7 508 lukukertaa ·
14 vastausta
8k lukukertaa
14 vastausta
Jäätynyt vesijohto
Olen vähän epävarma siitä, mihin osioon foorumilla minun pitäisi kirjoittaa, joten kokeilen täällä.
Viime vuonna rakensin uuden kylpyhuoneen. Koska olin aiemmin palkannut putkimiehen, johon olin tyytyväinen, käytin samaa putkimiestä uudelleen. Loppu (oli aiemmin eteinen), uudelleenrakennus ja eristys sekä laatoitus jne. ulkoistettiin yritykselle.
Tänään (kun oli -8) putket (jotka menevät ulkoseinässä) olivat jäätyneet. Kysymykseni on, kenen vika se on. Ensimmäinen ajatukseni on, että se on puusepän vika, joka ei eristänyt tarpeeksi. En näe syytä, että se olisi putkimiehen vika, koska hän asentaa putket puusepän rakentamien edellytysten mukaan, vai olenko väärässä?
Otan mielelläni vastaan näkemyksiä, jotta minulla on jotain pohjaa, kun otan yhteyttä yrityksiin iltapäivällä.
/Andreas
Viime vuonna rakensin uuden kylpyhuoneen. Koska olin aiemmin palkannut putkimiehen, johon olin tyytyväinen, käytin samaa putkimiestä uudelleen. Loppu (oli aiemmin eteinen), uudelleenrakennus ja eristys sekä laatoitus jne. ulkoistettiin yritykselle.
Tänään (kun oli -8) putket (jotka menevät ulkoseinässä) olivat jäätyneet. Kysymykseni on, kenen vika se on. Ensimmäinen ajatukseni on, että se on puusepän vika, joka ei eristänyt tarpeeksi. En näe syytä, että se olisi putkimiehen vika, koska hän asentaa putket puusepän rakentamien edellytysten mukaan, vai olenko väärässä?
Otan mielelläni vastaan näkemyksiä, jotta minulla on jotain pohjaa, kun otan yhteyttä yrityksiin iltapäivällä.
/Andreas
Molemmat syyttävät varmaan toisiaan, mutta mielestäni putkimiehellä on vastuu, mutta ulkoseinän putkessa tulisi olla sähkökaapeli sisällään, koska jäätyminen voi tapahtua. Joten pyydä putkimies paikalle ja anna hänen asentaa sellainen. Sitten ehkä seinän sisäinen putki ei ole ensimmäinen valinta, mutta joskus on pakko.
Kiitos vastauksesta! Ajattelin, että putkimies voi vetää putket vain nohjen edellytysten mukaan, jotka snickaren on rakennettu. Jos haluan putket seinään, täytyyhän snickaren eristää tarpeeksi, jotta putkimies voi vetää putket niin lähelle sisäseinää kuin mahdollista, vai ajattelenko väärin?
Toisinaan ei voida lisätä enempää eristystä ilman, että ulkoseinää laajennetaan, eristys vie tilaa. Jos esimerkiksi on 120+45 eristys, on olemassa riski, että putket jäätyvät, jos ne kulkevat keskellä 120-osaa. Jäätymispiste voi tulla melko kauas seinän sisään, sitä vastaan pitää sisälämpötila.
Kiitos taas! Voin lisätä, että purimme kaikki sisäseinät ennen kuin rakentaminen aloitettiin, joten ei olisi ollut ongelmaa eristää lisää ja silloin kirvesmiehen olisi täytynyt laajentaa seinää niin, että putkimies pystyi vetämään putket kauemmas sisään. En tiedä kuinka paljon eristystä siellä on mutta se on varmaankin vain noin 120 tai jotain, ja putki on vedetty keskelle. Liitän kuvan miltä se näyttää.
Näyttää siltä, että putki kulkee seinän keskellä, mutta sisäpuolella on sekä kipsiä että puukuitulevyä ja kaakelia, joten arvaan, että putket ovat itse asiassa lähempänä ulkoseinää kuin sisäseinää.
Vaikka putkimiehen olisi pitänyt huomauttaa, miltä se näytti, on silti kirvesmiehen vastuulla rakentaa niin paljon kuin on tarpeen?
