16 966 lukukertaa ·
20 vastausta
17k lukukertaa
20 vastausta
Miten mitoittaa autokatos/terassi?
Kukaan?
Otan tämän keskustelun esille myös, kun aion tehdä samanlaisen projektin... Olen utelias mainitun palkin jännevälistä, pystyykö 4 m? Ajattelin osittain maahan upotettua autokatosta/terassia kooltaan 4x8 m. Sama asia siinä, lecavägg platan päällä. t. Tjeppeknaster sanoi:
Min carport/garage on L 7.5m x S 6.5m.
Laminaattipuurakenteen mitat ovat 140x270 ja pylvään 140x140, ja voit saada 4 metrin jännevälin tälle rakenteelle, riippuen lumivyöhykkeen vaatimuksista.
Moelven varasto-ohjelma http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
täällä voit syöttää olettamuksesi.
kwattro - jos tarvitset rakennusvinkkejä, jaan mielelläni kokemuksiani, kun korjasin melko elegantin ratkaisun yhdistämällä eräänlaisen rinnetontin carportin terassilla ja päälle lasitetulla ulkotilalla.
Laminaattipuurakenteen mitat ovat 140x270 ja pylvään 140x140, ja voit saada 4 metrin jännevälin tälle rakenteelle, riippuen lumivyöhykkeen vaatimuksista.
Moelven varasto-ohjelma http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
täällä voit syöttää olettamuksesi.
kwattro - jos tarvitset rakennusvinkkejä, jaan mielelläni kokemuksiani, kun korjasin melko elegantin ratkaisun yhdistämällä eräänlaisen rinnetontin carportin terassilla ja päälle lasitetulla ulkotilalla.
"kwattro - jos tarvitset rakennusvinkkejä, jaan mielelläni kokemuksiani, kun keksin melko tyylikkään ratkaisun yhdistämällä jonkinlaisen sutterängautokatos yhteen terassin ja lasitetun ulkotilan kanssa."
Kiitos siitä. Otan mielelläni osaa rakentamiseenne, olen ajatellut täsmälleen samaa kuin te olette tehneet.. Odotan kuitenkin ulkotilan kanssa ensi vuoteen asti... nuuka kun olen... Miten ratkaisit esim. kattokysymyksen/lattian? raakalauta ja huopa? vai pelti siihen päälle? terv. Thomas
Kiitos siitä. Otan mielelläni osaa rakentamiseenne, olen ajatellut täsmälleen samaa kuin te olette tehneet.. Odotan kuitenkin ulkotilan kanssa ensi vuoteen asti... nuuka kun olen... Miten ratkaisit esim. kattokysymyksen/lattian? raakalauta ja huopa? vai pelti siihen päälle? terv. Thomas
Liitän mukaan pienen SketchUp-kuvan selittämään katon rakenteen periaatetta, otan muutamia kuvia päivän aikana jatkavaksi havainnollistamiseksi. Olen piirtänyt ylös osan katosta, näet kattoparrut (45x220) liimattuna ja naulattuna rimoilla sivuilla (vihreä), joiden päälle laitetaan umpilaudoitus, joka on myös liimattu ja naulattu (käytin dyckertpistoolia enimmäkseen vain kiinnittämään ne paikalleen, kunnes liima kovettuu). Sen päälle olen päällystänyt kaiken alushuovalla, ja alushuovan päällä on "uhrilauta"; omassa tapauksessani halkaisin 45x70 painekyllästettyä (sininen), joka ruuvattiin katon parruun 5x80 puuruuvilla. Kun se oli tehty, laitoin päälle pintahuovan; omassa tapauksessani valitsin Byggmax Glaciär 3, joka asetettiin yhtenä pitkänä kaistaleena toiseen päähän, ylös "harjalle" ja alas toiseen päähän. Ne rullat ovat 7 m, jos en muista väärin, joten sain jokaisesta kaistaleesta vain muutaman senttimetrin ylitse. Tällä tavalla vältyin kokonaan pintahuovan saumoilta. Taivutin sen ylös kattoparrujen sivuja pitkin ja leikkasin pois "uhrilaudan" korkeudelta. Uhrilaudalle laitoin PL400 ja siihen kiinnitin bandstål, luulen leveyden olevan yli desimetri. Kun liima siellä kovettui, menin kumivasaralla ja naputin reunoja jonkin verran luodakseni kupua yli kaiken. Jos haluaa liioitella, voi toki ruostesuojata bandstålet, mutta mielestäni bandstål kestää vähintään yhtä kauan kuin kattohuopa, joten kun huopa tarvitsee korjauksia, voin vaihtaa bandstålin myös sillä kertaa. Sitten tuli jonkinlainen lattia kaiken ylle…
Silloin laitoin terassilaudoituksen, jonka yhdistin noin 700x2000 mm ruudukoiksi, kiinnitin siis terassilaudoituksen tasaisin välein alla olevaan terassilaudan palaseen, joka kulki keskellä kattoparujen välillä. Jos jotain putoaa terassilaudoituksen väleistä, tai kun koittaa se päivä, että huopa tarvitsee huoltoa, irrotan 10-20 ruuvia ja nostan terassilaudoituksen pois osissa. Uudetilasta, mielestäni se tulisi (ainakin omasta mielestäni) rakentaa samalla. Huoneen runko täytyy kiinnittää kunnolla kattoparruihin, sitä ei voi laittaa kellumaan samalla tavalla kuin terassilaudoitus. Otan muutamia kuvia päivän aikana ja laitan tänne, joten voitte vain kysyä, jos jokin muu askarruttaa.
Rauhaa // Erik
Rauhaa // Erik
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! En tiedä, tarvitsenko eristää autotallin altanin alla ja valitsen siksi pitää sen mahdollisuuden.. Joten vaikka olet tehnyt sen taitavasti, rakennan luultavasti kaltevilla kattopalkeilla ja jätän myöhemmin asennettavat ruuvit kiinnitystä varten..
Kiitollinen vinkeistä hyvästä huopakatosta tai vastaavasta. Yt. Thomas
Kiitollinen vinkeistä hyvästä huopakatosta tai vastaavasta. Yt. Thomas
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Hur skulle ni dimensionera? Carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kattohirret 45 x 145 autokatokseen - riittääkö vai onko alimitoitettu?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Mitoittaa autokatos, korkeaprofiilinen pelti?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Dimensionera carport
Frågor och svar om byggnation -
Terass på carport
Tak & Vind