Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
FEL_007: Ajattele, mihin spotit sijoitetaan ennen kuin päätät, mihin koolaukset ja harvalaudoitus sekä sähkövedot sijoittuvat. En tehnyt niin minä...
saiter: Se onnistuu, jos sinulla on nockbalk rakennuksen keskellä. Haittapuolena on, että et saa mitään loftia (undertak). Ja missä sinulla on "lyftbalken" (jos aiot saada undertak)? Varmaankin tulee olla enintään CC 1200 mm takåsarna. //AA
källare: Olen purkanut rappauksen kellarin seinästä, joka on muurattu lecaharkoista. Vanha rappaus oli maalattu jollakin tiiviillä maalilla. Kun koskin "maalikupliin", jotka olivat vielä kiinni, ne rikkoontuivat ja hiekka valui ulos kuin tiimalasista. Kellarin seinä ei ole salaojitettu eikä tule olemaankaan. Seinän ulkopuolella oleva maa on märkää savea, joten on paljon kosteutta, joka haluaa
elmont: "säkervatten" eivät ole lampaita eivätkä saa, vaan alan omia sääntöjä, jotka ala itse asettaa. Tietysti on viisasta noudattaa, mutta ei pakollista.
Forbo: [citat] Ei vastustusta:-) Mutta jos valitset tämän vaihtoehdon, sinun ei tarvitse olla niin tarkka keskipisteen etäisyydellä.. sinulla on 95mm varaa jatkaa sen sijaan, että olisi 45mm:-)
btg308: Pikavinkki: Pieni tukijalka alaspäin lattiaan kipsilevyn puolella pelastaisi yöunet, jos on epävarma eikä löydä koolausta.
kraali: viimeksi kun laitoin lasimosaiikkia, käytin niin sanotusti laattaleikkuria, mutta sitten papukaijapihdit ovat myös erittäin hyvä työkalu mosaiikille, mutta se vaatii hieman tekniikkaa
bondsnickeri: Ei kukaan jolla on uusia tietoja tästä aiheesta?
Jan-Å: En tiedä mitä se maksaa, mutta sanoisin silti, että ruostumaton teräs tulee liian kalliiksi, sinkitty on kestävin suhteessa hintaan ja puu on tyylikkäin. Ulkoportaat rakentaisin painekyllästetystä puusta, jos koko rakenne voidaan kiinnittää seinään, sen pitäisi kestää hyvin pitkään, mutta myös maata vasten lepäävä rakenne kestää, jos se on riittävän painekyllästetty,
Jan-Å: Minulla on käytännössä aina ollut jaettu urakointi, eli minun vastuullani on varmistaa, että kaikki sujuu oikein ja hyvin. Olen onnistunut siinä hyvin kaikilla kerroilla paitsi yhdellä, on tärkeää, että on hyvä dialogi sen käsityöläisen kanssa, joka tulee tekemään työn, jotta hän saa mahdollisuuden todella tehdä ehdotuksia, antaa neuvoja ja jakaa tietoa. Minun täytyy
pbengtsson: Voit rakentaa kuinka paljon haluat korkeutta eristykseen varten. Halusin vain huomauttaa, että se ei lisää kantokykyä. Jos on kuten kuvailit, että alla on seinä niin olisin jatkanut sitä. Terve järki pätee.
Jonas Falk: Kiitos vastauksesta! Se ei ole juuri se seinä, mutta se on piirretty täsmälleen samalla tavalla. Sain tänään uuden piirustuksen. Poistin osan ovenkarmista tänään ja silloin kaksi tiiltä putosi... joten erityisen kantava seinä ei varmaan voi olla. Kiitos!
