Milkshaken
Onko joku, joka voi laskea vähän... Skenario: nyt on viisto katto, pelti, pieni kulma. Hän haluaa tavallisia kattotuoleja (Svenska). Nyt hänellä on huoneen pituussuunnassa viiva kohdassa 4,75, puupalkki, ei kovin vahva, se joustaa... Se lepää puupylväiden päällä, jotka on kiinnitetty valetuille perustuksille (Ne 3 pistettä, jotka näette viivalla... etäisyydet perustusten välillä ovat noin 4,75, ja ne ovat 3,57 etäisyydellä ulkoseinän keskipisteestä... Jäljelle jäävä etäisyys toiselle ulkoseinälle on noin 2,85 keskipisteeseen... Ulkoseinät ovat sementtikiveä, jotka hän haluaa pitää ja muurata oikealle tasolle tarvittaessa. No niin... Mitat... Olemme puhuneet HEA-palkista, vähintään 2, ja hän haluaa niitä vahvempina, jotta voi hyödyntää taljoja siinä... Pylväiden pitäisi mielestäni olla tavallisia neliöpalkkeja, hitsauslevy porattuna ja kemiallisesti ankkuroituna perustuksiin, sitten pylvään yläosa, hitsauslevy ja reiät HEA-palkkien liittämiseksi jokaisen pylvään kohdalla, nämä kiinnitetään noin M12 pultti prikoilla ja mutterilla.... 2 kpl jokaisen HEABALK-pään kohdalla... Hean päälle aiomme hitsata "korvat" kattotuolien hanpuoleille, jotka täytyy liittää Heaan. Olen asentanut useita tällaisia rakenteita aiemmin, mutta en ole kovin hyvä laskemaan mittoja, mitä tulee katto- ja lumirasituksiin, eli kuormituksiin... Ulkokatto tulee koostumaan 45x70 erikseen Plåttakia varten... hän haluaa tietysti sen eristetyksi, ja silloin eristys naulataan suoraan hanpuoleihin c/c 30... Hän haluaa mielellään myös parven, mutta luulen, että se on vaikea saada aikaan sillä jännevälillä, mikä kattotuoleilla on... Kiitollinen avusta sekä palkkien että kattotuolien laskelmiin... Huomioi luonnos on tehty PAINT:illa.. :) Lisäys: HEA-palkkien päissä tulee seisomaan pylväs, plus Hea tulee lepäämään muurattua ulkoseinää vasten.

Viimeksi muokattu:
ajattelin kysyä, mihin tarkalleen tarvitsette apua ja mitkä ovat mitat, koska piirustuksesi on hieman epäselvä

aiotteko asentaa kaksi HEA-palkkia poikittain vai pitkittäin? Ymmärrän piirustuksestasi, että se on 20m pitkä ja 4,75m leveä, vai ymmärränkö väärin?

ja sitten, aiotteko tehdä omat kattoristikot, jotka asetetaan teräspalkkien päälle, vai aiotteko ostaa valmiit, vai käytättekö teräspalkkeja kattopalkkeina ja asennatte katon niiden päälle?

Mutta kuten ymmärrän, se on autotalli, joka on 20m pitkä ja 4,75m leveä ja sillä on tällä hetkellä viettävä katto, joka ei ole kestänyt, ja hän haluaa muuttaa sen harjakatoksi ja ehkä käyttää kattoa myös parvelana. Sen lisäksi hän haluaa ripustaa taljoja ja nostaa asioita katossa, mutta ei ole sanonut mitä tarkalleen aiotaan ripustaa, onko se jotain kevyttä vai esim. sian tai naudan lihan kypsyttämiseen, vai esim. auton moottorin nostamiseen tai jopa koko auton nostamiseen?