Näyttää siltä, että putki kulkee seinän keskellä, mutta sisäpuolella on sekä kipsiä että puukuitulevyä ja kaakelia, joten arvaan, että putket ovat itse asiassa lähempänä ulkoseinää kuin sisäseinää.
Vaikka putkimiehen olisi pitänyt huomauttaa, miltä se näytti, on silti kirvesmiehen vastuulla rakentaa niin paljon kuin on tarpeen?
Todennäköisesti se on jäätynyt lattian alapuolella, siellä on varmasti vaakasuora palkki, jonka läpi putket on vedetty, ja palkki toimii myös tehokkaana kylmäsiltana. Muuten voi olla, että alempana putket ovat pullistuneet ulkoseinää vasten.
Mutta putkien täytyy nousta kahden kerroksen väliin, ja saadakseen putket ulkoseinästä sisään, olisi pakko mennä palkiston läpi ja rakentaa seinä ulos noin 45 mm sisäpuolelle. Muuten vaihtoehtona on lisäeristää ulkopuolelta.
Mutta se ei ole puusepän vastuulla, jos kukaan ei ole sanonut hänelle, mielestäni putkimiehen pitäisi huomauttaa, että sijainti on vähemmän sopiva, tai ehdottaa lämpökaapelin vetämistä alusta alkaen.
Mutta putkien täytyy nousta kahden kerroksen väliin, ja saadakseen putket ulkoseinästä sisään, olisi pakko mennä palkiston läpi ja rakentaa seinä ulos noin 45 mm sisäpuolelle. Muuten vaihtoehtona on lisäeristää ulkopuolelta.
Mutta se ei ole puusepän vastuulla, jos kukaan ei ole sanonut hänelle, mielestäni putkimiehen pitäisi huomauttaa, että sijainti on vähemmän sopiva, tai ehdottaa lämpökaapelin vetämistä alusta alkaen.
Kiitos pbengtsson, että pallotat vähän kanssani!
Yksi, toivottavasti viimeinen näkökulma. mutta jos puuseppä tiesi, että ulkoseinään tulisi putkia, eikö hänen olisi pitänyt tietää? Ehkä vain minä ajattelen niin, että puusepän, joka rakentaa kylpyhuoneita, pitäisi tietää paremmin, jos putkia pitäisi mennä seinään. Silloin hänen pitäisi tietää, että ulkopuolella on oltava enemmän eristystä kuin sisäpuolella, jotta eristys olisi riittävä.
mutta se kulkee säännön läpi ja tämä on vasten syllen tai mikä se on. voi olla niin, että se on siellä, missä se jäätyy. olen tehnyt pienen reiän kellarilattiaan ja poistanut eristyksen, jotta sinne tulee vähän ilmaa, missä putket menevät syllen läpi.
Yksi, toivottavasti viimeinen näkökulma. mutta jos puuseppä tiesi, että ulkoseinään tulisi putkia, eikö hänen olisi pitänyt tietää? Ehkä vain minä ajattelen niin, että puusepän, joka rakentaa kylpyhuoneita, pitäisi tietää paremmin, jos putkia pitäisi mennä seinään. Silloin hänen pitäisi tietää, että ulkopuolella on oltava enemmän eristystä kuin sisäpuolella, jotta eristys olisi riittävä.
mutta se kulkee säännön läpi ja tämä on vasten syllen tai mikä se on. voi olla niin, että se on siellä, missä se jäätyy. olen tehnyt pienen reiän kellarilattiaan ja poistanut eristyksen, jotta sinne tulee vähän ilmaa, missä putket menevät syllen läpi.
man ei voi eristää "sisäpuolelle" vesiputkia, sen pitäisi KAIKKIEN ymmärtää, etenkin kun kyseessä on melko "ohut" ulkoseinä (jos en ole täysin väärässä). Ja kenen syy, se kai kaikkien osapuolten pitäisi jakaa vastuu. Tilaajalla on kokonaisvastuu ja hän päättää kuinka hän haluaa työn suoritetuksi, puuseppä koska hän ei luultavasti ymmärtänyt seurauksia eristää huoneeseen päin, putkimies joka ei ehdottanut toista reittiä. Mutta suurin vastuu on todennäköisesti rakennuttajalla, joka ei antanut tarpeeksi selkeitä ohjeita. Valitettavasti tällaiset virheet ovat melko yleisiä.
