Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
huggan: Kuten "ruotsalaisen lain mukaan". Se oli vitsi. Älkää maalatko, jos ette halua. Ei vaikuta seinään.
Nathalie Jakoby: Hei, Etsin vähän vastauksia, Olemme aloittamassa laajentamaan taloamme vuodelta 1916, laajennus tapahtuu osassa nykyistä navettaamme. Koko talo koostuu hyvin toimivasta ryömintätilasta laajennuksessa, joissa pylväät ovat olemassa olevilla älvdalskvartsiittikivillä suoraan maassa, en tiedä kuinka syvältä. Ajattelimme säilyttää nämä kivet, koska niitä on talon ympärillä, ja
Zephyrus: Nyt olen puhunut Wienerbergerin kanssa Ruotsissa. He eivät olleet koskaan nähneet näitä aikaisemmin ja eivät näyttäneet haluavan ottaa niitä myöskään. He ottavat vastaan tuotteita saksalaiselta Wienerbergeriltä, mutta eivät esimerkiksi Unkarista. Niin se oli!
jeppeknaster: Tai tyylikäs kalkkilaasti http://www.decomaterial.se/web/gallery/stone/trappor/
Stefan N: Tuskinpa kukaan tietää, ellei rakentaja istu ja lue tätä, mutta todennäköisesti ne ovat kantavia kyllä.
Klicka: Ostin Black and Decker KD975KA-QS poravasaran rakennusmaxilta ja minulla oli puuruuvi alaosassa. Ensin porasin alaosan ruuvin läpi puuporanterällä. Sitten mittasin tarkalleen, missä sen pitäisi olla (lasermitan avulla) ja porasin reikien läpi betoniporalla (SDS+). Lasermittana oli Bosch PCL20, joka voi projisoida pisteen ylös ja alas. Näin oli helppo saada kaikki oikein.
antohagg: Olen juuri saanut työn valmiiksi. [bild] [bild] [bild] Työtä tuli vähän enemmän kuin alun perin ajattelin, mutta olen toisaalta TODELLA TYYTYVÄINEN! Ajattelin käydä läpi vaihe vaiheelta miten tein: Irrotin vanhan kipsin ja eristyksen Kiinnitin yläpalkin tiiliseinään 6:lla M16X400 mm kierretangolla (cc60). Käytin Essex-ankkurimassaa. Laitoin lisäksi kantavan palkin palan 100x100x400
mexitegel: On helpompi antaa neuvoja, jos päivität profiiliasi kertomalla missä päin maata olet. studieförbundet Lerumissa oli syksyllä luulisin esim.
tronen: Hrm, en näytä voivan poistaa kuvia viestistä, siinä pitäisi olla vain yksi kuva :) Muokattu: nyt on vain yksi kuva siellä toisen jäsenen avustuksella :)
lillenp: Hei Huomasin, että höyrynsulkukalvon pinnalla oli kondensaatiota, eristystä kohti olevalla puolella.. Miten ihmeessä se on mahdollista? Ja se oli vain päätyseinällä. Leikkasin reiän ja tunsin pidemmälle eristykseen, mutta se oli kuiva. Runko on seissyt "avoinna" 8 kuukautta, joten se ei voi olla kosteuden lähde?
Hjalle61: Ok, ymmärrän. Peittäminen ei ole suuri ongelma, koska se on noin 1 X 2 m kokoinen portaikko.
wrang: Haluan vain tietää, mitä materiaalia voin käyttää kiinnittääkseni viimeisen palan, ei ole niin hauskaa, jos he sitten sanovat, että pura alas, koska se on väärin. Ehkä teräspalkin ostaminen on ratkaisu???
Yrrol: *myös negatiivinen kokemus samankaltaisesta mojäng, ei halvin laatu* mutina
MaxPax: Hehe, mutta vakavasti ottaen - ohut playwood (4mm) sahattu kaistaleiksi. Suoria kaistaleita, jotka taivutetaan, ja taivutettuja kaistaleita yläpuolella, liimattu kulmaan, ruuvattu alustaan, hiottu ja ehkä maalattu ehkä?
KTM RTR: Heippa! Suunnitelmia sisustaa ullakko ja mietin parasta ratkaisua vapauttaa tilaa vaihtamalla kattotuolit? Ulkoiselta seinältä seinään on 5,5 metriä, mietin liimapuupalikkaa tai teräspalkkia poikittain. Mielipiteitä ja muita ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Kattotuolit ovat ristikkorakenteisia. [bild]
Micke_vb: Viimeistelen juuri etupihaamme, johon yhdistämme asuntovaunun. Se on tällainen http://sorselestugan.se/shop/spiketalt/spiketalt-12/ Meillä on lattiassa seuraavaa: masoniitti, tuulensuoja, eristys, raakalevy ja nyt aiomme asentaa laminaattilattian. Puhuin Beijerin myyjän kanssa, joka sanoi, että minun täytyy asentaa höyrynsulku ennen huopapahvia ja lattiaa, jos haluan, ettei lattia mene
anders07: Jopa 8 cm ei ole ongelma kipsilaastilla. Jos tarvitset sileämmän pinnan, odota 30-40 minuuttia (paksuudesta riippuen), suihkuta vettä esim. kukkaruiskulla ja vedä sileäksi esim. muurauslasta, niin siitä tulee sileä ja hieno.
