Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Tyresö: Sinun ei pidä edes yrittää mitata tai kiinnittää poraa porakoneeseen - sinun EI PIDÄ porata betonilaattaan YHTÄÄN!!! Liimaa kiinni sääntö esim. tällä http://www.danalim.se/produktkatalog/byggeri/montage-kontaktlim/montage-ekstra-292/ Mutta on olemassa viidakko kaikista liimatyypeistä.
Tyresö: Niin hieno puuterilumi puhaltaa meidän talon räystään kautta sisään ja kerääntyy "pölykerrokseksi" eristyksen päälle ryömintätilaan. Näin käy joka vuosi ja se ei tietenkään ole hyvä asia, mutta kunhan ullakolla on hyvä ilmanvaihto, niin eristykselle ei tapahdu muuta kuin että se eristää huonommin. Parempi niin kuin että tiivistää ullakon kokonaan. Tietysti voi rakentaa
Gabbe1: Tai voit tehdä kuten minä tein sen jälkeen, kun olin puhdistanut ja tasoittanut savupiippuni. Ostin valkoista hiekkaa ja sekoitin sitä maaliin, jolla maalasin sen, se antoi erittäin tyylikkään pinnan, joka näyttää täsmälleen laastilta.
jeppeknaster: Vältä ainakin tekemästä kuten minä tein jalkalistanien kanssa. En ajatellut asiaa ja otin sisään suuren kasan, jonka laitoin aivan lämpimän patterin viereen. Ne olivat siinä noin kaksi kuukautta ja kun minun piti asentaa ne, olivat ne kaikki kuin banaaneja :)
Tyresö: On vaikea kuvitella, että he olisivat valaneet holvin, joka on vain 10 cm, koska on niin paljon kantavia sisäseiniä - mutta koskaan ei voi olla varma, koska rakennusalalla kokeiltiin paljon 60- ja 70-luvulla. Katso porraskäytävässä kuinka paksu holvi on. Jos se on 20 - 25 cm paksu (kuten nykyiset holvit ovat), niin en näe ongelmaa aukon tekemisessä ovea varten. Talo, jossa asut, olisi
anis: OK, kiitos neuvosta! Kuulostaa siltä, että meidän kannattaa panostaa kipsiin pintamateriaalina. Toivottavasti mitään kantavaa ei tarvitse vaihtaa, mutta se selviää varmaan, kun aloitamme purkamisen... On ollut joitakin "onnettomuuksia" vuotojen kanssa katon kautta vuosien varrella tässä raukassa mökissä, mutta toivottavasti katto on nyt kunnossa.
cederbusch: Ok, se kuulostaa hyvältä. Aion luultavasti kokeilla viikonloppuna. Palaan asiaan, miten se meni.
Kakelfog: Voit joko reglar upp så du får cc40 tai så kan du sätta tvär-reglar som stadgar upp det, beror på hur det ser ut under golvet. Om uppregling är möjligt så blir det bäst. Vaihtoehto kaksi on annars att sätta ett annat spån först men då höjer du hela golvet och det kan bli problem mot angränsande rum med höjdskillnaden och problem med dörrar.
BGW: Huippua! Nyt tiedän sen. Aluksi ajattelin tasoitella, mutta koko yläkerran jälkeen kyllästyin siihen, ja lisäksi portaita on melko hankala tasapainottaa tikkailla. Kiitos avusta!
eriobe: Onneksi olkoon. Se tuntuu aina vähän paremmalta, kun on tehnyt asiat itse :P
Swappe: Looginen ajattelu ja joissakin tapauksissa hieman erikoissovelluksia, sanoisin. Esimerkiksi on järkevää asentaa pysyvät väliseinät ennen lattian asentamista, jotta lattiaa ei likaantuisi/naarmuuntuisi. Mutta väliaikainen "irti" väliseinä asetetaan parketin päälle, jotta lattia on ehjä, kun seinä joskus poistetaan. Sähkötöiden tekeminen väliseinissä on helpointa
autonom: Hei, Se on Nec Pg6 xtra. Kompaktimalli ;) Olisi mukava olla katossa, mutta tunnen oloni epävarmaksi.