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista, joten minua pidetään rakennuttajana vaikka annan jonkun toisen suorittaa työn? Ja rakennuttaja on aina vastuussa, ymmärränkö oikein? Ei ihme, että alalla syntyy ongelmia, jos käsityöläiset voivat tehdä kuinka paljon virheitä tahansa ja sitten vain lähteä paikalta täysin ilman vastuuta.
Kyllä, rakennuttaja on tilaaja, se joka sanoo mitä pitää tehdä, eli sinä. Eri urakoitsijat, jotka palkkaat, ovat vastuussa oman osuutensa tekemisestä ohjeidesi mukaan ja, niiden puitteissa, ammattitaitoisesti. Ymmärrän turhautumisesi, mutta ongelmana ei ole seinä tai putkiveto, vaan niiden yhdistelmä. Tämä tekee vaikeaksi vastuun asettamisen jollekin yksittäiselle tekijälle. Olisi ollut eri asia, jos timpuri olisi ottanut kokonaisurakan kylpyhuoneeseen ja sitten ottanut putkimiehen aliurakoitsijaksi. Mutta ei kuulosta siltä, että niin olisi ollut.
Sitten voin silti ajatella, että on hieman kummallista, että putkimies ei ole voinut havaita ja varoittaa tästä riskistä. Jäätyneisiin putkiin hänen olisi pitänyt törmätä aiemmin työssään. Että timpuri ajattelisi sitä, ei mielestäni ole yhtä itsestään selvää.
Sitten voin silti ajatella, että on hieman kummallista, että putkimies ei ole voinut havaita ja varoittaa tästä riskistä. Jäätyneisiin putkiin hänen olisi pitänyt törmätä aiemmin työssään. Että timpuri ajattelisi sitä, ei mielestäni ole yhtä itsestään selvää.
Kiitos Farzan!
Nyt jälkikäteen ajatellen heidän olisi pitänyt laajentaa 45 ja eristää "toiselta puolelta" vähentääkseen kylmäsiltoja jne. Tämä olisi mielestäni kuitenkin pitänyt olla puusepän tehtävä ehdottaa, koska kuten mainittu, seinä on ohut. Mitä olen löytänyt, niin hänen ei olisi pitänyt laittaa eristystä putkien taakse sisäseinää vasten.
Minä, joka olen melko tietämätön, luotan siihen, että he saavat vaatimukseni toimimaan. Jos haluan putkia ulkoseinään, mielestäni on käsityöläisen tehtävä eristää enemmän, jos se olisi tarpeen. En tiedä kuinka paljon eristystä tarvitaan ratkaisemaan se, vai onko niin, että jos en ohjaa yksityiskohtaisesti, puuseppä voi tehdä miten haluaa ja sitten syyttää minua siitä, etten ollut selkeä. Ongelma on, etten omista sitä tietoa, joka tarvitaan yksityiskohtaisessa ohjaamisessa. Jos minulla olisi se, olisin yhtä hyvin voinut rakentaa rungon itse ja vain ulkoistaa kaakeloinnin. Siksi mielestäni on vähän kummallista, että se on silti minun vastuullani, kun käsityöläiset ovat ne, joilla on tiedot ja ratkaisut.
Olen puhunut putkimiehen kanssa ja hänen teoriansa oli, että se voisi olla kylmäsilta kynnyksessä.
Nyt jälkikäteen ajatellen heidän olisi pitänyt laajentaa 45 ja eristää "toiselta puolelta" vähentääkseen kylmäsiltoja jne. Tämä olisi mielestäni kuitenkin pitänyt olla puusepän tehtävä ehdottaa, koska kuten mainittu, seinä on ohut. Mitä olen löytänyt, niin hänen ei olisi pitänyt laittaa eristystä putkien taakse sisäseinää vasten.
