17 047 lukukertaa ·
8 vastausta
17k lukukertaa
8 vastausta
Mittatilautettu kirjahylly - puun valinta rakenteeseen
Aion milloin tahansa aloittaa paikan päällä rakennettavan kirjahyllyn rakentamisen yläkertaan, noin 4m leveä ja 2,6m korkea.
Kirjahyllyn takapuolesta minulla on oma ketju, ja uskon, että se ratkeaa, ja hyllylevyt on jo hoidettu, koska minulla on paljon vanhoja massiivisia varastohyllylevyjä, jotka ovat 800mm ja jotka tarvitsee vain hioa ja käyttää.
Itse suunnittelu on myös valmis, joten jäljellä on nyt valita materiaali itse runkoa varten. Haluamme rakentaa oikeasta puusta eikä mdf:stä, mutta olen hieman epävarma, mitä pitäisi etsiä.
Toimiiko hyvin tavallinen raakapuu esim. K-rautasta tai Byggmaxista sivuosille ym., vai pitäisikö etsiä jotain erityistä puuta?
Kaikki maalataan sitten pellavaöljymaalilla, sama kuin muun huoneen paneeli ja listat.
Andreas
Kirjahyllyn takapuolesta minulla on oma ketju, ja uskon, että se ratkeaa, ja hyllylevyt on jo hoidettu, koska minulla on paljon vanhoja massiivisia varastohyllylevyjä, jotka ovat 800mm ja jotka tarvitsee vain hioa ja käyttää.
Itse suunnittelu on myös valmis, joten jäljellä on nyt valita materiaali itse runkoa varten. Haluamme rakentaa oikeasta puusta eikä mdf:stä, mutta olen hieman epävarma, mitä pitäisi etsiä.
Toimiiko hyvin tavallinen raakapuu esim. K-rautasta tai Byggmaxista sivuosille ym., vai pitäisikö etsiä jotain erityistä puuta?
Kaikki maalataan sitten pellavaöljymaalilla, sama kuin muun huoneen paneeli ja listat.
Andreas
Joo, se voisi kyllä toimia..
Tietty rooli sillä on kuitenkin, miltä puu näyttää, jotta lopputulos olisi "elävä" aito kirjahylly eikä "uudelleenmaalattu billy-kirjahylly".
Mutta liimapuu mäntyä antaa kuitenkin elävämmän tunteen kuin esimerkiksi MDF?
Jatkokysymys sitten.
Onko laatueroja paljon? Voiko käyttää esimerkiksi Byggmaxin sormijatkettuja hyllytasoja vai onko syytä etsiä parempaa laatua?
Tietty rooli sillä on kuitenkin, miltä puu näyttää, jotta lopputulos olisi "elävä" aito kirjahylly eikä "uudelleenmaalattu billy-kirjahylly".
Mutta liimapuu mäntyä antaa kuitenkin elävämmän tunteen kuin esimerkiksi MDF?
Jatkokysymys sitten.
Onko laatueroja paljon? Voiko käyttää esimerkiksi Byggmaxin sormijatkettuja hyllytasoja vai onko syytä etsiä parempaa laatua?
Liimalevy on varmaan vastaus, enkä usko, että Byggmaxilla on paljon huonompia levyjä kuin muilla.
Ja liimalevyllä pinta on selvästi elävämpi kuin MDF:llä.
Jos käyttää MDF:ää, mielestäni koko huonekalu kannattaisi tehdä MDF:stä, massiivipuun/liimalevyn/jne. sekoittaminen näyttää lähinnä hullulta.
Kun maalaa liimalevyä, puun syyt yleensä näkyvät melko hyvin, mikä antaa paljon elävämmän pinnan kuin MDF, joka on hyvin sileä ja "kuollut".
Ja liimalevyllä pinta on selvästi elävämpi kuin MDF:llä.
Jos käyttää MDF:ää, mielestäni koko huonekalu kannattaisi tehdä MDF:stä, massiivipuun/liimalevyn/jne. sekoittaminen näyttää lähinnä hullulta.
Kun maalaa liimalevyä, puun syyt yleensä näkyvät melko hyvin, mikä antaa paljon elävämmän pinnan kuin MDF, joka on hyvin sileä ja "kuollut".
P
Peter_K
Jäsen
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 viestiä
Peter_K
Jäsen
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 viestiä
Vältä Bilteman liimapuuta, koska sen pinta on erittäin epätasainen. Kaikki syyt näkyvät läpi, vaikka se on pohjustettu ja maalattu 2 kertaa käsin hioen jokaisen kerroksen välissä. Muuten se on ok.
Katsoin itse asiassa Bilteman liimapuulevyä, mutta rakennusmax näyttää olevan edullisempi per m2. Muuten ei vaikuta ongelmalta meidän osalta, mitä kuvailet Biltemasta, koska ei haittaa, jos syyt näkyvät läpi. Se on jopa toivottavaa...Peter_K sanoi:
Taidamme naputtaa jonkinlaiset höylätyt/hiotut raakalautalaudat hyllyn takaosaksi ja käyttää rakennusmaxin 18x300x2350mm sauvaliimattuja mäntyhyllytasoja sivukappaleina.
Minulla on hirveä määrä vanhoja varastohyllytasoja puusta, 1000mm, jotka saavat olla hyllytasoja pienen käsittelyn jälkeen.
Suojaako/petsaaako joku liimapuulevyn?
Kyllä, liimalevyä käsitellään aivan kuten mitä tahansa muuta puukappaletta. Se mikä voi näyttää hieman ikävältä, kun kvistlakataan liimalevyä, on se, että ne kohdat, joihin laitetaan kvistlakkaa, näyttävät "kiiltäviltä läiskiltä" muuten hieman juovikkaassa pinnassa. Tämän ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan öljypohjainen pohjamaali - jätät kvistlakan pois ja pohjamaalaat koko paketin öljypohjamaalilla, sillä öljypohjainen pohjamaali lukitsee myös oksahartsin samalla tavalla kuin shellakka. Jos oksat vuotavat paljon, se voi vaatia 2-kertaisen pohjamaalauksen. Tämä, jos shellakan aiheuttamat "kiiltävät läiskät" koetaan ongelmana...clain sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi