. Ulkopuolella sen ei pitäisi olla
styrman1: oikeastaan se pitäisi liimata kiinni mutta kaikki nitoo sen ja se tuskin vaikuttaa mitenkään.
Havsutsikt: Kälyni käytti samaa firmaa, jota minä käytin terassin kaiteeseen. Firma teki parvekkeen sinkitystä raudasta, jossa on puulattia, joka ruuvattiin kiinni julkisivuun. Kysy alueesi seppien kanssa, mitä he voivat tarjota, siitä tulee tosi hienoa.
norrbottenstorpet: Ei, ei kanaville, joita käytetään uuneihin. Mahdollisesti nokisuojaajasi voi suostua korvaamaan 100 mm ilmaa 100 mm kivivillalla, jonka ulkopuolelle voit sitten rakentaa. Mutta vapaa ilmavirtaus on parasta, mitä voit olla suojataksesi itsesi tulipalolta. Tämä johtuu siitä, että eivät yleensä itse muurin tiilet hajoa, vaan ennemmin halkeamia syntyy kivien väliseen saumaan/laastiin.
Ezcobar: Jos aiot rakentaa lecasta, voit hyvin käyttää iso leca. Eli leca-blokki, mutta eristys mukana. Sitten vain rappaa sekä sisä- että ulkopuoli. Jos et halua rappausta sisäpuolelle, voit vain laudoittaa normaalisti ja laittaa kipsilevyn!
D09: Onko olemassa kaavoja hyvän portaikon saamiseksi askelkorkeuksien/syvyys jne. avulla 2 x askelkorkeus + askelsyvyys = 63
Lite: Olen nyt päätökseni hyväksyä teidän ystävälliset ja kokeneet vinkit ja rauhoittua asian suhteen. Kun istuu miettimään, suunnittelemaan ja laskemaan itse, erityisesti kun ei ole aiemmin tehnyt tätä sen suuruisena, niin ei ymmärrä mitä kaikkea siihen kuuluu. Ajattelin, että purkaa kaiken, mitä ulkoseinistä saa irti, vaihtaa pari koolinkia, vetää sähköt, eristää, laittaa
Lasse Kongo: Ok. Suuri kiitos avusta. :-)
LuniZ: Hei, ajattelin kysyä, tietääkö joku, mistä Hultsfredshusin juuri fiberplankit on tehty. Näyttäisi siltä, että siitä ei löydy mitään tietoa ollenkaan. Mietin lähinnä, voivatko ne sisältää jotain vaarallista terveydelle.
BigGitt: Tänään voi ostaa kulmalistaa muovista, puusta ja metallista. Jos liimaat sen koko matkalta, vältyt ongelmilta. Jos aiot tasoittaa, sinun tulisi teipata ympäriltä. Ja ÄLÄ käytä tavallista tasoitetta. Modelgips tai rep fix.
Paul-Staffanstorp: Ei suositella koskaan laatoittamaan tällaisen materiaalin päälle, mutta se toimii useimmiten hyvin esim. tämän tyyppisen joustavan kiinnityslaastin kanssa. http://lip.dk/?ID=623&WEBID=3
Mikael_L: Voit voittaa yhden askelman lisää viistämällä portaikon aukon, jos se toimii rakenteellisesti. Sanotaan, että portaikon aukko alkaa 25 cm kauempaa alakatossa, ja sitten se kallistuu noin 30-35 astetta. Silloin ylimmän kerroksen lattia voi peittää vähän enemmän pinta-alaa portaikon yläpuolella. Mutta se tekee lattiakannesta monimutkaisemman, enemmän työtä. Ja joissakin tapauksissa
Tokyoboy: Tyylikäs rautainen aita? Voidaan tilata ulkomailta, jos siitä tulee liian kallis Ruotsissa.
Ekberg: Okei sitten! Styrman1: Oletan, että tarkoitat Beijeriä, sitä ei ole verkkosivulla, mutta kaikki ei kai olekaan siellä yksinkertaisesti, heillä on hyvä valikoima, joten se oli ensimmäinen, mitä katsoin. Optimera on kai todella kallis ilman yritystiliä, mutta XL-bygg kannattaa tarkistaa. Ja K-rautalla oli kyllä 90 levyä verkkosivulla. Kiitos /Dan
Arne999: Se on vanha ja kulunut, ja siinä on paljon saumoja. Olen lisäksi purkanut muutamia sisäseiniä, joten lattiasta puuttuu paloja :(
Yrrol: Mikä on paras saavuttaa: A) paras vakaus B) Paras ääneneristys Onko se kuten ajattelen, sijoittaa ylimääräiset koolaukset vanhojen väliin. Mutta silloin eristekaistat pienenevät... Vai leventääkö olemassa olevia? Kuitenkin joidenkin mukaan eristyksellä ei ole mitään tekemistä äänenvaimennuksen kanssa enempää kuin laatikkoäänen poistamisessa... Ja jos koolauksia on enemmän
Swappe: Ruuviklemmarit katolle, cc60. =) Ystävällisin terveisin Thomas
pajsen: ok, tarkistan sen! Mutta sen ei tarvitse olla kovin joustava. Olen ajatellut oikein kun laitoin muottiin vaneria, senhän ei pitäisi imeä mitään kosteutta tai liikkuudu. Ja se ei kai ole joustava. Kehys on erittäin vakaa ja voimakkaasti ylimitoitettu. Mutta senhän pitäisi kestää siinä todella pitkään. minulla on nimittäin PL400-laatikko.
joedoe: Meidän on tarkoitus rakentaa uusi rakennus puutavarasta, jossa on vaakasuuntainen yksipuolinen pontti 22x145 mm julkisivuna. Olimme suunnitelleet 327 mm ulkoseinän (22 paneelia, 28 ilmarakoa, tuulensuoja, 13 epäorgaanista levyä, 195 kantavaa runkoa 2x95 eristyksellä, höyrysulku, 45 vaakasuunnassa runkoa 45 eristyksellä, 11 OSB, 13 kipsiä). KKM 16:n mukaan (Tietojen mukaan) on
cim97cd4: Hei, Onko joku, joka tietää mistä voi löytää marmoria tai graniittia ikkunalaudoiksi? Bauhausilla oli vain yksi malli!
mIkEtReE: Kaikki kuvat ja linkit teidän kotisivulle, joissa on kuvia julkisivuista. Ovatko ne saatavilla? Etsin inspiraatiota kesäksi taloni vuodelta 1909 falunpunaisella värillä!
danielr112: Ehdottomasti totta! Luulen, että käytän myös cc30. Ei koskaan tiedä, kuinka monta lamppua haluaa lopulta asentaa.