Alfredo: [citat] Ei, luulen että voin arvata, lol... Ei ole aikomusta aloittaa/jatkaa mitään uskonriitaa. ;) Paperi on varmasti yhtä hyvä tai parempi. Tarvitaanko nauha, jos TS aikoo käyttää kuitukangasta? En tiedä. Kuitukangas muuten, tarkoittammeko tavallisia "lasikuituruutuja", esimerkiksi sairaaloissa, vai onko se jotain muuta. Kun puhutaan pullistumasta, se ei useimmiten näy, jos on hyvä
Wilfa: [citat] Ei, sellaista lakia ei ole. Vakuutusyhtiöt eivät kirjoita lakeja ;). Mutta kun kaikki tässä ketjussa puhuvat potentiaalintasauksesta, se on sama asia kuin aiemmin ketjussa kirjoittamani jännitetasaus. Alalla puhutaan "SUS ja DUS", lyhenteet, jotka tarkoittavat jännitetasausjärjestelmää ja osittaista jännitetasausjärjestelmää. DUS on käytössä, kun on vanha talli, ei voida
Johan_2: Hei. Asennetaan kamiina ja mietin betonivalun paloaikaa savukanavan ympärillä tulisijan ja savupiipun välissä. Olen lukenut Sverigekassettenin asennusohjeesta, että voidaan polttaa seuraavana päivänä, mutta asentajani sanoo 2 viikkoa. 1 päivä kuulostaa todella lyhyeltä, mutta 2 viikkoa todella pitkältä... Mikä on oikea vastaus? Haluaisin mieluiten polttaa mahdollisimman pian, ulkona
jbjorling: En ole vielä saanut vastausta foorumilla. Minä ja avopuolisoni olemme kuitenkin tilanneet kamiinan ja asennuksen Eldabutiken Haningesta, ja kysyin heiltä. Ilmeisesti savupiipun ei tarvitse olla tulitiilestä rakennettu, vaan tärkeää on, että tulipesä, joka on suorassa kosketuksessa tulen kanssa, on rakennettu tulitiilestä. Edit: Emme siis vieläkään tiedä, koostuuko savupiippu
Herr: Täältä löytyy PDF ruostumattomista syöksytorvista, räystäskouruista ym. Todella tyylikäs! http://www.euro-inox.org/pdf/build/rainwater/Rainwater_SW.pdf
DeEss: Hehe... Arvasin, että se asennetaan tiiviisiin konsoliin tai vastaavaan, mutta ei koskaan haittaa olla erityisen selkeä. :P Tuo lokeroiden juttu kuulosti fiksulta! d^_^b
dagodo: Kuvia varten katso: http://www.byggahus.se/bloggar/dagodo/2555-stalbalk-tillbyggnad.html
ajnor09: Hei! Kuulostaa siltä, että meillä on samanlaisia ajatuksia siitä, miten puoliseinän voi kiinnittää. Meillä on pylväs lattialta kattoon toisessa päässä ja seinä toisessa päässä. Kiitos vastauksista!
Krawk: Jos nykyiset tukipalkit ovat tänään C24:stä (tai vanhempaa vastaavuutta), niin voi toimia täydentää niihin lisäämällä ylimääräinen 45x145 jokaisen viereen. Jos pääset käsiksi ulkoseinän alapintaan, voit asettaa näitä koko matkan. Muuten sinun täytyy tehdä niistä niin pitkiä kuin mahdollista ja liimata sekä ruuvata tiiviisti koko palkin pituudelta, jotta ne toivottavasti
Dennis86: Juuri niin! Olen katsellut naapurien parvekkeita etäältä, mutta mikään ei oikein miellytä. Haluaisin nähdä, miltä rakenne näyttää, ja se voi olla hieman vaikeaa koputtaa jonkun, jota ei tunne, ovelle katsoakseen heidän parvekkeensa. Kuten mainitsit, Google, olen juuri katsonut sieltä, mutta ei ole sielläkään mitään... / Dennis
Jan-Å: Aioin asioida erään skrotfirman kanssa, mutta en tiedä, missä he voivat sijaita Göteborgissa.
josmic: Asumme rivitalossa vuodelta -81 ja tarvitsisimme ylimääräisen makuuhuoneen. Talot on rakennettu rinnetaloina ja yhdistyvät autotallien kanssa (jotka sijaitsevat yläkerrassa), joten ne ovat hyvin eristettyjä sivuseinistään yhteyden kautta muuhun talorunkoon, eikä lattialla ole siksi myöskään yhteyttä maahan. En aio hyödyntää koko alaa vaan annan autotallin oven jäädä paikoilleen
kraali: [citat] man kan med gott samvete skippa kortlingen på cc300, gör det på jobbet, men visst, ska man göra åt sig själv kan man ta sig dom extra 30 minuterna som det tar att göra det, men är viktigare är att man fasar kortändarta på gipsen innan man skruvar upp gipsen. /Thomas
slacker: Täytyy kokeilla yhtä rasiaa tilaisuuden tullen - Aika kyllästynyt plugiin ylipäätään, koska useimmat jättävät sairaita merkkejä jälkeensä juuri kipsiin. Mutta kun ottaa huomioon, millaisia vahinkoja Molly aiheuttaa, se on varmasti hyvä vaihtoehto. Se pitäisi kai voida painaa seinään, kun siihen on kyllästynyt. Ärsyttää mollyt ja millaisia kraattereita niistä tulee, kun