Eikö ollut suurempaa eroa HEA:n ja HEB:n välillä? kke tekee enemmän eroa karkeammissa palkeissa ja kun niitä käytetään pilareina, mutta muistan, että arvioitiin karkean poikkileikkausalan puolittuminen erona niiden välillä. :S

dagodo sanoi:
Olen nyt kerännyt paljon tietoa ja ottanut yhteyttä rakennusinsinööriin, joka on auttanut neuvonnassa. Kokonaisjännityksen jänneväli on 4735mm. Kun on laskettu kaikki kuormitukset, jotka voivat syntyä (Boverketin rakennusmääräysten mukaan), kokonaiskuormitukseksi tuli 15,6 tonnia. Moelven suosittelee korkeintaan 7 mm taipumaa tällaisella jännevälillä. Olen laskenut 6mm:llä. Silloin tulee HEA 300, HEB 280 tai IPE 360. Kuorman kantamiseen ajattelin käyttää liimapuuta, koska se on tyylikkäämpi ja kestää lämpöä paremmin. Liimapuupilarit ovat 115x115, ja ne kestävät jopa 93 kN kuorman. Pilarit vakautetaan sivusuunnassa myös hirsiseinillä. Perusta tullaan uusimaan ja vahvistamaan alta. Voin palata asiaan, kun se on valmis:)
 
  • Tykkään
Århultemåla
  • Laddar…
Kuulostaa siltä, että avaamisessa oli melko iso palkki. Pitäisi avata 7,2 m aukko ilman tukea keskellä ja suunnittelijani on laskenut HEA 220:lle. Luleåssa.
 
Näe, se oli vähän skillad HEB:n ja HEA:n välillä. voi mennä myös HEB 260:llä. Katsotaan vähän mitä löytyy.
Nyt on laskettu koko lumikuorma (eli puolen jatko-osan kattoala +1/4 alkuperäisen katon pinta-alasta + mahdollinen lumitasku = kokonaislumikuorma täysin huonoimmassa mahdollisessa skenaariossa) + tuulikuorma (laskettu, että tuulee 25 m/s 36 neliön alueella) + kokonaispaino (jatko-osassa tulee olemaan peltikatto, ja ajan myötä aion myös vaihtaa vanhan katon, jolloin saan painon alas 44 %). Todennäköisesti järjestän niin, että jatko-osan kaksi sisäseinää johtavat hieman painoa perustukseen. vain laittamalla muutamia pilareita alle. Ja tätä ei ole laskettu mukaan. Joten kyllä, ajan myötä se saattaa olla hieman ylimitoitettu.
jeppeknaster- kuinka suuri maksimisulku on sinun suunnittelija laskenut? ymmärtääkseni ei ole olemassa varsinaisia sääntöjä tästä, vaan monet menevät kokemuksen ja tunteen perusteella. Jos sallin 10 mm sulkeuman, pääsen paljon pienempään kokoon.
 
Laitoin noin 5 metriä pitkän HEA 180:n kantavan seinän kantamista varten. Kummassakin päässä on kaksi yhteenruuvattua 45x120 palkkia pylväänä. Rakennesuunnittelija, joka teki laskelmat, sanoi, että HEA 160 riittäisi oikeastaan, mutta koska ero 160 ja 180 välillä ei ole suuri, valitsimme sen.

Talo Etelä-Norrlannissa, 1,5 kerrosta + kellari, 45 asteen kulmassa oleva katto, jossa on tiiliä.
 
Tulensuojelusta. "Minun" suunnittelijani mukaan yksittäisen perheen talossa ei tarvitse tulisuojata teräspalkkeja. Yksittäisen perheen talo on useimmiten vain yksi palosolu. Sitten onkin eri asia, että ehkä halutaan kuitenkin tehdä niin.
 
Ollebergkvist: olen lähempänä ratkaisua. Löysin naapurilta neliöprofiilipalkin KKR180. Hän auttoi katkaisemaan sen oikeaan mittaan. Palkki itsessään on hyväksytty suurimmalle sallitulle taipumalle. Pahimmassa tapauksessa se taipuu 13,2 mm ja suurin sallittu taipuma on 15 mm. Nyt yläkerrassa minulla on kylpyhuone, enkä siksi halua suuria liikemahdollisuuksia. Se tuntuu yksinkertaisesti paremmalta. Joten naapurini tulee hitsaamaan suoran palan keskelle koko palkin pituudelta, mikä tekee siitä kahden lokeron näköisen ja jäykistää sitä entisestään.
Etuna, paitsi että saan palkin pilkkahintaan, on, että paino puolittuu, yli 300 kilosta 160 kiloon.
Pohdin vähän, pitäisikö minun käyttää terästä myös pylväissä. Tällä hetkellä olen kaivanut ja uusinut vanhan perustuksen, valanut anturat olemattoman perustuksen alle, sitten olen valanut perustuksen ja aion pian rakentaa toisen tason lecaharkkojen kanssa. Edistyn:)
 
En tiedä mikä on naapurisi palkin ainevahvuus, mutta jos sinulla on murtokuorma 33 kN/m (3,3 tonnia/m) kuten kirjoitit aiemmin, naapurisi täytyy kyllä vahvistaa palkkia kunnolla, sillä KKR 180x180x6 355-teräksestä kestää vain 65 % siitä kuormasta.......

Että teräspalkin paino vähenee 300 kg:sta 160 kg:aan, ei johdu pelkästään palkkityypin vaihtamisesta, vaan siitä, että alensit taipuman vaatimustasi 6 mm:stä 15 mm:iin? Palkin vahvistaminen lisää painoa uudelleen, ja jos todella haluat hyötyä vahvistuksesta, on parempi hitsata litteä teräs palkin ylä- ja alapuolelle kuin lisätä ylimääräinen sielu.

Taipuma lasketaan käyttökuormalle, joten sinun ei tarvitse laskea kaikkia 15,6 tonnia siinä tapauksessa, mutta kylpyhuoneen ollessa päällä rullapinnoilla (?), en haluaisi ylittää L/400 = 12 mm sinun tapauksessasi. Jos kylpyhuoneen lattiapalkit kuormittavat teräspalkkia, niillä on myös oma taipuma.

/Insinööri
 
Viimeksi muokattu:
Minun täytyy olla ymmärtänyt jotain väärin täällä.
Äsken tarvittiin IPE 360 -luokan palkki ja nyt valitset KKR 180x180x6, nämä kaksi profiilia eivät edes ole samassa universumissa.

KKR-putkessa on hitautemomentti 2037cm4 kun taas IPE:ssä on 16270cm4
Eli KKR-putki taipuu 8 kertaa enemmän samalla kuormalla verrattuna IPE-palkkiin.
 
insinööri: aion keskustella siitä naapurini kanssa, että ehkä hitsataan ylä- ja alapuolelle sen sijaan, jos se on parempi. ja tietenkin siitä tulee raskaampi. Olen unohtanut päivittää lähtökohdat. Kun tein hieman tarkempia mittauksia, jänneväli on 4,6 m eikä 5 m. Ja totta kai, laskin vaatimuksiani taipuman suhteen.
Gabbe: kuten näet yllä, asiat ovat muuttuneet hieman. Minulla on uudet lähtökohdat ja laskin vaatimuksiani, mikä on johtanut minut tähän tilanteeseen missä nyt olen.
 
Viimeksi muokattu:
pieni päivitys teille, jotka lukevat:
Minulla oli viesti 2010-04-21, 06:58. Minulla täytyy olla ollut aivokatko, tai laskin hyvin myöhään illalla, koska tuo laskelma ei pidä lainkaan paikkaansa.

Otetaan mitä on:
vkr-palkeen yläpuolelle hitsataan HEA120, mikä antaa uuden TP:n alapuolelta katsottuna 132.9 mm mr steinerin avulla (jos olen laskenut oikein). Sen avulla saadaan uusi hitausmomentti, joka on noin 6200 cm4.
sallittu taipuma L/300 =15,3 mm antaa minulle sallituksi voimaksi 157 kN. Vähennettynä katon omapainolla, 37.5 kN, se antaa minulle sallituksi kuormaksi yhteensä 119 kN. Jos vähennän maksimaalisen tuulivoiman, joka voi syntyä, 18 kN, jää kokonaislumikuormaksi 101,5 kN eli 10,1 tonnia.
Nyt en ole vielä laskenut knikkausta eulerin mukaan, ajattelin käyttää HEA120 pylväänä, tai vaihtoehtoisesti käyttää vkr-putkea toisessa pylväässä, koska se tulee näkymään talossa, mutta tuolla mitalla minun on vaikea uskoa, että se voisi knikata, mutta se on seuraava asia, jonka aion laskea:)
Ja voinpa vielä lisätä, että nyt palkki tulee taas raskaammaksi, mutta minulla on kätevä nostolaite, joka ratkaisee kaikki ongelmat. Korkean palkin (294 mm) saan lisäksi paikoilleen ilman "suurempia ongelmia":)
 
Viimeksi muokattu:
Dagodo, olen saman haasteen edessä. Asun Skövdessä mutta en voi löytää hyvää vakuutettua rakennusinsinööriä. Minkä yrityksen palkkasit? Kokemuksia tähän mennessä?

Olen erittäin kiitollinen vastauksesta!!
 
Hei kaikki ketkä ovat lukeneet ketjun. En ole ehtinyt seurata aihetta vähään aikaan. Laitan muutamia kuvia siitä, miltä lopputulos näyttää. Vahvistin koko vanhan perustan, sillä se koostui todella huonosta kivimuurista. Pilarien alle valuin kunnolliset betoniperustukset, jotka vahvistin raudoituksella. Pylväinä käytin yhtä HEA120:ta ja toista nelikulmaista palkkia 100. Pylväät pulttasin kiinni betoniin. Sain korvaamatonta apua muutamilta naapureilta, kun nostimme palkin paikalleen (sehän painoi kuitenkin noin 280 kg). Palkki kiinnitettiin pylväisiin itseporautuvilla pulteilla. Pylväät kiinnitettiin myös hirteen rei’illä. Koska talossa on matala katto, yritimme hyödyntää koko huonekorkeuden ja teimme kaltevan katon keittiöön.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.