jac: Kyllä minä luulen, että olen nähnyt sellaista rakennustarvikkeissa Malmö/Lundin alueella, mutta en ole katsonut tarkasti, koska en ole tarvinnut juuri tätä. Luulen, että olen nähnyt koivuvanerilevyä P&G Woodyssä Södra Sandbyssä. Jos sinulla on joskus matkaa etelään Malmöön, niin siellä on Fredricsons Trä Arlövissa. (http://www.fredricsons.com) Fredricsons on yleensä
DeEss: Olen aiemmin tänä syksynä asentanut uuden ulko-oven ja sivuvalot taloon ja harkitsen vahvasti rakentavani pienen katon portaan päälle suojellakseni niitä säältä ja tuulelta. Katon tulisi peittää oven edessä oleva tasanne, joka on noin 150-160 cm leveä. Ajatus on korvata olemassa oleva kaide ja rakentaa uusi pitkillä pylväillä ja yläkaiteilla. Ongelma on, että ovi sijaitsee talon
Tyresö: Puu suoraan betoniin on tunnetusti katastrofiratkaisu - puu mätänee muutamassa vuodessa. Yksi lisävinkki, jonka voit tehdä, on valaa betonipalkki siten, että pylväiden perustukset ovat yhteydessä toisiinsa maassa – näin pylväät eivät pääse liikkumaan tai kallistumaan – voit myös ripustaa niihin suurimmat ja painavimmat takorautaportit ilman, että pylväät alkavat kallistua
Tyresö: [citat] Vielä parempi armeringsmatta on, jos päällystät sen betonilla...
Ola78: Käytä vanhentumattomuusteippiä, joka on tarkoitettu höyrynsulkuun, esim. T-emballage T-flex tai Stockviks höyrynsulkuteippi.
AXS: [citat] Luulen, että siitä tulee paras! Valmiiksi maalattu on niin tylsää.
huggan: Taivutusmomentti kuormituksen P keskikohdassa on M=PL/2, jossa L on pituus. Taivutusjännitys on S=M/W, jossa taivutusvastus W=bh^2/6. b ja h ovat lankun leveys ja korkeus. Eli, S=3PL/bh^2. P Newtonina ja kaikki mitat millimetreinä saat taivutusjännityksen megapascalina (MPa). S:n tulee olla pienempi kuin lankun taivutuslujuus. S = 24 L = on 4300 mm, jos sinulla on tuo katon kaltevuus b = 45 mm
Sandberg: OK kiitos vastauksesta! Tarkoitatko, että kiinnitän VP-putken kipsiin kiinnikkeillä, kiinnitänkö ne sinne? Katosta tulee alas putki rasiaan lamppuliitäntää varten. Alempana on pistorasia samalla seinän puolella. Sitten se jatkuu alaspäin vielä toiseen pistorasiaan, mutta toiselle seinän puolelle. Kuinka teen VP-putken ja eristyksen kanssa siellä? Tarkoitan, että VP-putken pitäisi
jeppeknaster: Teräspalkki painaa noin 50 kiloa/metri, joten siitä tulee noin 350 kg nostettavaksi. Katsotaan, laitetaanko se vintille vai kattoon.
prototypen: En USKO, että laatta murtuisi sydänseinän vuoksi. Laatan kuormitus on kaksinkertainen lattioiden vuoksi ja käytännössä kaksinkertaistunut ihmisillä. Betoni on vahva Lumikuorma tulee kuitenkin lepäämään reunapalkeilla.
Ellagård: Kiitos kaikista vinkeistä - nyt tiedän, miten se meni Se meni hyvin. Olen aiemmin testannut regelfinderiäni, Zircon OneStep, katossa ilman menestystä. Mutta keventämällä hieman katossa olevaa venttiiliä ja tunnustelemalla rautalangalla pystyin paikallistamaan kaksi regeliä (yksi kummallakin puolella venttiiliä) keskellä kattoa. Tiedän jo aiemmin, että se on C-C 30, mikä auttoi
chris47: Et ole antanut mitään mittoja rimoista tai muita edellytyksiä, joten on vaikea vastata, mutta Tuskin! /CC
Ola78: Mutta eikö levyjen sahaamisesta tule kauhean paljon, erityisesti viimeisen ylimmän osan joutuu halkaisemaan. Toki voi tulla sahaamista, jos ne asettaa pystyyn, mutta jos rakentaa seinän niin, että se sopii standardikorkuiselle levylle, jos mahdollista, voi välttyä siltä ja c/c 60:llä on tukea automaattisesti kaikissa saumoissa. Mutta kaiken kaikkiaan, ihmiset voivat tehdä kuten haluavat,
uffe59: Tietääkö kukaan, mistä voi ostaa Gyproc planum kipsilevyä neljällä viistettyllä reunalla? En ole nähnyt sitä tavallisilla rakennusmarkkinoilla. Vaikuttaa täydelliseltä kattokäyttöön.