KnockOnWood: Jos pesit Göteborgin lähellä, niin ABI trä on hyvä http://www.abitra.se/ Ei halvimpia, mutta suuri valikoima ja hyvä laatu. He sijaitsevat Västra Frölundassa. Katso sivu 15 osoitteessa http://www.abitra.se/filearchive/1/1368/AbiTra_sortimentskatalog.pdf Sieltä löytyy kirsikkaa ja pähkinää riittävästi :)
andreascarlsson: Istun suunnilleen samassa tilanteessa. Ratkesiko se sinulle jossain vaiheessa? Onko sinulla mitään oivalluksia jaettavana? :)
Strip: Essve vastaa: "Hobau-ruuvi on kuin lastulevyruuvi mutta torxilla, lyhyesti sanottuna." Ei käy ilmi, miksei sitä kutsuta lastulevyruuviksi tai onko jotain muuta eroa kuin kanta, mutta "Se toimii OSB:n kiinnittämiseen puuhun", mikä riittää minulle; olen kyllästynyt PH2:een. Onko ruuvin väri keltainen valkoisen sijaan vähemmän merkityksellinen? Tietääkö Hubbe2, onko hobau-ruuvissa
mag00: Tällä hetkellä on vähän kuin kissan ja koiran leikkiä minun luonani. Se alkoi yläkerran kylpyhuoneen vuotamisella, jota seurasi havaittu vuoto alakerran kylpyhuoneen viemäristöstä. Epäilen, että syy (osittain?) yläkerran kylpyhuoneen vuotoon (vesieristys) on, että yläkerta on väärin rakennettu ja se heiluu (suuret liikkeet). Yläkerta on vain puolikas, eli se on avoin ratkaisu
Realdoolar: Ostin benders-muurauskiviä kesällä sieltä. Periaatteessa sama hinta kivelle kuin paikallisessa kiviliikkeessä. Mutta kuljetus siellä maksoi 4500, kun se oli 1500 bygghemma.... Toimitus tuli samalla autolla (bendersin omat nosturiautot), jota kiviliike oli käyttänyt.
Mr L: Hei! Olen purkamassa kellarikerrosta meidän 60-luvun talossa. Nyt koko kellari on sisustettu neulehuovalla ja paneelilla seinillä. Tämä kaikki on menossa pois, jotta voin nähdä, miltä seinät näyttävät takana. Edellinen omistaja kertoi tulvasta kellarissa muutama vuosi sitten. Toimenpiteenä oli, että kaikki puutavara sahattiin pois noin 100 mm korkeudelta lattiasta. Nyt kun puran,
Lars K: Olen tutkinut foorumia koskien lecatiiliseinien sisäpuolista eristystä ja olen ymmärtänyt, että sitä ei suositella. Olen rakentanut "vajaa", jossa on tavallinen puurunko kolmella seinällä, mutta yksi seinä on lecasta, koska se on vasten kasvihuonetta (jota ei aiota lämmittää). Kasvihuoneessa tulee tietysti viljellä, mutta enemmän käytetään oleskelutilana, eli siellä ei
Montören: Voisit täyttää bruk niihin paikkoihin, joissa se puuttuu, ja vain pestä/slammata seinä, minä tein niin kellarissani. Siitä tulee hieman rouheampi pinta, mutta kuitenkin melko tyylikäs ja huomattavasti helpompaa. Weber putsbruk C hand, toimi loistavasti.
Yrrol: Jotkut omistivat enemmän, toiset vähemmän. Kaikilla oli koko matka. Jos sitten kuormitan päällä olevan tukin, tai jopa kaksi, pelkään, että paino saattaa aloittaa hitaan halkaisuprosessin. Jos sen pitäisi vain kantaa painoa suoraan ylös keskellä tilaa, mutta tässä tapauksessa on kyse päätykulmasta, jossa voi olla enemmän liikettä ja useita yksityiskohtia pylvään päällä.
thomas33: Entinen taloni oli LB-talo vuodelta 1980. 8 m leveä ja ei kantavia sisäseiniä. Kattoristikot olivat samanlaiset kuin olet luonnostellut, joten pitäisi olla mahdollista poistaa ja siirtää ne seinät, joita haluat muuttaa.
sir_daniel: Olemme kiinnittäneet ruokakellarin oveen vanhemman peilin, joka sopii täydellisesti oveen, joten peili täytyy avata päästäkseen alas fritzel kellariimme :)