f91jsw sanoi:
Oma kokemukseni mukaan sekä MDF että lastulevy taipuvat, kun niitä käytetään hyllylevyinä. Aluksi ne näyttävät suorilta ja kauniilta, mutta muutaman vuoden kuluttua alkavat notkua. Katso esimerkiksi kaikkia vanhoja Billy-hyllyjä, joissa on kirjoja. Uskon, että noin 60 cm 19 mm paksuudella on maksimi hyllypituus, jos haluaa sen pysyvän suorana myös muutaman vuoden jälkeen.
Jos hyllylevyt tehdään ilman tukilistaa edestä tai takaa, niin tilanne on juuri kuten kuvailet.
Jokaista puumateriaalia käytettäessä kannattaa tukea listaamalla.
MDF:n etu verrattuna lastu-/vaneri-/liimalevyyn on sileä pinta, mutta myös se, että se on formstabiili. Tämä ei tarkoita, että se kestäisi kuormitusta paremmin kuin muut, mutta se ei kutistu/turpoa, joten voidaan tehdä asioita suuremmalla tarkkuudella - tarkkuudella, joka säilyy ajan myötä.

mdf on kaikin puolin parempi materiaali hienopuusepäntöihin. Se on kovempaa ja antaa uskomattoman paljon paremman pinnan maalata/lakata sekä reunat voidaan hioa ilman lohkeilua.

Olen itse rakentanut pöydän mdf:stä ja se oli mahdollista viimeistellä tavalla, joka ei olisi onnistunut lastulevystä. (tiedän tämän, koska olen aiemmin rakentanut baaritiskin lastulevystä)

pöytä:
http://pinstudio.wordpress.com/2010/11/07/boxbord/

Pieni vinkki, jotta vältyt näkyviltä ruuvinkannoilta ja pakkeloinnilta, jotka kohoavat ym. Osta lamellijyrsin / keksijyrsin. Jula:ssa on alle 1000-lapun hintainen, joka toimii loistavasti!!

Kolmas vaihtoehto on liimapuu. Olen taas päätöksentekoahdistunut.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.