Normaalisti tasainen katto, joka on rakennettu 45x220 C24 puusta 60 cm välein, kestää hyvin, jos alapuoli on alle 540 cm ja katto on metallikatto ja siinä on kaltevuus. Mutta nyt hän haluaa ripustaa jotain raskasta, ja kysymys on, tekeekö hän sen, kun katolla on 2 metriä lunta tai vähemmän lunta, tai rakentaako hän teräskehyksen, jonka päälle katto asennetaan. Jos niin, asettaisin HEA-palkin sivuille ja yhden harjalle, tukisin harjan tukirakenteilla sivuilta tasaisin välimatkoin, ja asettaisin katon niiden väliin. Lattiapalkit asettaisin HEA-palkin päälle, ja poikittain ehkä pienemmän profiilin, joko neliön tai HEA:n, jossa olisi pyörät ja ehkä liukukisko, jotta sen voisi siirtää koko autotallissa kaikkiin suuntiin kuin oikean nosturin. Jos väli on vain 4,5m, sitä ei tarvitse olla kovin suuri kestääkseen paljon kuormaa, eikä sillä ole väliä, miltä katto näyttää, sillä voima kulkee tukirakenteiden kautta maan tasolle.

Ainoa ongelma tässä on se, että terästä tulee olemaan paljon ja nostaminen, jos se on pitkä ja painava, voi olla hankalaa. Uskon kuitenkin, että HEA 200 riittäisi hyvin, sillä se kestäisi myös puupalkkien avulla, mutta tukien väli tulisi olla tiheämpi. En ollut varma, ymmärsinkö oikein tässä kohtaa.

Milkshaken
Hei. Ei, ilmaisinkin itseni ehkä väärin.
Leveys on 3,57 +2,85.

Väli on 4,75 jokaisen perustuksen välillä, mutta niitä on 4, ei 3.
Hän ei aio pitää mitään teollista toimintaa, mutta haluaa voida purkaa raskaita tavaroita perävaunusta, moottoreita ym.
Näen vähän liiallisena rakentaa palkkia harjaan.

On halvempaa ostaa kunnollisia teräspalkkeja kuin antaa suunnittelijan laskea :D

Käytän HEA240:ää 5m jännevälillä keskellä lattiarakennetta (yli 30m²). Se on liioittelua, mutta se maksoi minulle vain 2.000:- ja se mahtui rakenteeseen.

(Nyt saan kuulla kunniani vapaamuurareilta...)

Milkshaken
Mietin HEA240 juuri silloin kun hän haluaa taljan.... Mutta muuten mietin, riittäisikö HEA 200...
Sitten kattotuolit. riittäisikö 45x165 hanpalkkina ja harjapalkkina.... Entä 120 tolppina? hän on suunnitellut käyttää naulalevyjä ja ankkurinauloja myös....b

Minulla on tapana joskus kyseenalaistaa asioita ja nyt tuntuu siltä, skippaa solpar ja järnbalkar, rakenna tavalliset kattotuolit ja hanki moottorinostin/verstasnosturi (Biltema). Järnbalk ja talja ovat vain ylös ja alas. Mutta V-nosturi on enemmän 3-ulotteinen ja autohalliin ei tarvitse 4 tolppaa. V-nosturia voi käyttää myös autotallin sisäänkäynnillä.

Vai onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?

Protte

Milkshaken
Juttu on, että hän haluaa rakentaa sen suunnilleen kuten tänään, mutta oikean katon sijasta.. Tämä talja-juttu on mahdollista tällaisessa rakenteessa.

Eikö jänneväli ole liian pitkä liitetyille hanbjälkar? Tarkoitan, että onhan se hienoa voida käyttää palkkeja moniin asioihin.

Hän aikoo tehdä paljon huoneita sinne autotalliin myös. Voisiko olla fiksumpaa rakentaa sisäseinät liitosten alle? ja pitää palkit vain siellä, missä hän voi käyttää taljoja?

nyt luulen, että olen tulkinnut sinut oikein ja silloin laittaisin varmaankin pitkittäisen palkin keskivaiheeseen/muurille ja sitten yhden molempien seinien yläpuolelle ja yhden harjaan ja tuet sen vinotuilla ulkoseinästä harjaan niin, että ne ottavat voiman niin, ettei sinne tule taipumaa ja se johtaisi siihen, että painetaan seinät ulos, ellei laita palkkeja suoraan yli, jolloin tulee kolmio ja palkkeihin tulee vedonvoimaa, joihin sitten asettaa lattian ja kaikki riippuu vähän siitä, mitä aikoo tehdä ja minne laittaa rajat taipumalle, mutta sitten varmaankin antaisin varmuuden vuoksi laittaisin HEA200 harjaan ja pitkin seiniä ja sitten tyyppiä HEA140 tai KKR/VKR140 ja asettaisin sen C/C3000mm tai jotain vastaavaa niin, että se on tukevasti kaikilla suunnilla ja laittaisin sen ainoastaan keskivaiheen palkille

ja sitten laittaisin puupalkit poikittain niiden väliin lattian ja katon asentamiseksi, mutta silloin tulee kiertotaipumusta ja minulla ei ole nyt voimia laskea sitä, mutta tästä tulee varmaankin hyvä jäykkä ja jos haluaa kaventaa sitä, sen voi laskea, kun on päättänyt, miltä sen haluaa näyttävän ja jos haluat käyttää HEA:ta tai IPE:ta tai VKR:ää, kun itse pidän siitä, miltä VKR näyttää, mutta jos aikoo laittaa jotain, joka kulkee kiskossa, sen saa kaupan päälle IPE/HEA:n kanssa tai sitten laittaa U-profiilin VKR:n päälle, minne sen haluaa

ja lumikuorman laskeminen ei ole niin vaikeaa, jos tietää vain, miltä sen haluaa näyttävän ja mitä katonkulmaa ja materiaalia haluaa käyttää, koska 30-45 asteen kulmassa oleva peltikatto ei pidä paljon lunta, kun taas 30 asteen tiilikatto pitää paljon enemmän lunta ja painaa enemmän jo alun perinkin, ja jos sen pitäisi olla symmetrinen tai epäsymmetrinen

Milkshaken
miry: Anteeksi hieman nyt.... Olen kauhean huono selittämään ja pitämään ajatukset kasassa niin, että ihmiset ymmärtävät... Mutta sinä olet aivan samanlainen..:):)
Ei pahalla siis, mutta voitko luonnostella, niin että näen enemmän kirjoitettuna mitä tarkoitat..... Kuten minä ymmärrän, siitä tulee aikamoinen bunkkeri kuten kuvailet, ja kyllä, Teräs on ihan hemmetin halpa ja hyvä materiaali suhteessa hintaan, mutta se kuulostaa hieman yliampuvalta oikeastaan...:)

Piirrä mielellään alas....

jotain tämän suuntaista tuli vähän nopeasti kasaan, joten mitat eivät täsmää, mutta silloin voit hienosäätää sitä eikä tarvitse käyttää suurempia profiileja, kun se on tuettu tuota tavaraa vasten ja laskin sillä, että voi käyttää kantavuutta ulkoseinissä lisälujuutta varten, muuten sen voisi tukea useammasta kohtaa ja yritin saada näkyviin, että on eri paksuus/mittasuhteet niissä, jotka tukevat verrattuna pitkittäisiin.

ja et ole vielä vastannut oikein siihen, mitä hän haluaa voida tuulettaa niissä telineissä, koska siihen on helppo ottaa huomioon, jos se on hieman raskaampia asioita.

• Kolmiulotteinen rakennepiirustus, jossa on eri paksuisia palkkeja, tukipilareita ja kattoelementtejä viittaamassa rakennuksen kantaviin osiin.
Milkshaken
mietin vähän viime yönä kun työskentelin... Voisiko toimia niin, että olisi nelikulmainen palkki harjalla, hitsata korvat siihen ja sitten vain kiinnittää pukkirungot siihen,,, Siis ne kattoruoteet.... Hmm, ehkä teen taas luonnoksen paintilla... :)

"Hän ei aio perustaa mitään teollisuutta, mutta pystyä purkamaan raskaita tavaroita peräkärrystä, moottoreita, traktorin renkaita ym. kaikkea, mitä voisi olla hyvä nostaa taljalla eikä munuaisvyöllä ja rikkinäisellä keholla... "

Ajattelin enemmän, jos sinulla oli jotain painoja, kuten kuinka monta kiloa hän haluaa nostaa, mutta jos mennään siihen, mitä luonnostelin nopeasti, niin asettaisi 140x70 4 mm materiaalilla, jolloin kestää noin 2 tonnia keskeltä roikkua, mutta jos siihen hitsaa, kantavuus heikkenee hieman, ja jos halutaan lisämarginaaleja ja sillä mitoituksella riittää laittaa kattoon ja antaa palkkien olla sen päällä, ja ne kestävät 3m cc lumikuormalla ja kattotiilien omalla painolla.

Mutta se on noin 13 kg/m ja siihen menisi noin 120 m tuosta mitoituksesta, joten se on noin 1,5 tonnia siinä plus muut palkit, joten noin kaksi tonnia terästä, ja se ei ole ilmaista tällaisissa määrissä, joten se menee noin 35-45 k€ + alv.

Milkshaken
Käännetty rakentaminen puusta???? Minulla on mielikuva, että hänelle, jos hän tekee suurimman osan töistä itse, noin 75-80K..... Silloin kattopelti on myös mukana...

pitäisikö se purkaa ja rakentaa uudelleen hiukan erilaisessa muodossa ja mitkä ovat hänen vaatimuksensa silloin?

voisin ehkä myöhemmin heittää yhteen jonkinlaisen laskelman, jos minulla on se tieto ja siinä tapauksessa mitä pitäisi säilyttää jne ja mistä seinät nyt koostuvat, koska minulla on aavistus siitä, miten tekisin siinä tapauksessa

mutta ilman kummallisuuksia selviäisit n. 500 kg nostosta yhdellä tukilla, jos sinulla ei ole mitään yläkerrassa ja käytät C24 puutavaraa tai jos voit jakaa sen kahdelle, niin selviytyisit yhdestä tonnista ja ainoa paikka, johon tarvittaisiin teräspalkki, on keskellä, missä ei ollut seinää vaan vain joitakin tukipylväitä, mutta silloin hirret ottavat vetovoimaa ja ne pitää kiinnittää hyvin naulaliitoksella, mutta ehkä se ei ole ongelma

joten miten on sen kanssa, mitä pitää muuttaa ja mitkä vaatimukset hänellä on?

mutta hieman summittaisesti näyttäisi siltä, että puu olisi suunnilleen yhtä kallista kuin teräs, mutta jos tiedän enemmän, voisin vähän laskea sitä.

Milkshaken
Ennen kaikkea siihen menee pirun paljon enemmän aikaa tehdä omat kattotuolit, puusta. Aion kerrata, kuinka se on nyt ja kuinka hän haluaa sen olevan... "Tuntuu siltä, että se on lähtenyt käsistä vähän."

Hänellä on nyt autotalli, jossa on loiva vinokatto, tuskin 8-10 % kaltevuus siinä.
Sen puuparru, joka tukee kattoa sisältä keskeltä, alkaa nyt taipua melko kunnolla...
kiitos vinokaton, seinien linjat eivät tietenkään ole yhtäläiset... joten...
hän haluaa poistaa vanhan katon, täydentää muurauksen niin, että se on samalla linjalla, ja asentaa uudet tukevat kattotuolit perinteisillä suomalaisilla kattotuoleilla... Hän haluaa säilyttää koko rakenteen tai osan siitä teräksestä, jotta hän voi käyttää vinssiä... Hän on tietysti avoin teräsrakenteelle, jos se tulee halvemmaksi, hän on kaveri erään peltikauppiaan kanssa, joten ei pitäisi olla mahdotonta saada hyvää hintaa teräksestä.

Hän haluaa kuitenkin, että teen luonnokset, olen mukana rakentamassa, teen laskelmat...

Joten tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa... Teräsrakennetta pidän todennäköisesti sopivampana, koska se on kohtalaisen suuri ala, jonka hän aikoo muuttaa... Osittain kantavuuden vuoksi ja sitten että se menee hemmetin paljon nopeammin teräskehyksellä, hänellä on myös pääsy traktoreihin, joissa on useimmat lisälaitteet, joten sen ei pitäisi olla niin raskasta käsitellä...

Aion tehdä luonnoksen Paintissa, kuten sanottu, katsotaan mitä jotkut siitä sanovat... mutta tällä hetkellä minulla on vähän muuta tekeillä...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.