3 650 lukukertaa ·
2 vastausta
4k lukukertaa
2 vastausta
Sisäpuolinen eristys ulkoseinässä (LECA)
Hei
Olen etsinyt, lukenut ja oppinut, mutta en ole löytänyt tapaustani, joten lähetän tässä kysymyspatteriston.
Asun 4 vuotta vanhassa puutalossa, jossa on mm. autotalli ja "konehuone" kellarissa. Tämä kerros on rinteessä, seinät muurattu LECA-lohkoilla (läpikäyvillä sähkökoteloilla), lattia eristetty laatta lattialämmityksellä pienellä alueella (pidän lämpötilan vain vähän nollan yläpuolella tähän aikaan vuodesta. (Täällä on myös tiskiallas, jonka vesijohtoja en voi sulkea)
Lisätäkseni tilan käytettävyyttä ja turvatakseni tiskialtaan ilman, että käyttökustannukset nousevat, harkitsen eristää seinät sisältäpäin, ainakin maanpäälliset seinät.
Voinko eristää LECA-seinät maanpinnan yläpuolella ilman "sivuvaikutuksia"?
Onko silloin ratkaisu: teräsrimat, eristys, höyrysulku, kipsilevy oikea?
Saanko mitään vaikutusta, jos en samalla eristä maan alla olevia seiniä? (olen ymmärtänyt, että kellareiden sisäeristys ei ole hyvä idea, enkä halua kaivaa).
Kiitos etukäteen
/J
Olen etsinyt, lukenut ja oppinut, mutta en ole löytänyt tapaustani, joten lähetän tässä kysymyspatteriston.
Asun 4 vuotta vanhassa puutalossa, jossa on mm. autotalli ja "konehuone" kellarissa. Tämä kerros on rinteessä, seinät muurattu LECA-lohkoilla (läpikäyvillä sähkökoteloilla), lattia eristetty laatta lattialämmityksellä pienellä alueella (pidän lämpötilan vain vähän nollan yläpuolella tähän aikaan vuodesta. (Täällä on myös tiskiallas, jonka vesijohtoja en voi sulkea)
Lisätäkseni tilan käytettävyyttä ja turvatakseni tiskialtaan ilman, että käyttökustannukset nousevat, harkitsen eristää seinät sisältäpäin, ainakin maanpäälliset seinät.
Voinko eristää LECA-seinät maanpinnan yläpuolella ilman "sivuvaikutuksia"?
Onko silloin ratkaisu: teräsrimat, eristys, höyrysulku, kipsilevy oikea?
Saanko mitään vaikutusta, jos en samalla eristä maan alla olevia seiniä? (olen ymmärtänyt, että kellareiden sisäeristys ei ole hyvä idea, enkä halua kaivaa).
Kiitos etukäteen
/J
Voin vain kertoa, miten tein sen pitkän tutkimuksen jälkeen. Yläpuolella maanpinnan ja lämmitetty tila noin 16 astetta ympäri vuoden.
Leca - 5 cm ilmarako - teräsrankat kiskoissa ylhäällä ja alhaalla + eristys - höyrynsulkumuovi - vaneri - kipsilevy.
Huomioitavaa:
Vahvista teräsrangoit keskeltä seinää jollakin kulmateräksellä, muuten ne taipuvat sisäänpäin ja levyjen kiinnittäminen on vaikeaa. Poraa reiät ja vedä rautalankaa teräsrangoiden "takapuolelle" 40 cm välein tukea, jotta eristys ei putoa "ulos".
Minun täytyi upottaa ruuvinreiät vanerissa, koska teräsrankalla ei ole riittävää vastusta ruuvien kiinnittämiseksi vaneriin. Käytin vaneria, jotta voisin myöhemmin helpommin kiinnittää esineitä haluamiini paikkoihin.
Terveisin,
Thomas
Leca - 5 cm ilmarako - teräsrankat kiskoissa ylhäällä ja alhaalla + eristys - höyrynsulkumuovi - vaneri - kipsilevy.
Huomioitavaa:
Vahvista teräsrangoit keskeltä seinää jollakin kulmateräksellä, muuten ne taipuvat sisäänpäin ja levyjen kiinnittäminen on vaikeaa. Poraa reiät ja vedä rautalankaa teräsrangoiden "takapuolelle" 40 cm välein tukea, jotta eristys ei putoa "ulos".
Minun täytyi upottaa ruuvinreiät vanerissa, koska teräsrankalla ei ole riittävää vastusta ruuvien kiinnittämiseksi vaneriin. Käytin vaneria, jotta voisin myöhemmin helpommin kiinnittää esineitä haluamiini paikkoihin.
Terveisin,
Thomas
Klikkaa tästä vastataksesi