Ehkä typerä kysymys:

Jos on betonilattia (esim. hiottu/kiillotettu) ilman mitään lisättyä pintakerrosta, mihin höyrynsulun päätös tehdään ulkoseinissä?

Luulen nähneeni jonkun esimerkin, jossa höyrynsulku vedetään alas ja taitetaan sisäänpäin, esimerkiksi parketin tai laatan alle - tehdäänkö näin yleensä?

Onko väärin vetää höyrynsulku ulospäin, sokkelin alle? Onko sillä siinä tapauksessa väliä, onko se sokkelipahvin alla tai päällä?

Tuntuu tavallaan oikeimmalta vetää se ulospäin, mutta samalla se on kai hankalaa, koska muovi täytyy laittaa paikalleen ennen kuin sokkeli kiinnitetään...

En voi vastata, mikä on muodollisesti "oikein", mutta alhaalla platan luona höyrypaine on alhaisimmillaan koko talossa, joten arvelen, että käytännössä sillä ei ole suurta merkitystä. Luulen nähneeni, että se vain niitataan kiinni sokkeliin, thats it!

Mutta kuten sanottu, disclaimer...

Se kiinnitetään betoniin terrostat-nauhalla. Se piilotetaan levypinnoituksen alle.

Mikael_L
Tämä oli jännittävää.
Itse olin ajatellut vain laskea höyrysulkua alaspäin tukien alareunan tasolle.
Sitten tulee 45x45, joka kiinnitetään tukien päälle ja puristaa muovin väliin. Tämä 45 on siis sisäisen ristikon alin sääntö.

Tukien alla minulla on vaahtomuovitiiviste, sellainen joka muistuttaa makuualustaa.
Joten olen olettanut, että se on tarpeeksi hyvä näin, mutta saatan olla väärässä.

Sen pitäisi olla ilmatiivis konvektion estämiseksi, mutta toki on riski, että minimaalinen rako tarjoaa avauman kosteuden diffuusiolle.
En voisi edes kuvitella, että tämä olisi ongelma, mutta saatan olla väärässä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.