Minä, joka olen melko tietämätön, luotan siihen, että he saavat vaatimukseni toimimaan. Jos haluan putkia ulkoseinään, mielestäni on käsityöläisen tehtävä eristää enemmän, jos se olisi tarpeen. En tiedä kuinka paljon eristystä tarvitaan ratkaisemaan se, vai onko niin, että jos en ohjaa yksityiskohtaisesti, puuseppä voi tehdä miten haluaa ja sitten syyttää minua siitä, etten ollut selkeä. Ongelma on, etten omista sitä tietoa, joka tarvitaan yksityiskohtaisessa ohjaamisessa. Jos minulla olisi se, olisin yhtä hyvin voinut rakentaa rungon itse ja vain ulkoistaa kaakeloinnin. Siksi mielestäni on vähän kummallista, että se on silti minun vastuullani, kun käsityöläiset ovat ne, joilla on tiedot ja ratkaisut.
Olen puhunut putkimiehen kanssa ja hänen teoriansa oli, että se voisi olla kylmäsilta kynnyksessä.
>yoxler
Olet oikeassa teoriassa, sen mitä osaa itse tehdä, tekee itse, ja siihen, mitä ei osaa, ottaa apua, ja silloin odottaa, että se, jolle maksaa työn tekemisestä, tekee sen niin kuin pitää ja paremmin kuin mihin itse pystyisi. Mutta valitettavasti näin ei usein ole käytännössä, täytyy olla hieman onnea mukana, kun valitsee käsityöläisiä, koska osa ei ihan ymmärrä ja jotkut ovat yllättävän epäpäteviä.
Yritä löytää käsityöläisiä naapureiden, tuttujen jne. kautta, jotka ovat olleet tyytyväisiä siihen, että joku on ollut heillä kotonaan ja oli hyvä. Niin lisää mahdollisuutta, että seuraavalla kerralla menee paremmin.
Olet oikeassa teoriassa, sen mitä osaa itse tehdä, tekee itse, ja siihen, mitä ei osaa, ottaa apua, ja silloin odottaa, että se, jolle maksaa työn tekemisestä, tekee sen niin kuin pitää ja paremmin kuin mihin itse pystyisi. Mutta valitettavasti näin ei usein ole käytännössä, täytyy olla hieman onnea mukana, kun valitsee käsityöläisiä, koska osa ei ihan ymmärrä ja jotkut ovat yllättävän epäpäteviä.
Yritä löytää käsityöläisiä naapureiden, tuttujen jne. kautta, jotka ovat olleet tyytyväisiä siihen, että joku on ollut heillä kotonaan ja oli hyvä. Niin lisää mahdollisuutta, että seuraavalla kerralla menee paremmin.
Se on melko yleinen ongelma, kun "ihmiset" ottavat vastuulleen työnjohdon ja koordinoinnin "rakennusprojekteissa" sen sijaan, että ostaisivat kyseisen palvelun. Jos palvelu ostetaan osaurakkana, suuri vastuu on ostajalla, jos se ostetaan kokonaisurakkana, määritellään valmiin tuloksen ja urakoitsija päättää, miten se toteutetaan ja luovuttaa valmiin "tuotteen". Jälkimmäisessä tapauksessa koko vastuu on urakoitsijalla, ensimmäisessä tilaajalla. Voidaan luonnollisesti sopia muista ratkaisuista, silloin on tärkeää etukäteen päättää, kuka vastaa mistä.
Minulla on käytännössä aina ollut jaettu urakointi, eli minun vastuullani on varmistaa, että kaikki sujuu oikein ja hyvin. Olen onnistunut siinä hyvin kaikilla kerroilla paitsi yhdellä, on tärkeää, että on hyvä dialogi sen käsityöläisen kanssa, joka tulee tekemään työn, jotta hän saa mahdollisuuden todella tehdä ehdotuksia, antaa neuvoja ja jakaa tietoa. Minun täytyy huolehtia siitä, että kaikki tiedot ovat saatavilla ja että tulija tietää, mitä odotan, ja minun täytyy uskaltaa kysyä ne tyhmät kysymykset.
Klikkaa tästä vastataksesi
